شناسهٔ خبر: 51965247 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

سد استقلال از یک فاجعه بزرگ در میناب جلوگیری کرد

وزیر نیرو با اشاره به بارندگی و سیل اخیر در میناب گفت: اگر سد استقلال در این منطقه وجود نداشت سیلابی با ظرفیت ۱۳ هزار مترمکعب در ثانیه وارد این شهر می‌شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

وزیر نیرو شامگاه دیروز پنجشنبه، در نشست شورای اداری هرمزگان که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، افزود: ظرفیت سد استقلال میناب ۲۴۰ میلیون مترمکعب که همیشه باید حداقل ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب آب داشته باشد، اما در این سیل ۲۸۰ میلیون مترمکعب سیلاب وارد این سد شده است.

وی بیان داشت: سیلاب ورودی به سد استقلال میناب ۱۳ هزار متر مکعب بر ثانیه بود که در ۵۰۰ سال گذشته چنین اتفاقی ثبت نشده است.

وزیر نیرو در خصوص لایروبی سد استقلال میناب اظهارداشت: لایروبی باید مورد توجه باشد و باید در این زمینه بودجه بیشتری نیز اختصاص یابد.

محرابیان با اشاره به اینکه حریم رودخانه‌ها باید رعایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز باید از جانب شهرداری‌ها ساماندهی شود، گفت: اعتباراتی که در بودجه برای لایروبی درنظرگرفته شده است به هیچ وجه پاسخگوی رودخانه‌های ما در استان هرمزگان نیست و نیاز است اعتبارات کلان صرف لایروبی شود.

وی بیان داشت: با توجه به فقر آبی در هرمزگان، باید حداقل سه سال از بودجه در حوزه آب کشور را به این استان تخصیص دهیم تا مشکل آبی این استان حل شود.

وزیر نیرو یادآورشد: مجموعه ظرفیت آب شرب استان هرمزگان ۶ هزار و ۹۰۰ لیتر بر ثانیه است که این ظرفیت شامل ۴۰ درصد آب شیرین کن‌ها و مابقی مربوط به سدها، چاه‌ها و خط محرم است.

محرابیان گفت: در حال حاضر هزار لیتر بر ثانیه کسری آب در استان هرمزگان داریم که پیش بینی شده، از آبشیرین کن‌ها و سد جگین و گابریک این مشکل تاحدودی برطرف شود.

وی گفت: آبرسانی به بشاگرد از سد جگین ۴۶ درصد و آبرسانی به جاسک نیز ۸۲ درصد پیشرفت دارد و امروز در بازدید که از خط انتقال آب از بندر چارک به شهرستان بستک صورت گرفت که اعتبارات مناسبی برای تکمیل آن پیش بینی شده است.

رئیس جمهور در بدو ورود به فرودگاه شهدای پرواز ۶۵۵ بندرعباس گفت: هرمزگان استانی تجاری، صنعتی، کشاورزی و گردشگری است و زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی در این استان و شهر بندرعباس داریم که با وجود این ظرفیت‌های ارزشمند امروز برخی از نارسایی‌ها مثل فقر و بیکاری در این منطقه معنا ندارد.
رئیسی دیروز پنج‌شنبه، ۲۳ دی ۱۴۰۰ در چهاردهمین سفر استانی برای بررسی وضعیت هرمزگان به این استان سفر کرده است.

۱۷ نفر از وزرا و معاونان رئیس جمهور، رئیسی را در این سفر ۲ روزه به هرمزگان همراهی می‌کنند.

رئیس جمهور پس از ورود به بندرعباس عازم منطقه سیل زده بخش توکهور و هشت بندی میناب و روستای زلزله زده گیشان غربی بخش فین بندرعباس شد و از نزدیک با مردم این مناطق به گفتگو پرداخت و با مسایل آنان آشنا شده و دستور‌های لازم را صادر کرد.

نظر شما