شناسهٔ خبر: 51984871 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خیز برلوسکنی برای ریاست جمهوری ایتالیا

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایتالیا، سیلویو برلوسکنی ۸۵ ساله که در دو دهه گذشته رسوایی‌ها و پرونده‌های قضائی متعددی علیه وی شکل گرفته برای نامزدی این سمت اعلام آمادگی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل­ ­خبرگزاری صدا و سیما، در حالی که احزاب دست راستی ایتالیا از این تصمیم برلوسکنی نخست وزیر اسبق این کشور که رهبری حزب راست میانه «به پیش ایتالیا» را عهده دار می‌باشد، حمایت کرده است، جناح چپ میانه با این فرضیه به شدت مخالف است. بسیاری از شهروندان ایتالیایی نیز مخالف برلوسکنی برای مقام رئیس جمهوری هستند.

<div id="video-display-embed-code_7512729"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3334587/7512729?width=350&height=250"></script></div>

یک شهروند ایتالیایی گفت: برلوسکنی نباید هیچ امیدی به ریاست جمهور شدن داشته باشد. چطوری می‌شود فردی مانند برلوسکنی که در دو دهه گذشته به دفعات متهم به فساد اخلاقی و مالی شده رئیس جمهور ایتالیا شود.

یک شهروند دیگر ایتالیایی گفت: برلوسکنی از سابقه مناسبی برای احراز مقام ریاست جمهوری برخوردار نیست. چند سال پیش دادگاهی در میلان، برلوسکنی را به دلیل تخلفات مالیاتی محکوم و به یک سال خدمات اجتماعی در یک خانه سالمندان و معلولان محکوم کرده بود.

این در حالی است که سرجو ماتارلا رئیس جمهور ایتالیا اعلام کرده است که به هیچ وجه قصد نامزدی مجدد برای مقام ریاست جمهوری را ندارد.

بر اساس قانون اساسی ایتالیا، نامزد پست ریاست جمهوری برای احراز این سمت باید در نشست مشترک مجلسین که قرار است روز ۲۴ ژانویه (۴ بهمن ماه) برگزار شود، دو سوم آراء را از آن خود کند و در صورت ناکامی در سه دور اول رأی‌گیری، از دور چهارم به بعد باید اکثریت مطلق آراء را به دست بیاورد.

در ایتالیا، رئیس جمهور که توسط پارلمان انتخاب می‌شود مقامی تشریفاتی محسوب می‌شود، اما در زمان بحران سیاسی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. وی می‌تواند نخست وزیر را تعیین و لیست کابینه را تصویب کند. رئیس جمهور در ایتالیا همچنین می‌تواند مجلسین را منحل کند. دوره ریاست جمهوری در ایتالیا ۷ سال است.

نظر شما