شناسهٔ خبر: 51891672 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

سئول در پازل واشنگتن/ نقش مهره‌ «کره جنوبی» در بازی آمریکا...

اقتصاد ایران: ورود مهره کره‌ جنوبی به شطرنج مذاکرات وین، آخرین پرده از بازی نمایش «رابرت مالی» نماینده بایدن در امور ایران بود. نمایشی که با خبر دروغ «رای الیوم» پیرامون توافق موقت ۲ ساله میان ایران و آمریکا تکمیل شد.

صاحب‌خبر -

فارس پلاس؛ روایت مذاکرات: «چوی جونگ کان» معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی روز ۱۴ دی عازم وین شد. وی در بدو ورود به وین در صفحه توئیتری خود نوشت:‌ «اینجا در وین با دوستان و شرکایی دیدار می‌کنم که در حال تلاش برای احیاء برجام هستند. کره جنوبی به عنوان نگهبان منابع مالی فریز شده و مدافع پیمان NPT [به روند مذاکرات] کمک دیپلماتیک خواهد کرد.»

منظور دیپلمات کره‌ جنوبی از منابع مالی فریز شده «۷ میلیارد دلاری» است که سئول در ازای خرید میعانات گازی به ایران بدهکار است. بهانه کره‌ای ها عدم اخذ مجوز از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه داری آمریکا (اوفک) است. 

 


توئیت معاون وزیر امور خارجه «کره جنوبی» 

 

سفر «جونگ کان» در راستای توافق وزیر دارایی کره جنوبی و وزیر خزانه‌داری آمریکا در ایتالیا است. در جریان این توافق، در تیر ۱۴۰۰ مقرر شد که واشنگتن و سئول پیرامون طلب ایران با یکدیگر در هماهنگی کامل باشند. 

همزمان «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز ۱۴ دی اعلام کرد:" چیزی که روشن است  ما به زودی به تفاهم بر سر بازگشت دوجانبه به پایبندی برجام نخواهیم رسید". «پرایس» در ادامه گفت: " به طور مکرر این نکته را مطرح کرده‌ایم که بازگشت دوجانبه به پایبندی برجام، در راستای منافع ملی ما است".

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با عبارات «عدم توافق در آینده نزدیک» و «بازگشت دوجانبه» بدنبال جا انداختن توافق «گام‌به‌گام» و «موقت» است. کره جنوبی نیز نقش اجرایی آن را برعهده خواهد داشت. 

فضاسازی رسانه‌ای درباره توافق موقت با هدف فشار به تیم ایرانی

ایران مخالف توافق موقت است؛ چرا که شرکت‌های تجاری و بانک‌های کشورهای مختلف جهان از بیم بازگشت تحریم‌ها، جرات همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران را نخواهند داشت. این فضای تردید مهمترین آسیب را خواهد زد.

از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که کره جنوبی به دنبال پرداخت نقدی طلب ایران نیست.

سئول پیشنهاد کرده به جای «دلار» طلب خود را از طریق صادرات کالای مصرفی نظیر لوازم خانگی تسویه کند، و به نوعی یک معامله اجباری را به ایران تحمیل کنند. 

این پیشنهاد یک اتفاقی را رقم می‌زند و آن اینکه ورود کالاهای مصرفی می‌تواند بخش مهمی از فضای تولید داخلی را مختل کند.

این پیشنهاد با واکنش تیم ایرانی روبه رو شده است. باقری صراحتاً به طرف کره‌ جنوبی اعلام کرد "خودداری غیرقانونی و غیرقابل توجیه کره جنوبی از بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران، نقطه‌ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود. سئول هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی منابع ایران اقدام کند".

 


دیدار معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی با علی باقری در وین

 

ورود مهره کره‌‌جنوبی به شطرنج مذاکرات وین ، آخرین پرده از نمایش «رابرت مالی» نماینده بایدن در امور ایران بود. نمایشی که با ادعای «رای الیوم» پیرامون توافق موقت ۲ ساله میان ایران و آمریکا تکمیل شد.

«رای الیوم» یکشنبه ۱۹ دی نوشت که در دیدار معاون وزیر خارجه کره جنوبی با علی باقری درباره طلب ۷میلیارد دلاری ایران توافق شد و این فرآیند به درخواست آمریکا برای اثبات حسن نیت بوده است!

در همین خصوص یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران، در گفت‌وگو با فارس، ادعاهای مطرح‌ شده در «رأی‌الیوم» را تکذیب کرد.

«خوش چشم» کارشناس امور بین الملل نیز با انتشار تویی: "این گزارش، بی‌اساس است و به صراحت رد می‌شود. هیچ توافقی در کار نیست. در واقع، مذاکرات در مرحله گرم شدن است و قرار است در هفته‌های آتی با بحث بر سر مسائل زیادی که نیاز به مناقشه‌های سخت دارند به اوج برسند. کره‌ای‌ها فقط برای ایفای نقش در نمایش حسن نیت آمریکایی‌ها به وین آمده بودند".

 

 

طرفین برجام بر این نکته اتفاق نظر دارند که کشوری خارج از دایره اعضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در روند مذاکرات حضور نداشته باشد.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه بهمن سال ۱۳۹۹ پیرامون حضور کشورهای خارج از توافق برجام در جریان مذاکرات گفت: "برجام یک توافق چندجانبه بین‌المللی است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تایید و تثبیت شده و به هیچ‌وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن‌هم مشخص و غیرقابل تغییر هستند".

مقامات اروپایی نیز در همین رابطه اعلام کردند که اتحادیه اروپا «به برجام» با مختصات فعلی پایبند است.

انتهای پیام/

نظر شما