شناسهٔ خبر: 51907163 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه خواستار شفافیت متقابل آمریکا در مذاکرات امنیتی شد

تهران – ایرنا – روسیه پس از نشست نمایندگان واشنگتن و مسکو در ژنو سوئیس، ادعاهای آمریکا مبنی بر ارایه اطلاعات نادرست در این نشست از سوی روسیه را رد کرد و خواستار شفافیت متقابل از جانب طرف آمریکایی در این مذاکرات شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری تاس با انتشار این مطلب نوشت: سفارت روسیه در آمریکا قویا ادعاهای دولت آمریکا پیرامون احتمال انتشار اطلاعاتی غلط درباره گفت وگوهای دوجانبه مسکو و واشنگتن که در ژنو برگزارش شد، رد کرد.

تاس در ادامه نوشت: «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه (روز گذشته) مدعی شد که دولت آمریکا خود را برای  احتمال انتشار اطلاعات نادرست از سوی روسیه درباره روند مذاکرات روسیه و آمریکا در ارتباط با تضمین های امنیتی در ژنو، آماده کرده بود.

بنابر این گزارش روسیه در واکنش به این ادعا اعلام کرد: روسیه  چنین اظهاراتی را قویا رد می کند، اظهارات رسمی روسیه کاملا با واقعیت تطبیق دارد، از همان ابتدا روسیه نهایت شفافیت را در ارتباط با این مذاکرات از خود نشان داد.

این بیانیه که به گفته خبرگزاری تاس از سوی سفارت روسیه در آمریکا برروی  شبکه اجتماعی فیس بوک قرار گرفت، در ادامه، می افزاید: در مقابل روسیه  توقع شفافیت دوجانبه از طرف آمریکایی را دارد، علاوه بر این چنین رفتاری نشانگر تنزل فرهنگ مذاکرات (از طرف آمریکایی) است.

به گزارش ایرنا، مذاکرات مقامات روسیه و آمریکا با محوریت مساله تضمین‌های امنیتی پیشنهاد شده از سوی مسکو در ژنو برگزار شد.

گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی)، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) برگزار خواهد شد و وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه  آمریکا ریاست هیات آمریکایی را در گفت و گوهای دو جانبه راهبردی با روسیه برعهده دارد.

وزارت امور خارجه روسیه  ماه گذشته، فهرستی از خواسته‌های خود برای آمریکا و ناتو را پیش از مذاکرات ارائه ‌کرد. روسیه از آمریکا و ناتو خواسته است که اوکراین را به عضویت ناتو درنیاورند و سطح نیروهای نظامی در شرق اروپا را کاهش دهند.

مسکو همچنین از آمریکا خواسته است که هیچ پایگاه نظامی در کشورهایی که اعضای سابق اتحاد جماهیر شوروی بوده و بخشی از ناتو نیستند، احداث نکند؛ آمریکا با هیچ کدام از این درخواست ها موافقت نکرده است.

**۱۳۰۲**

برچسب‌ها:

نظر شما