شناسهٔ خبر: 51964854 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

زایش وحوش پارک ملی گلستان در سایه آرامش نسبی

زاد و ولد گونه های مختلف پستانداران در پارک ملی گلستان طبق سرشماری امسال روند رو به رشدی داشته است.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان گرگان - پارک ملی گلستان با حدود ۹۰ هزار هکتار وسعت در شرقی‌ترین نقطه گلستان قرار دارد و اولین پارک طبیعی ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسکو است.

این پارک بیش از ۵۰ درصد از جانوران پستاندار کل ایران را در خود جای داده است.

گونه‌هایی مانند خرس، مرال، گوزن، قوچ و میش، کل، بز، آهو، پلنگ و گرگ از مهمترین گونه‌های جانوری هستند که در این پارک زیست می‌کنند.

مرال، شوکا، کل و بز، و قوچ و میش هم از جمله گونه‌هایی هستند که بیشتر مورد شکار غیرمجاز قرار می‌گیرند.

شکار غیرمجاز، آتش سوزی، تغییرکاربری اراضی جنگلی و وابستگی معیشتی حاشیه نشینان تاب آوری این زیستگاه ارزشمند را برای بقا کاهش داده است.

با همه این اوصاف، امسال نسبت به سال‌های گذشته جمعیت وحوش پارک ملی گلستان افزایش رو به رشدی داشته است که بارقه‌ای از امید را در دل دوستداران حیات وحش زنده می‌کند.

زایش وحوش پارک ملی گلستان در سایه آرامش نسبی

بر این اساس به سراغ برخی از مسئولان محیط زیست استان رفتیم تا اطلاعاتی را در مورد وضعیت و تمهیدات اندیشیده شده در این حوزه به دست آوریم.

سرشماری گونه‌های مختلف جانوری ،سالانه انجام می شود

زایش وحوش پارک ملی گلستان در سایه آرامش نسبی

مهدی تیموری رئیس پارک ملی گلستان در این باره گفت: حفاظت از عرصه‌های طبیعی و محیط زیست یکی از اهداف بلند مدت ترسیم شده در قانون و مورد تاکید سازمان محیط زیست است.

او می گوید: با توجه به اینکه پارک ملی گلستان نگین طبیعت کشور و یکی از زیست گاه‌های ارزشمند به شمار می‌رود به صورت سالانه سرشماری گونه‌های مختلف جانوری در آن انجام می‌شود.

تیموری گفت: در سرشماری امسال جوامع محلی، دانشجویان علاقه‌مند، فرمانداری، بخشداری و کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست استان حضور داشتند و سرشماری پارک ملی گلستان برای آگاهی از وضع حیات وحش پارک ملی هر سال یک بار انجام می‌شود.

به گفته تیموری  حیات وحش پارک ملی نسبت به سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته است که تشکیل شورای راهبردی و استفاده از مشارکت مردم در حفاظت از زیستگاه در این راه موثر بوده است.

او گفت:با توجه به روند رو به رشد در برخی گونه‌ها مانند قوچ و میش امیدواریم به جمعیت پایدار برسیم.

زایش وحوش پارک ملی گلستان در سایه آرامش نسبی

رییس پارک ملی گلستان گفت: در آخرین سرشماری انجام شده جمعیت وحوش پارک ملی به بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ راس رسیده است.

او گفت: در دو مرحله سرشماری انجام شده در مناطق میرزابایلو، آلمه، سولگرد، دشت و تنگه گل مشخص شد که تعداد ۸ هزار و ۲۵۱ راس قوچ و میش، ۹۹۶ کل و بز و ۳۲۱ راس آهو در این منطقه زندگی می‌کنند.

او گفت: سال گذشته مجموع آمار حیات وحش پارک ملی بیش از ۶ هزار راس سرشماری شده بود.

افزایش ۳ برابری جمعیت حیات وحش در برخی از مناطق پارک ملی گلستان

زایش وحوش پارک ملی گلستان در سایه آرامش نسبی

هیبت الله داور محیط بان یکی از مناطق پارک ملی گلستان نیز در این باره گفت:جمعیت حیات وحش در برخی از مناطق پارک ملی گلستان، طی ۱۳ سال ۳ برابر شده است.

به گفته داور  یکی از کار‌هایی که طی سال‌های اخیر انجام شد فرهنگ سازی و تشویق مردم برای حفظ محیط زیست بود.

او گفت: طی سال‌های گذشته تعداد قوچ و میش اوریال در این منطقه ۲۳۰ راس بود که تا پارسال به ۴۹۵ راس رسید و امسال نیز تعداد آن‌ها به ۶۳۹ راس رسیده است.

داور گفت: در این منطقه حیواناتی، چون خرس، گرگ، پلنگ، کفتار، روباه و شغال زندگی می‌کنند و از گونه‌های پرندگان می‌توان از قرقاول، کبک، عقاب و شاهین نام برد.

شکارچیان غیرمجاز، وحوش پارک ملی گلستان را تهدید می کند

محمود شکیبا رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست گلستان هم در مورد خطراتی که وحوش پارک ملی گلستان را تهدید می‌کند گفت: حضور برخی از افراد به عنوان شکارچی در منطقه، به جمعیت پارک مخصوصا کل و میش، قوچ و بز و مرال آسیب می‌زند.

شکیبا گفت: مهمترین موضوعی که می‌تواند به حفاظت پارک کمک کند آموزش است یعنی ما باید آموزش‌هایی را برای روستاییان و مردم شهر‌های اطراف پارک، تدوین و اجرا کنیم و هر سال این موضوع تکرار شود.

او گفت: برای درک ارزش این پارک برای مردمی که در اطراف چنین محیطی زندگی می‌کنند باید اقدامات موثری انجام شود.

شکیبا گفت: مثلا به جای اینکه مردم به شکار بروند و از گوشت شکار درآمد کسب کنند می‌توانند افرادی آموزش دیده در نقش لیدر محلی برای گردشگران و عکاسان داخل پارک و یا حاشیه پارک فعالیت و از این راه درآمد بیشتری دریافت کنند.

زایش وحوش پارک ملی گلستان در سایه آرامش نسبی

او گفت: مامورین و محیط بانان این حوزه به صورت شبانه روزی در منطقه حاضر هستند تا از شکار و آسیب به حیات وحش جلوگیری کنند، اما این نیرو‌ها در حال حاضر کافی نیستند و نیاز است نیرو‌های بیشتری به کارگیری شود.

امید است همراهی مسئولان و دوستداران طبیعت و مردم بومی در حمایت از حیات وحش تداوم داشته باشد و باعث افزایش قابل توجه جمعیت گونه‌های جانوری این پارک در سال‌های آینده شود.

گزارش از سیده معصومه مرتضوی اول

انتهای پیام/م

نظر شما