شناسهٔ خبر: 51917625 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

علت کمبود و افزایش قیمت دارو چیست؟

دبیر انجمن داروسازان تهران درباره علت کمبود و افزایش قیمت برخی از دارو‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، محمدرضا دری  درباره علت کمبود برخی داروها، اظهار کرد: در زمانی که وضعیت ارزی خوب است نسبت به واردات برخی دارو‌های برند اقدام می‌شود و هنوز بسیاری از پزشکان ما عادت به تجویز برند‌های دارویی دارند که این مسئله باعث احساس کمبود دارو می‌شود، زیرا بسیاری از این داروها، مشابه داخلی دارند.

وی ادامه داد: عدم مدیریت صحیح منابع ارزی علت دیگر کمبود دارو است؛ بسیاری از دارو‌ها را به وفور و بیش از نیاز تولید یا وارد می‌کنیم، ولی تولید و واردات بسیاری از دارو‌ها را نیز مدیریت نکرده‌ایم و دچار کمبود هستند.

دری درباره علت افزایش قیمت برخی از دارو‌های مُسَکن اظهار داشت: علت افزایش قیمت برخی از این داروها، تبدیل ارز دولتی آن‌ها به ارز نیمایی است در عین حال که قیمت آن‌ها به دلیل تغییر ارز افزایش یافته، پوشش بیمه‌ای این دارو‌ها افزایش پیدا نکرده است.

وی گفت: در حال حاضر به دلیل تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیاری از دارو‌های داخلی و وارداتی به صورت چمدانی به کشور‌های همسایه قاچاق می‌شوند، زیرا قیمت نهایی آن‌ها بسیار پایین است.

دبیر انجمن داروسازان تهران با بیان این‌که اگر ارز ترجیحی دارو‌ها به نیمایی تبدیل شود نباید پرداخت از جیب مردم افزایش یابد؛ تصریح کرد: باید اختلاف نرخ ارز ترجیحی و نیمایی به بیمه‌ها پرداخت شود؛ در عین حال برای جلوگیری از تحمیل فشار اقتصادی به بیماران، باید بیمه‌ها مکلف شوند که درصد فرانشیز بیشتری را پرداخت کنند تا بیماران متحمل هزینه‌های ناشی از تغییر ارز دولتی به نیمایی نشوند؛ همچنین حدود ۱۵ درصد جمعیت فعلی کشور تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند که باید بیمه شوند تا افزایش قیمت ناشی از تغییر نرخ ارز به آن‌ها تحمیل نشود./تسنیم

نظر شما