شناسهٔ خبر: 51886144 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس سازمان مدارس ومراکز غیردولتی:

۹۰ درصد آموزش‌ها در مدارس غیردولتی ترکیبی است

تهران- ایرنا- رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی آموزش و پرورش گفت: ۹۰ درصد آموزش ها در مدارس غیردولتی با در نظر گرفتن ساحت‌های تربیتی براساس سند تحول بنیادین به صورت ترکیبی و تلفیقی شامل آموزش مجازی، حضوری و بسته های یادگیری تداوم دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، احمد محمودزاده روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش افزود: رویکرد و اصول سیاست گذاری سازمان براساس سیاست تحول بنیادین، گام دوم انقلاب و قانون تاسیس مدارس غیردولتی با نگاه ویژه و شعار دولت مبنی بر عدالت محوری، خدمت به مردم و شفافیت است. 

وی ادامه داد: نظارت همگانی مردم بر مدارس و مراکز غیردولتی تقویت می شود و سامانه‌ای در این خصوص تا اسفند ماه راه اندازی خواهد شد. توسعه دولت الکترونیک نیز ورود خوبی خواهد داشت که با مردم شفاف صحبت شود، دانش آموزان باید از نحوه پرداخت شهریه و همه اتفاقات در حوزه پژوهشی و آموزشی آگاه شوند.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: کیفیت بخشی به مدارس غیردولتی و توانمند سازی معلمان مدارس غیردولتی و مطالبات قانونی در دستور کار قرار دارد.

محمودزاده یادآور شد: یک میلیون و ۶۸۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند که با در نظر گرفتن دانش‌آموزان آموزش از راه دور، این تعداد به یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز می‌رسد.

وی گفت:‌ نگاه برنامه‌ محور داریم که قرارگاه عدالتی و تربیتی در دستور کار باشد. در این راستا، برنامه‌های خود را برای کیفیت بخشی مدنظر قرار خواهیم داد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: قرار است با اجرای طرح مهندسی کیفیت در مدارس غیردولتی، توصیف وضعیت موجود را داشته باشیم. نگاه ما بر این است که وضعیت موجود را ترسیم کنیم. 

محمودزاده تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ برنامه‌های خود را مطابق با برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش ارائه می‌کنیم. این سازمان قرار است با سایر معاونت‌ها هماهنگی‌های لازم را داشته باشد و در زمینه نحوه اجرا و نظارت نیز فعال است.

وی افزود: با توجه به تصویب قانون شوراهای آموزش و پرورش در سال ۱۳۸۲ برای بهره‌مندی از ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی در راستای ارتقای عملکرد آموزش، این ظرفیت، همه دستگاه‌ها و شرکا را در خدمت آموزش و پرورش قرار می‌دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تجربه ۲۸ ساله اجرای این قانون نشان می‌دهد که منشاء توفیقات و خدمات بسیاری شده و همچنان ظرفیت‌هایی دارد که سعی شده در دوره جدید به آن پرداخته شود.

محمودزاده با بیان اینکه سعی شده با برنامه ریزی چالش‌ها رصد و مدیریت شود، گفت: قانون تکالیفی را در زمینه آموزش و پرورش بر عهده ۱۷ دستگاه گذاشته، اما به علت نگاه بخشی و فقدان نگاه ملی تا امروز الزام این قانون در همه حوزه صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: همچنین برخی قوانین اجرایی شده و بند ۱۳ ماده هشت قانون شوراها مبنی بر اختصاص بخشی از درآمد و سود خالص شرکت‌ها در لایحه بودجه آمده که امید است عملیاتی شده و بخشی از فعالیت‌های آموزش و پرورش با این ظرفیت جدید تقویت شود.

محمودزاده افزود: هفته شوراها از ۲۴ دی ماه آغاز می‌شود و برنامه‌هایی در این زمینه تدارک دیده شده است.

معان وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی به زودی در صحن مجلس مصوب می‌شود و با توجه به شعار دولت مبنی بر عدالت محوری و شفافیت به ویژه در حوزه مدارس در این راستا اقدام می شود.

راه اندازی سامانه نظارت همگانی مدرسه شیشه ای تا پایان اسفند

محمودزاده افزود: همچنین سامانه نظارت همگانی با عنوان  مدرسه شیشه‌ای تا پایان اسفندماه راه اندازی شود.

وی گفت: در طرح مدرسه شیشه‌ای که پس از راه اندازی سامانه محقق می‌شود، همه فرایندهای مدارس از ثبت درخواست و صدور مجوز تا تعیین شهریه، ثبت شکایت، رتبه بندی و غیره در این سامانه صورت گیرد که به مرور تکمیل و تا آخر اسفند اجرایی می شود. 

محمودزاده خاطرنشان کرد: همچنین برای سال آینده قانونی در مجلس در حال تصویب است  که به تعیین شهریه‌ها کمک می‌کند. بر اساس قانون جدید که در دست تصویب است، به گونه‌ای برنامه ریزی شده که سقف شهریه فوق‌برنامه مدارس غیردولتی در هیچ حالتی بیشتر از ۵۰ درصد شهریه مصوب نشود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مبحث پرداخت شهریه شفافیت اهمیت بسیاری دارد، گفت: شفافیت باید در میزان شهریه صورت گیرد تا والدین برای تامین هزینه آموزش و پرورشی فرزندان برنامه ریزی مناسب داشته باشند.

محمودزاده همچنین درباره ساعات تدریس و پرداختی معلمان مدارس یادآور شد: حقوق معلمان متناسب با قانون کار و ساعات تدریس، همانند آموزش و پرورش ۲۴ ساعت در هفته است.

وی اظهار داشت: ۲۸۴ جلسه شوراها در سال گذشته با حضور استانداران برگزار شد. همچنین ۶۶۴ منطقه آموزشی وجود دارد که با حضور استانداران، فرمانداران و بخشداران ماهانه یک جلسه شورا برگزار می شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ۶ هزار و ۲۱ جلسه شهرستانی نیز تاکنون برگزار شده است. در سال ۹۹ حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل قانون شوراها حاصل شد که کاهش ۱۷ درصدی نسبت به سال ۹۸ به علت شرایط کرونایی داشته است.

محمودزاده ادامه داد: مشارکت‌های مردمی در قالب مدارس هیأت امنایی در قالب پرداخت هزینه نیست، این موضوع در ساعت‌های آموزشی و کتب آموزشی تدریس باید تعیین شود و همچنین زمینه‌های مختلفی ایجاد شود که هر خانواده دانش آموز را در مدارس مورد نظر خود ثبت نام کند.

وی همچنین درباره ساماندهی آموزشگاه‌های آزاد علمی عنوان کرد: آموزشگاه‌ها برای سن زیر ۲۰ سال مجوز تدریس دارند. آموزشگاه‌های سنین بالای ۲۰ سال زیر مجموعه نهادهای دیگری هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۹ هزار آموزشگاه فعال وجود دارد، گفت: اگر موسسه‌ای بدون مجوز فعالیت کند، با وی برخورد می‌شود. موسسات بدون مجوز مشمول قانون تعطیلی موسسات غیرمجاز هستند و پیگرد قانونی دارند که در صورت شناسایی فعالیت‌ آنها متوقف می شود.

محمودزاده در خصوص جزییات برگزاری کلاس‌های فوق برنامه در دوران کرونا، اظهار داشت: حدود ۴۹ درصد کلاس‌های فوق برنامه به صورت آموزش ترکیبی صورت می گیرد. همچنین فوق برنامه‌ها با اخذ مجوز از ستاد کرونا به صورت حضوری برگزار می شود.

نظر شما