شناسهٔ خبر: 51889766 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

یک روز بعد از آمار کاهش ابتلا به کرونا ابراز شد؛

هشدار تازه درباره اومیکرون

سلامت نیوز: اطلاعیه روزانه وزارت بهداشت روز شنبه می‌توانست امیدبخش باشد. این اطلاعیه می‌گفت که تعداد افرادی که جدیداً به کرونا مبتلا شده‌اند زیر هزار نفر است؛ اما مدت مدیدی است که آمارهای همین وزارتخانه از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور خبر می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، طبق پیش‌بینی‌های قبلی اومیکرون به‌سرعت در حال تکثیر در جامعه است و این باعث شده مسئولان ستاد مقابله با کرونا به‌جای لحن امیدبخش، به هشدار متوسل شوند.


از شنبه تا دیروز یکشنبه هزار و ۴۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۲۶ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۴۰۵ نفر رسید. در طول این مدت، ۳۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۸۷۸ نفر رسید. یک هزار و ۷۷۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

پیک اومیکرون تا چند هفته دیگر

رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر اساس آمار کمتر از ۵۰درصد است. طبق آخرین آمارها، میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی استان‌های کشور ۴۹.۱۷درصد است؛ بیش از نیمی از جمعیت کشور در اماکن عمومی ماسک نمی‌زنند و به اذعان متخصصان، همین عادی و البته جمعیت واکسن‌نزده می‌توانند عاملی برای بروز پیک ششم کرونا و با سویه اومیکرون باشد. دیروز حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا پیش‌بینی کرد که کشور تا چند هفته دیگر شاهد پیک اومیکرون خواهد بود. او با تأکید بر تزریق دوز سوم واکسن کرونا گفت: با توجه به اینکه اکنون حدود ۹میلیون نفر در کشور ما دز سوم را تزریق کردند، نیاز است که ۴۰ تا ۵۰میلیون نفر دیگر وارد تزریق دز سوم شوند و حتماً دز سوم را تزریق کنند.

تأکید بر واکسیناسیون کودکان

جماعتی ادامه داد: همچنین بر روی واکسیناسیون در افراد تا ۱۸سال تأکید شد، افرادی که دو دوز را تزریق کردند، حتماً دز سوم را در افراد ۱۲ تا ۱۸سال تزریق کنند. با توجه به اینکه شیوع اومیکرون در افراد جوان‌تر بیشتر است؛ بنابراین واکسیناسیون آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. او همچنین گفت: در جلسه دیروز بر واکسیناسیون سنین ۵ تا ۱۱سال هم تأکید شد. مجدداً موضوع در کمیته علمی بررسی شد و لزوم واکسیناسیون در کودکان ۵ تا ۱۱سال به چند دلیل مشخص شد؛ یکی اینکه در دنیا واکسیناسیون علیه کرونا را روی این سنین انجام دادند، همچنین بر اساس مطالعات کارایی واکسیناسیون در این سنین و ضرورت آن مشخص‌شده و عوارض بسیار کمی هم داشته است؛ بنابراین با توجه به اینکه عوارض جدی نداشته، به نظر می‌رسد که این واکسیناسیون می‌تواند مؤثر باشد.


وی گفت: نکته دیگر این است که با توجه به اینکه حدود ۱۰درصد جامعه ما در سن ۵ تا ۱۱سال هستند، خود واکسیناسیون این افراد می‌تواند از ایجاد پیک و چرخش ویروس در جامعه جلوگیری کند. نکته دیگر هم این است که با توجه به اینکه بحث بازگشایی مدارس مطرح است، بنابراین انجام واکسیناسیون یکی از ضرورت‌هایی است که حتماً باید انجام شود. با توجه به اینکه اگر مدارس بازشده اما کودکان واکسینه نباشند، با توجه به اوج اومیکرونی که در سنین کودکان بیشتر دیده می‌شود، می‌تواند خودش یک بحث بسیار مؤثری را به وجود آورد که باعث به وجود آمدن بیماری در بین اطفال باشد.

اطفال 30درصد ابتلا به اومیکرون در کشورهای دیگر را تشکیل می‌دهند

جماعتی گفت: مطالعات کشورهای دیگر هم نشان داده که اطفال حدود ۳۰درصد بر اثر اومیکرون گرفتار شدند و یک‌سوم این‌ها در بیمارستان‌ها بستری شدند. با توجه به محدودیت تخت‌های ای سی یو در کشور ما برای اطفال، این موضوع یکی از مواردی است که اگر مدارس بازشوند اما واکسن در این سنین تزریق نشود و این افراد گرفتارشده و خدایی نکرده نیاز به ای سی یو داشته باشند، در کل کشور می‌تواند یک بحران را ایجاد کند. به همین دلیل ضرورت واکسیناسیون ۵ تا ۱۱سال بازهم مورد تأکید کمیته علمی قرار گرفت.


