شناسهٔ خبر: 52000150 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس کل بانک مرکزی؛

نرخ خدمات بانکی در کشور بسیار پایین است

خدماتی که بانک‌ها ارائه می‌کنند بایستی هزینه خدمت و درآمد حاصل از آن خدمت تعریف شود بنابراین این موضوع را به عنوان یک برنامه چند ساله دنبال می‌کنیم که نرخ خدمات بانکی را واقعی‌تر کنیم تا بانک‌ها از محل درآمد خدماتی خودشان، سودآوری را تأمین کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای صالح آبادی در استودیو نگاه یک شبکه اول سیما خاطر نشان کرد: یکی از اشکالات بانکداری این است که به جای اینکه درآمد بانک‌ها از محل کارمزد ارائه خدمات تأمین شود می‌خواهیم از نرخ سود تسهیلات تأمین کنیم، در کشور‌های پیشرفته تفاوت سود بین سپرده و تسهیلات خیلی عدد قابل توجهی نیست و بانک‌ها بیشتر از طریق کارمزد خدمات، مدیریت می‌شوند.
وی تصریح کرد: نرخ خدمات بانکی در کشور بسیار پایین است، خدماتی که بانک‌ها ارائه می‌کنند بایستی هزینه خدمت و درآمد حاصل از آن خدمت تعریف شود بنابراین این موضوع را به عنوان یک برنامه چند ساله دنبال می‌کنیم که نرخ خدمات بانکی را واقعی‌تر کنیم تا بانک‌ها از محل درآمد خدماتی خودشان، سودآوری را تأمین کنند.

<div id="video-display-embed-code_7515710"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3335205/7515710?width=600&height=340"></script></div>

ضرورت اصلاح قوانین بانک مرکزی و قوانین پولی وبانکی

رئیس کل بانک مرکزی درباره طرح تحول نظام بانکی گفت: قانون بانک مرکزی و بانکداری خیلی قدیمی است، در شبکه بانکی تحولات زیادی در کشور و دنیا داشتیم بانکداری الکترونیک امروز توسعه پیدا کرده است، ضمانت‌های اجرایی که در قوانین ما وجود دارد بسیار قدیمی و ناکارآمد است، ابزار‌هایی که در قوانین پولی و بانکی ما دیده شده بسیار کهنه و ناکارآمد است و به نیاز به اصلاح قوانین پولی و بانکی داریم.
وی ادامه داد: در مرحله اول قانون بانک مرکزی جزو اولویت هاست تا مورد بازنگری قرار بگیرد و این به صورت طرح در مجلس مطرح شده و یک شوری این طرح در مجلس به تصویب رسیده و وارد موضوعات کارشناسی در کمیسیون اقتصادی مجلس شده است و مقرر شد با تعاملی که با دولت و کمیسیون اقتصادی مجلس خواهیم داشت نظرات مجلس و دولت را با جلسات کارشناسی به هم نزدیک کنیم تا یک اجماع در این طرح اتفاق بیفتد واین طرح مراحل تصویب خود را دنبال کند.

ساختارها باید در بانکداری اسلامی اصلاح شود

آقای صالح آبادی گفت:در بانکداری اسلامی هم بایستی ساختارها را اصلاح کنیم و باید هم در عقود و ابزارها کار کنیم و هم آموزش را در نظام بانکی انجام دهیم.
وی خاطر نشان کرد: در قانون برنامه ششم یک شورای فقهی در ساختار بانک مرکزی دیده شده است و تلاش می کنم که بانکداری ما به سمت بانکداری اسلامی حرکت کند و ما بانکداری بدون ربا در کشور داشته باشیم که از اهداف ماست.
او تصریح کرد: اکنون این شورای فقهی را نسبت به گذشته فعال تر و در قم یک کارگروه تخصصی شورای فقهی راه اندازی کردیم که با دفاتر مراجع و علماء در ارتباط هستند همچنین در بانک مرکزی دبیرخانه ای را فعال و در هر بانک یک مشاور شرعی را ملزم کردیم که به بانک در موضوعات آموزش و پیاده سازی بانکداری اسلامی کمک کند البته حدود 3 هفته از تصویب آن می گذرد و به شبکه بانکی ابلاغ خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از برنامه های جدی ما در حوزه بانکداری اسلامی این است که تلاش کنیم اين را در سراسر کشور پیاده کنیم، مرکز آموزش عالی بانکداری را موظف کردم تا دوره های آموزشی بانکداری اسلامی را برای کارکنان بانک ها انجام دهند.

بانک ها یک نسخه از قرارداد را در اختیار مشتری قرار دهند

وی درباره بهره مرکب در تسهیلات هم افزود: یکی از کارهایی که در این زمینه انجام خواهیم داد بازبینی نرم افزارهای بانک ها خواهد بود.
آقای صالح آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وزیر اقتصاد اعلام کرد بانک ها موظفند مبالغ سود دریافتی خارج از مصوبه شورای پول و اعتبار را به مشتری مسترد کنند آیا اجرا می شود؟ گفت: این موضوع نباید اخلالی در روند فعالیت جاری سیستم بانکی ایجاد کند بنابراین ما ضمن اینکه معتقدیم اگر در حق مشتری ظلم شده است باید جبران شود ولی از طرفی دیگر شبکه بانکی نباید به هم بریزد.
وی ادامه داد: بانک ها را ملزم کردیم که یک نسخه از قراردادی را که با مشتری منعقد می کنند حتماً در اختیارشان قرار دهند تا مشتری محاسبات خودش را انجام دهد و از حق و حقوق خودش مطلع باشد.
او افزود: مردم باید به حقوق خودشان آگاه باشند و زمانی که مشتری قراردادی را با بانک منعقد کرد باید یک نسخه از آن در اختیارش قرار گیرد، اگر در اختیار قرار نگرفت حتماً باید به بانک مرکزی شکایت کند.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک مرکزی سازوکار نظارتی دارد گفت: اگر فردی به حق و حقوق خودش نمی رسد بانک مرکزی موضوع را دنبال می کند.
وی درباره ثبات نرخ ارز در بودجه سال آینده خاطر نشان کرد: در حال حاضر حجم فروش نفت و فرآورده های نفتی نسبت به گذشته خیلی بهتر شده از طرف دیگر نرخ قیمت نفت هم مهم است به عنوان نمونه قیمت نفت برنت امروز بالای 86 دلار بود و قیمت نفت که در بودجه مبنا قرار گرفته است خیلی پایین تر از این عدد است و اینکه گفتم مفروضات بودجه سال آینده، معقول است چون پیش بینی کردیم تحت هر شرایطی برنامه ریزی را به گونه ای انجام دادیم که با فرض تداوم شرایط فعلی و با مفروضاتی که در بودجه پیش بینی شده است سال آینده وضع از امسال بهتر خواهد بود بنابراین آرامش در بازارها جزو اصول و برنامه های ماست و در همین مدت هم وضع ذخایر نسبت به گذشته بهتر شده است، تعادل و آرامش در بازار برای فعالان اقتصادی مهم تر از نرخ ارز است که دنبال خواهد شد.

 

نظر شما