شناسهٔ خبر: 51941205 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ساخت نیروگاه سیریک با مشارکت روس‌ها به کجا رسید؟/ آغاز ساخت بلوک‌های اصلی در روسیه

مجری طرح نیروگاه‌های بخار شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه فعالیت‌های اجرایی در پروژه سیریک آغاز و پروسه ساخت تجهیزات اصلی در روسیه آغاز شده است، گفت: اولین محموله‌های بلوک قدرت در بهار سال آینده وارد سایت پروژه خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، قرارداد ساخت نیروگاه حرارتی سیریک با توان ۱۴۰۰ مگاوات در ۱۴۰ کیلومتری شرق بندرعباس در سال ۱۳۹۳ میان ایران و روسیه منعقد شد و این قرارداد با کش و قوس‌های متعدد بالاخره طی ماه‌های اخیر ابعاد اجرایی به خود گرفته و به گفته بهنام خائفی‌نژاد مجری طرح نیروگاه‌های بخار شرکت برق حرارتی، ساخت بلوک‌های اصلی این نیروگاه در روسیه آغاز شده است و اولین محموله‌های بلوک قدرت این نیروگاه از بهار سال آینده وارد سایت پروژه در استان هرمزگان خواهد شد.

وی در همین زمینه ادامه داد: پروسه اخذ وام دولتی از کشور روسیه برای اجرای پروژه‌های زیربنایی از اواسط سال ۱۳۹۵ آغاز شد و در لایحه اصلاحیه بودجه همان سال دولت وقت موضوع اخذ پنج میلیارد یورو وام دولتی از کشور روسیه را درخواست و با تائید مجلس این موضوع مصوب شد.

به گفته مجری طرح نیروگاه‌های بخار شرکت برق حرارتی، با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع و با پیگیری‌های انجام شده و هماهنگی با سایر دستگاه‌های مرتبط در بدنه دولت از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، بانک مرکزی و... تمامی مجوزات لازم برای این پروژه اخذ و نهایتا با فعال شدن اعتبار اسنادی مربوطه در مهرماه سال جاری پروژه بطور رسمی عملیاتی شد.

خائفی‌نژاد تصریح کرد: هم‌اکنون فعالیت‌های اجرایی در کارگاه پروژه آغاز گردیده و پروسه ساخت تجهیزات اصلی نیز در کشور روسیه شروع شده است، گفت: مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته اولین محموله‌های بلوک قدرت در بهار سال آینده وارد سایت پروژه خواهد شد.

مجری طرح نیروگاه‌های بخار شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با اشاره به سود واقعی تسهیلات دریافتی از دولت روسیه برای ساخت نیروگاه سیریک، گفت: مطابق با سند موافقت‌نامه وام بین دولتی که نمایندگان وزارت اقتصاد دو کشور در سال ۲۰۱۶ امضا کرده‌اند، براساس حسن روابط دو دولت ۸۵ درصد از منابع مالی مورد نیاز پروژه از طریق وام صادراتی اعتباری دولت روسیه با نرخ سود ۲.۷۷ درصد ( Soft Loan ‌) بدون هیچگونه هزینه مازاد تامین خواهد شد این در حالی‌ست که مطابق با عرف بین‌الملل در  مکانیزم‌های تامین مالی هزینه‌هایی از قبیل: مدیریت، بیمه و... باید توسط وام گیرنده پرداخت شود.

خائفی‌نژاد در خصوص بالاتر بودن هزینه سرمایه‌گذاری احداث نیروگاه‌ بخاری در مقایسه با سایر نیروگاه‌های حرارتی، گفت: تنوع بخشی به سبد مصرف سوخت در نیروگاه های کشور با توجه به مقتضیات هر منطقه ضروری است و اتکا به ساخت یک نوع  از نیروگاه در کشور روش ناکارآمدی است.

انتهای پیام/ 88055

برچسب‌ها:

نظر شما