شناسهٔ خبر: 51938531 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مجوز آمریکا برای پرداخت غرامت کره جنوبی به یک سرمایه‌گذار ایرانی

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که واشنگتن به سئول اجازه داده تا غرامت ۶۳ میلیون دلاری به سرمایه‌گذار ایرانی «دیانی» را پرداخت کند.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد، آمریکا به دولت سئول مجوزی داده است تا غرامت معوقه ۶۳ میلیون دلاری را به سرمایه گذار ایرانی «دیانی» بر اساس دستور مرکز بین المللی حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری (ISDS) بپردازد. 

به گفته یونهاپ، اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) در ۶ ژانویه (۱۶ دی) «مجوز خاص» پرداخت غرامت به سرمایه گذار ایرانی را صادر کرد. این غرامت به دلیل تصاحب ناموفق «دوو الکترانیکس» و مربوط به سال ۲۰۱۰ است.

این وزارتخانه که مجوز‌های خاص را به صورت موردی صادر می‌کند، به دولت سئول اجازه می‌دهد تا از سیستم مالی آمریکا برای ارسال پول به گروه دیانی استفاده کند. مقدار دقیق پولی که قرار است ارسال شود احتمالاً از طریق مشاوره‌های بعدی تعیین می‌شود. انتظار می‌رود این مجوز به عنوان زمینه مهمی برای تکمیل سریع پرونده «حل و فصل اختلاف سرمایه گذار-دولت» موسوم به (ISDS) که یکی از مسائل معلق بین کره جنوبی و ایران باشد کمک کند.

مرکز بین‌المللی حل و فصل اختلافات سرمایه‌گذاری در ژوئن ۲۰۱۸ به دولت سئول دستور داد حدود ۷۳ میلیارد وون، معادل ۶۳ میلیون دلار به گروه دیانی بپردازد، اما این پرداخت به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران انجام نشده است.

گفتنی است، «حل و فصل اختلافات سرمایه گذار و دولت» سیستمی است که از طریق آن سرمایه گذاران می‌توانند از کشور‌ها به دلیل اعمال تبعیض آمیز در خصوص سرمایه گذاری مستقیم خارجی شکایت کنند. اگرسرمایه‌گذاری از یک کشور در کشور دیگری سرمایه‌گذاری کند، که هر دو طرف با این طرح موافقت کرده‌اند، نقض کند، سرمایه گذار می‌تواند موضوع را به دادگاه داوری ارجاع دهد.

 چوی یانگ کان، معاون وزیر خارجه کره جنوبی در سفر به وین با هیئت ایرانی به ریاست علی باقری، همتای ایرانی خود دیدار و درباره مسائل مختلف از جمله آزادسازی دارایی‌های تهران در سئول رایزنی و  تفاهم کردند دارایی‌های ایران هر چه سریعتر آزاد شود. 

هم اینک بیش از ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که حاصل فروش میعانات گازی به کره جنوبی است به دلیل تحریم‌های دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ در بانک‌های سئول بلوکه شده است. تهران بار‌ها از مقامات کره‌ای خواسته است این مبالغ را آزاد کنند، اما سئول با تاکید بر تحریم‌های آمریکا از این کار سر باز زده است.

انتهای ییام/

نظر شما