او گفت: نکته دیگر این است که با توجه به اینکه اومیکرون در کشورمان تقریباً دارد شیوع پیدا می‌کند و در دو تا سه هفته آینده به‌احتمال‌زیاد به پیک خودش می‌رسد، کمیته علمی در نظر گرفت که حتماً بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد و این بازگشایی انجام نشود تا دو سه هفته آینده مشخص شود که در کجای کار هستیم. پیش‌بینی‌های متخصصین اپیدمیولوژی و آمار و اعضای کمیته علمی این است که طی دو سه هفته آینده با پیک اومیکرون در کشور مواجه خواهیم شد؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها کار معقولی باشد. باید احتیاطات لازم را داشته باشیم.

500مورد ابتلا به اومیکرون در ایران

وی درباره تعداد مبتلایان به اومیکرون در کشور تا کنون نیز گفت: طبق گزارش‌ها بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده حدود ۵۰۰بیمار را گزارش کردند که بر اساس آزمایش‌هایی است که در آزمایشگاه‌های ما است که تقریباً ۲۷درصد از کل تست‌هایی که انجام‌شده در هفته گذشته، مربوط به اومیکرون بوده است که نشان می‌دهد که در عرض یک هفته این‌قدر افزایش‌یافته که می‌تواند در چند هفته دیگر به پیک خودش برسد.
جماعتی با تأکید بر لزوم واکسیناسیون آنفلوانزا نیز گفت: یکی از مواردی که کمیته علمی روی آن تأکید دارد، این است که حتماً واکسن آنفلوانزا در افراد پرخطر تزریق شود؛ زیرا اکنون تعدادی از افرادی که در بیمارستان‌ها با عنوان اومیکرون بستری شدند و حتی در ای سی یو بودند، مبتلا به آنفلوانزا بودند؛ بنابراین لزوم تزریق واکسن آنفلوانزا هم مورد تأکید کمیته علمی قرار گرفت.

فاصله تزریق دوز دوم و سوم واکسن‌ها، یک ماه شود

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم بر لزوم کاهش فاصله بین دوزهای دوم و سوم واکسن کرونا تأکید کرد. او با هشدار نسبت به روند افزایشی سویه اومیکرون کرونا در کشور و اهمیت تزریق دوز سوم واکسن، گفت: لازم است فاصله بین دوز دوم و سوم واکسن را کاهش دهیم و به یک ماه برسانیم تا افراد زودتر بتوانند دوز سوم را تزریق کنند؛ زیرا شاید فرصتی تا موج اومیکرون نداشته باشیم.


طبرسی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کرونا گفت: ما در کمیته علمی تصمیمات علمی را گرفته و ستاد ملی برای اجرای آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. واقعیت این است که خطر اومیکرون بیخ گوش ماست. در کشورهای اروپایی، آمریکایی، کشورهای اطراف ما مانند بحرین، کویت و.‌؛ که گزارش‌شده تعداد موارد بالای ۹۰درصد نسبت به چند مدت قبل افزایش پیداکرده است که نشان می‌دهد افزایش اومیکرون به ما نزدیک است.

آمار اومیکرون در ایران رو به افزایش است

او افزود: گزارش‌ها در خود ایران و در مواردی که تست‌شده نشان می‌دهد که متأسفانه آمار اومیکرون در تست‌های انجام‌شده، رو به افزایش بوده و با توجه به خصوصیات این ویروس که اگر شروع به افزایش کند، مواردش به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود، بنابراین طی دو تا سه هفته آینده ممکن است که با پیکی مواجه شویم. او گفت: برای اینکه کمتر دچار مشکل شویم، سه نکته عمده دارد؛ اول تأکید مجدد بر رعایت پروتکل‌های پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و... که می‌تواند به جلوگیری از گسترش بیماری کمک کند.

دوم تزریق دوز سوم واکسن است، اکنون بین افرادی که دو دوز یا یک دوز تزریق کرند با کسانی که دوز سوم تزریق کردند، فاصله زیادی داریم. به‌طوری‌که ۱۰میلیون نفر دوز سوم را تزریق کردند و ۴۰ تا ۵۰میلیون دوز عقبیم. امروز در کمیته علمی بحث شد که اگر امکان‌پذیر باشد، ما فاصله بین دوز دوم و سوم را کاهش دهیم و به یک ماه برسانیم تا افراد زودتر بتوانند دوز سوم را تزریق کنند؛ زیرا شاید فرصتی تا موج اومیکرون نداشته باشیم.

نظر شما