شناسهٔ خبر: 51913892 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

روزانه یک قاشق روغن زیتون بخورید

مولود یوسفی منبع: upi

طبق مطالعه ای که روز گذشته توسط مجله کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شد، افزودن کمتر از یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به رژیم غذایی، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی یا ریوی و همچنین اختلالات مغزی و سرطان را کاهش می دهد.

صاحب‌خبر -

طبق مطالعه ای که روز گذشته توسط مجله کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شد، افزودن کمتر از یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به رژیم غذایی، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی یا ریوی و همچنین اختلالات مغزی و سرطان را کاهش می دهد.

به گزارش سیناپرس، پژوهش های جدید محققان نشان می دهد افرادی که روزانه نصف قاشق غذاخوری یا بیشتر به رژیم غذایی خود اضافه می کردند در مقایسه با شرکت کنندگانی که به ندرت یا هرگز روغن زیتون مصرف نمی کردند، ، ۱۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار دارند. به گفته محققان، آنها همچنین ۱۷ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان و ۱۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های ریه بودند.
به گفته محققان، این میزان مصرف روغن زیتون همچنین با ۲۹ درصد کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون مرتبط است.  علاوه بر این، جایگزینی ۱۰ گرم یا کمتر از یک قاشق غذاخوری زیتون در روز با همان مقدار مارگارین، کره، سس مایونز و لبنیات، خطر مرگ زودهنگام افراد را به هر علتی تا ۳۴ درصد کاهش می دهد. با این حال. به گفته محققان، این مورد در مورد جایگزینی روغن زیتون به جای روغن های گیاهی دیگر صدق نمی کند.
مارتا گواچ فری (Marta Guasch-Ferré) یکی از نویسندگان این مطالعه و دانشمند تحقیقاتی ارشد در زمینه تغذیه در دانشگاه هاروارد در رابطه با یافته های فوق گفت: یافته های ما از توصیه های غذایی فعلی برای افزایش مصرف روغن زیتون و سایر روغن های گیاهی غیراشباع حمایت می کند. مطالعه ما به ارائه توصیه های خاص تر کمک می کند که درک آنها برای بیماران آسان تر باشد و امیدواریم آنها را در رژیم غذایی خود پیاده کنند.

به گزارش سیناپرس، مطالعات اخیر نشان داده‌اند که مصرف چربی‌های رژیمی از منابع گیاهی مانند روغن زیتون می ‌تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد، در حالی که برخی دیگر دریافته‌ اند که رژیم غذایی مدیترانه‌ ای که سرشار از روغن زیتون است، می ‌تواند به جلوگیری از سکته مغزی و زوال عقل کمک کند. 
فری و همکارانش با استفاده از نتایج شرکت کنندگان در مطالعه بهداشت پرستاران و پیگیری متخصصان بهداشت،  داده های ۶۰ هزار و ۵۸۲  زن و ۳۱ هزار و ۸۰۱ مرد را در یک دوره ۲۸ ساله تجزیه و تحلیل کردند. در ادامه رژیم غذایی شرکت‌کنندگان با استفاده از پرسشنامه های ویژه ای هر چهار سال یکبار مورد ارزیابی قرار گرفته و از آنها پرسیده شد که به ‌طور میانگین چند بار غذاها و انواع چربی ‌ها و روغن ‌های خاصی مصرف کرده و همچنین از چه مارک یا نوع روغنی برای پخت و پز و غذا استفاده می ‌کنند. 
به گفته محققان، میزان مصرف روغن زیتون مورد استفاده برای سس سالاد، روغن زیتونی که به غذا یا نان اضافه می شود و روغنی که برای پخت و سرخ کردن در خانه استفاده می شود، محاسبه شد.

تجزیه و تحلیل این داده ها نشان داد مصرف روغن زیتون از میانگین 1.6 گرم در روز در شروع دوره مطالعه، در سال ۱۹۹۰ به حدود ۴ گرم در روز یا حدود یک سوم قاشق غذاخوری در سال ۲۰۱۰ افزایش یافت. گفتنی است از میان شرکت کنندگان در مطالعه، ۳۶ هزار و ۸۵۶ نفر در طول دوره مطالعه جان خود را از دست دادند.
به گزارش سیناپرس، این داده‌ها نشان می‌دهد افرادی که روغن زیتون بیشتری مصرف می‌کنند، فعالیت بدنی بیشتری داشته و  کمتر سیگار می‌ کشند و میوه ‌ها و سبزیجات بیشتری مصرف می‌ کنند.

مترجم: مولود یوسفی
منبع: upi

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما