شناسهٔ خبر: 51968685 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هدف‌گذاری جلب مشارکت بهره‌برداران در اجرای پروژه‌های آبخیزداری سمنان

رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با تدابیر خاصی جلب مشارکت بهره‌برداران در اجرای پروژه‌های آبخیزداری هدف‌گذاری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، داوود یحیایی، رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در مورد عملکرد آبخیزداری در راستای مشارکت با بهره‌برداران و آبخیزنشینان در جهت دستیابی به هدف با مردم- برای مردم اظهار کرد: از سال ۹۶ تاکنون ۱۲ پروژه اجرایی با مجموع ۶۵ هزار مترمکعب عملیات خاکی و ۳۴۰۰ مترمکعب عملیات سنگ و ملات در شهرستان‌های مختلف اجرا شده است.

وی افزود: تعدادی درخواست‌های مردم نقشه و مشخصات اجرایی آن تهیه و در صورت لزوم مصوبه کمیته فنی و یا استعلام‌های لازم به عمل آمده و در صورت تأمین اعتبار آماده اجرا هستند.

رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: چهار مورد آن شامل سازه ترکیبی بند رسوب‌گیر، کنترل سیل و آب‌خانه مصنوعی طزره و سازه‌های خاکی کنترل سیل تنگه داستان مجن در شهرستان شاهرود و حوضچه‌های رسوب‌گیر و بندهای کنترل روان آب عباس‌آباد شهرستان میامی با مجموع عملیات اجرایی ۱۵ هزار مترمکعب عملیات خاکی و دو هزار مترمکعب عملیات سنگ و ملات همراه با تأسیسات تخلیه کنترل شده ثقلی روان آب اجرایی شده است.

یحیایی عنوان کرد: فعالیت‌های آبخیزداری که با اعتبارات دولتی در راستای تغذیه آبخوان‌ها و بهره‌برداری از روان آب‌های سیلابی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری انجام می‌گیرد؛ اگرچه سهم به‌سزایی در کنترل روان آب‌های سیلابی، تقویت منابع آب زیرزمینی دارد ولی با وسعت زیاد حوضه‌های آبخیز استان، اعتبارات عمرانی به هیچ وجه جواب گوی اجرائیات تعریف شده نیست.

رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: آنچه مسلم است، بدون استفاده از توان مردمی و بخش خصوصی، مهار جریان‌های سیلابی، کاهش خسارات ناشی از آن و تبدیل آن به منابع آبی قابل استفاده مقدور نخواهد بود، با این بینش و سرلوحه قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری که از مهم‌ترین اهداف سیاست اقتصاد مقاومتی را مردمی کردن اقتصاد و تأمین منابع مالی لازم برای امکان پیشرفت دانسته‌اند.

یحیایی گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سعی کرده است در بررسی درخواست‌های مردمی مبنی بر اجرای پروژه‌های آبخیزداری، با توجه به ذی‌نفع بودن بهره‌برداران، پروژه‌های آبخیزداری را به صورت مشارکتی تعریف و در اجرای آن طبق ضوابط خاص از توان مردمی استفاده کند.

وی افزود: در این راستا معاونت آبخیزداری استان سمنان با تدابیر خاصی جلب مشارکت بهره‌برداران در اجرای پروژه‌های آبخیزداری را هدف‌گذاری کرده است.

رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: بطور خلاصه می‌توان عنوان کرد در اجرای سازه‌های مشارکتی، اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، ارائه نقشه و مشخصات اجرایی، واگذاری اراضی به‌صورت حق انتفاع بدون حق مالکیت تا مادامی که متقاضی از تعهدات خود عدول نکرده و نظارت بر اجرا است و تأمین هزینه‌های اجرایی و نگهداری سازه ایجاد شده از تعهدات متقاضی است.

یحیایی اجرای مشارکتی سازه‌های آبخیزداری با روش یاد شده توسط تیم کارشناسی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در قالب تکمیل فرم‌های اجرایی و انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با رعایت اصول فنی و قانونی تهیه و در اواخر سال ۹۵ به ادارات شهرستان ابلاغ شد.

وی گفت: اجرای سایر پروژه‌های تعریف شده و همچنین تهیه طرح اجرائیات جدید بر اساس درخواست‌های مردمی در استان سمنان در دست اقدام است.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/س/

نظر شما