شناسهٔ خبر: 51934216 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادعای مقام آمریکایی: ناتو تهدیدی علیه روسیه نخواهد بود

تهران- ایرنا- معاون وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که ناتو تهدیدی برای روسیه محسوب نمی‌شود مگر اینکه این ائتلاف بین‌المللی از سوی مسکو مورد تهدید قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، "ویکتوریا نولاند" معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی ادعا کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تهدیدی برای روسیه نیست مگر اینکه تهدید شود.

این مقام آمریکایی افزود: ناتو هیچ تهدیدی برای روسیه نیست مگر اینکه مسکو انتخاب کند که تهدیدی برای ناتو باشد.

نولاند در ادامه مدعی شد که ناتو یک ائتلاف دفاعی است که تنها هدفش حفاظت از اعضای خود است.

این اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح شده است که روسیه بارها تاکید کرده از جمله اهداف گسترش ناتو به سوی شرق اروپا، تضعیف روسیه است. مسکو از ناتو خواسته در مسیر گسترش نزدیک مرزهای روسیه گام برندارد که غیر این صورت کرملین این اقدام ناتو را تهدیدی جدی خواهد دید.

نولاند همچنین خاطر نشان کرد که دیپلماسی بهترین گزینه در احیای ثبات و امنیت برای اوکراین، اروپا و روسیه است.

معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت، هرگونه اقدام مالی و محدودیت صادراتی احتمالی علیه روسیه در صورت اقدام منفی مسکو در قبال اوکراین، تاثیر دردناکی برای روسیه به دنبال خواهد داشت.

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده است که ذاکرات مقامات روسیه و آمریکا با محوریت مساله تضمین‌های امنیتی پیشنهاد شده از سوی مسکو دوشنبه در ژنو برگزار شد.

مسکو پس از نشست نمایندگان واشنگتن و مسکو در ژنو سوئیس، ادعاهای آمریکا مبنی بر ارایه اطلاعات نادرست در این نشست از سوی روسیه را رد کرد و خواستار شفافیت متقابل از جانب طرف آمریکایی در این مذاکرات شد.

گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی)، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) برگزار خواهد شد و وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه  آمریکا ریاست هیات آمریکایی را در گفت و گوهای دو جانبه راهبردی با روسیه برعهده دارد.

وزارت امور خارجه روسیه ماه گذشته، فهرستی از خواسته‌های خود برای آمریکا و ناتو را پیش از مذاکرات ارائه ‌کرد. روسیه از آمریکا و ناتو خواسته است که اوکراین را به عضویت ناتو درنیاورند و سطح نیروهای نظامی در شرق اروپا را کاهش دهند. مسکو همچنین از آمریکا خواسته است که هیچ پایگاه نظامی در کشورهایی که اعضای سابق اتحاد جماهیر شوروی بوده و بخشی از ناتو نیستند، احداث نکند؛ آمریکا با هیچ کدام از این درخواست ها موافقت نکرده است.

نظر شما