شناسهٔ خبر: 51890832 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

تلاش سازمان محیط زیست برای احیای جمعیت یوزپلنگ ایرانی

تسنیم

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: زمان برای نجات "یوز ایرانی" بسیار اندک است و باید تمام تلاش و امکانات خود را در این مدت زمان محدود برای حفظ یوزپلنگ به کار گیریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، مشاوران،کارشناسان معاونت محیط طبیعی، کارشناسان انجمن یوزپلنگ ایرانی و نماینده اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان و تعدادی دیگر از فعالان محیط زیست، در محل معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

حسن اکبری سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی در این جلسه با اشاره به حفاظت از بازماندگان یوزپلنگ درمنطقه گفت: با توجه به تعداد بسیار کم باقیمانده از یوز در طبیعت، زمان ما برای نجات یوز بسیار اندک است و باید تمام تلاش و امکانات خود را در این مدت زمان محدود برای حفظ یوزپلنگ به کار بگیریم. باید اقدامات ویژه ای جهت تمرکز حفاظتی منطقه توران و سایر زیستگاه‌ها انجام شود.

در ادامه این جلسه، نماینده اداره کل محیط زیست استان سمنان, درباره  آخرین اقدامات انجام شده در منطقه توران در خصوص حفاظت از یوزپلنگ اظهار کرد: از جمله اقدامات انجام شده می‌توان به خرید سامانه‌های عرفی در توران، نصب تابلوهای هشدار در مسیر تردد یوز در جاده عباس آباد، کاهش محدودیت سرعت مجاز و نتایج پایش‌های دوربین‌های تله‌ای در منطقه با همکاری انجمن یوزپلنگ و نتایج شناسایی یوزها اشاره کرد.

سازمان محیط زیست ,

لازم به ذکر است که  در این جلسه نمایندگان استان و انجمن یوزپلنگ، به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات مورد نظرخود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است:

1- افزایش نیرو و امکانات حفاظتی و ایجاد زمینه حفاظت هوشمند در مناطق, به خصوص در مناطق توران و میاندشت که ثبت یوز دارند.

2 - حفاظت از کریدورهای یوزپلنگ حدفاصل مناطق میاندشت و توران که در قالب ایجاد مناطق شکارممنوع و یا قرق‌های خصوصی می‌توان به این مهم دست یافت.

3- مناطق پیرامونی مناطق توران (شمال و شرق منطقه) و خوش ییلاق نیاز به پایش و افرایش نیرو و امکانات حفاظتی دارند.

4 -خرید سامانه های عرفی در مناطق توران و میاندشت یکی دیگر از اقدام های ضروری است، ضمن اینکه خالی کردن منطقه توران از شترها بسیار ضروری و مورد تاکید است.

5- تهدیدات یوز از جمله سگ‌های ولگرد، شتر  و حتی سایر گوشتخواران هم بوم از جمله گرگ در زیستگاه‌های یوز مدیریت شوند.

6- موضوع امکان‌سنجی ارتقاء سطح حفاظتی منطقه حفاظت شده توران در دستور کار قرار گیرد و حتی ایجاد مناطق جدید و یا ارتقاء سطح حفاظتی در سایر زیستگاه‌های یوز برای

جلوگیری از دخل و تصرف‌های بیشتر بررسی شده و به دفتر زیستگاه‌ها اعلام شود.

7- برای مدیریت دام‌های اهلی در مناطق و جلوگیری از صدور مجوزهای معادن در مناطق ضروری است از کمک و ظرفیت سایر دستگاه‌ها(طرح موضوع در کارگروه معادن و ...) استفاده شود.  

8- موضوع هم‌افزایی بین تمامی ذی‌نفعان برای بهبود وضعیت یوزپلنگ مورد تاکید قرار گرفت.

9- با توجه به اینکه یوزها رفتارهایی مبنی بر خروج از مناطق حفاظت شده دارند،ضروری است مناطق پیرامونی زیستگاه‌های منبع و آزاد، موضوع آموزش جوامع محلی، دامداران و

شکارچیان را به طور جدی دنبال کنند و مدیریت مشارکتی در مناطق پیرامونی برای حفاظت از یوز پیگیری شود.

10- موضوع تکثیر در اسارت یوز با توجه به جمعیت محدود در طبیعت به صورت فرصت‌طلبانه دنبال شود و از بودجه و امکانات حفاظت در زیستگاه‌های طبیعی برای این موضوع هزینه نشود.

11- موضوع تعامل با سایر دستگاه‌ها و دستیابی به منابع مالی برای حفاظت از یوز.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما