شناسهٔ خبر: 51989535 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ساینس مانیتور: مذاکرات ایران و کشورهای عرب خلیج فارس در حال شکوفایی است

روزنامه آمریکایی با اشاره به شکست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران نوشت اعراب حاشیه خلیج فارس می‌توانند به ایران به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای بنگرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی در زمینه بهود روابط ایران با کشورهای عرب حاشیه جنوب خلیج فارس نوشت،  اعراب حاشیه خلیج فارس می‌توانند به ایران به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای بنگرند.

روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» در این زمینه نوشت، در پشت تغییر رویکرد اعراب خلیج فارس در گشودن باب گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایران چندین ملاحظه وجود دارد؛ شکست محسوس سیاست «فشار حداکثری» طولانی مدت دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در قبال ایران، که کشورهای خلیج فارس با آن همسو بودند ، جنگ فرسایشی در یمن و نگرانی‌ها  مبنی برتداوم ناامنی و خطر درگیری نه تنها امنیت ملی کشورهای خلیج را تهدید می‌کند، بلکه برای تجارت نیز مضر است.

*گشایش باب گفت‌وگوهای اعراب با تهران

 به نوشته ساینس مانیتور، مذاکرات بین ایران و کشورهای عرب خلیج فارس در حال شکوفایی است. مذاکرات ایران و عربستان وارد پنجمین دور خود در عراق در هفته آینده می‌شود. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گذشته در چارچوب سفر خلیج فارس وارد مسقط شد تا در مورد کاهش تنش منطقه‌ای با عمان، میانجی سنتی تهران و واشنگتن گفت‌وگو کند. این در حالی است که مذاکرات جداگانه قطر و ایران ادامه دارد. در ماه دسامبر، مشاور امنیت ملی امارات از تهران بازدید کرد و با آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

*مزایای تعامل تهران و اعراب حاشیه خلیج فارس

ساینس مانیتور در ادامه نوشت، برای ایران، فرصت‌های مالی و اقتصادی تعامل با کشورهای عرب خلیج فارس بی نظیر است. دبی یک مرکز صادراتی مهم برای ایران و در بحبوحه تحریم‌های مالی و تجاری، راه حیاتی برای اقتصاد جهانی است. امارات متحده عربی در حال حاضر با ۱۶ میلیارد دلار تجارت در سال ۲۰۲۱ دومین شریک تجاری ایران است که پیش بینی می‌شود این رقم در سال جاری به ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار برسد.

«عبدالخالق عبدالله» تحلیلگر امور سیاسی اماراتی در این زمینه معتقد است که  امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس می‌توانند چیزهای زیادی به ایران ارائه دهند. وی گفت: «ما می‌توانیم تجارت را افزایش دهیم، می‌توانیم محدودیت‌های مالی را کاهش دهیم، می‌توانیم کالاهایی را که ایران به شدت به آن‌ها نیاز دارد مبادله کنیم.»

دسترسی به عربستان سعودی، بزرگترین بازار واحد در جهان عرب با تولید ناخالص داخلی ۷۸۲ میلیارد دلاری، نیز یک موهبت فوری برای صادرات ایران خواهد بود.

*نگاه اعراب به ایران به عنوان بازیگر منطقه‌ای

به نوشته این روزنامه، از دیگر مزایای بالقوه برای ایران، اکتشاف و استخراج گاز طبیعی در منطقه و به اشتراک گذاری دانش استخراج است که می‌تواند به صنعت نفت ایران کمک کند. طبق گزارش‌ها، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در حال حاضر کمک‌ها و کمک‌های بیشتری را به بخش پزشکی، بخش داروسازی و بیمارستان‌های ایران ارائه می‌کنند.

دیپلمات‌های عرب خلیج فارس معتقدند می‌توانند چیزی ناملموس ارائه دهند که ایران خواهان آن است، احترام به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای. تحلیلگران معقتقدند که اگر برجام احیا شود و تحریم‌ها ابتدا برداشته شوند، کشورهای خلیج‌فارس بسیاری از اهرم‌های چانه‌زنی خود با تهران را از دست خواهند داد.

علیرغم محدودیت‌ها،دیپلمات‌های مستقر در منطقه خلیج فارس می‌گویند که پیشنهاد فرصت‌های اقتصادی آنها بهترین پیشنهادی است که ایران می‌تواند دریافت کند و یک سود بادآورده بزرگ برای تهران خواهد بود. سئوال این است که ایران چگونه پاسخ خواهد داد.

انتهای پیام/م

نظر شما