شناسهٔ خبر: 51879368 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

مسئولان فدراسیون فوتبال و دست اندرکاران به حذف سرخابی‌ها از آسیا واکنش نشان دادند

عزیزی‌خادم: این اتفاق درسی برای آینده فوتبال است!

صاحب‌خبر -
گروه ورزشی/ جمعه گذشته خبر حذف 3 تیم استقلال، پرسپولیس و گل گهر سیرجان از لیگ قهرمانان آسیا 2022 منتشر شد؛ موضوعی که واکنش‌های بسیاری به همراه داشت و هرکدام از اهالی فوتبال از دیدگاه خود به این موضوع پرداختند. این اتفاق آنقدر تلخ و ناراحت کننده بود که واکنش‌ها همچنان ادامه دارد. شهاب عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال درمورد اینکه آیا این اتفاق می‌تواند مقدمه‌ای برای حذف و مشکلات بزرگ‌تری در آینده فوتبال کشورمان باشد؟ به برنامه شب‌های فوتبالی گفت: «این سؤال بویژه در شرایط حساس تیم ملی قابل تأمل است. امیدواریم این موضوع درس بزرگی برای همه ما و آینده فوتبال باشد. فدراسیون هم در همین راستا از تجارب تلخ و سخت گذشته درس خواهد گرفت تا برای استانداردسازی، الزامات نهادهای بالادستی و فیفا قدم برداریم و نفع این امر به فوتبال باشگاهی و ملی خواهد رسید.» او در خصوص موارد دیگری همچون اساسنامه فدراسیون فوتبال و حضور تماشاگران در بازی با عراق و امارات این گونه صحبت کرد: ‌«یکی از چالش‌های مهم که اکنون فدراسیون با آن روبه‌روست، بحث اساسنامه است‌. وزیر ورزش نامه‌ای به ریاست مجلس شورای اسلامی ارسال کرده تا با توجه به تنگ بودن وقت و اینکه باید طبق توافق با فیفا این اساسنامه تا اوایل اسفند به تصویب برسد، روندی که در جریان است انجام شود. امیدواریم با روح تعامل و همکاری جمعی نمایندگان مجلس که همواره دلسوز فوتبال و ورزش بوده و کمک کرده‌اند؛ همه در مسیر خوشحالی و شادابی مردم قدم برداریم. نمایندگان مجلس با تدبیر برای آینده فوتبال کاری انجام می‌دهند. حضور تماشاگران در بازی با عراق و امارات قطعی نشده است.»
کامرانی‌فر: مدیران گذشته سرخابی‌ها باید پاسخ بدهند
حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال نیز در خصوص حذف سرخابی‌ها این گونه صحبت کرد: ‌«از سال 2002 که لیگ قهرمانان با ادغام مسابقات جام باشگاه‌ها و جام در جام آسیا متولد شد 20 سال گذشته است. در این مدت کنفدراسیون فوتبال آسیا قوانین و مقررات خود را به‌روز‌رسانی کرده و آنها را سختگیرانه‌تر اجرا می‌کند. مشکلات مدیریتی، مالی و انباشت بدهی‌ها مسأله‌ای نیست که بتوان با سند‌سازی و ارائه گزارش خلاف واقع، آن را بر طرف ساخت. من همین‌جا باید از تلاش‌های سجادی، وزیر ورزش و جوانان و مدیران عامل فعلی پرسپولیس و استقلال تشکر کنم. وزیر ورزش مسائلی که مدیران گذشته قول داده بودند و عمل نکردند را به نقطه مناسب رساند. اینها مشکلات برجای مانده از گذشته بود و مدیران گذشته پرسپولیس و استقلال باید پاسخگو باشند. حقیقتاً این مسائل باید سال‌ها قبل انجام می‌شد اما سجادی ورود کرد و انجام اقدامات مهمی را پذیرفت که اثراتش را در آینده خواهیم دید. دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در آینده‌ای نزدیک منطبق با استانداردهای حرفه‌ای‌سازی خواهند شد.» او اظهار داشت: «فدراسیون در کنار دیگر ارکان ورزش کشور تلاش می‌کند تا موانع قانونی از سر راه باشگاه‌ها برداشته شود، اما باشگاه‌ها نیز باید بپذیرند که برای حرفه‌ای شدن تلاش مضاعف داشته باشند تا شرایط حرفه‌ای را با جدیت دنبال کنند. ما همراه باشگاه‌ها هستیم، در ادامه راه هم برای رسیدن به حقوق‌شان در این فرصتی که AFC تعیین کرده است آنها را همراهی می‌کنیم. امیدواریم مشکلات یک‌بار برای همیشه حل شود و دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم. در خاتمه باید عنوان کنم بزودی قوانینی در فدراسیون فوتبال به تصویب خواهد رسید که باشگاه‌ها در ایران نیز باید شرایط اخذ مجوز حرفه‌ای و ملی را داشته باشند.»
جدال در برنامه زنده
جمعه شب چند برنامه در شبکه‌های مختلف تلویزیونی با دعوت از میهمانان حضوری و تلفنی به بررسی دلایل و ابعاد حذف سرخابی‌ها از آسیا پرداختند که یکی از آنها جنجالی شد و بخش‌هایی از آن در فضای مجازی بازتاب پیدا کرد. داریوش مصطفوی، رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها که به‌عنوان میهمان برنامه «نبض ورزش» در استودیو شبکه خبر حضور داشت با احمد راستینه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که میهمان تلفنی بود به بحث و جدل پرداخت. راستینه در شروع صحبت‌ها درباره رئیس فدراسیون و تحقیق و تفحص درباره ماجراهای مربوط به اتفاقات اخیر فدراسیون فوتبال صحبت کرد و از کلمه سخیف در توصیف برخی اظهارات شهاب‌الدین عزیزی خادم استفاده کرد که این عبارت باعث عصبانیت و ناراحتی مصطفوی شد. رئیس اسبق فدراسیون فوتبال هم گفت:«آقای راستینه می‌گوید مجلس وارد این جریان شد. همه درد ما ورود سیاست به فوتبال است.شما چطور به خودت اجازه می‌دهی به رئیس فدراسیون می‌گویی سخیف؟»
آدرس غلط ندهید
علی خطیر، معاون سابق استقلال واکنش متفاوتی به حذف سرخابی‌ها داشت. او اعتقاد دارد که فدراسیون فوتبال برای اینکه فشارها را از روی خود بردارد، باعث حذف دو باشگاه پرسپولیس و استقلال شد. خطیر گفت: ‌«من همان زمان هم گفتم که AFC در کار نیست و خود کمیته بدوی فدراسیون فوتبال این دو باشگاه را حذف کرده است و بعد از آن که کمیته استیناف، خیلی مشکوک یک مهلت به این دو باشگاه داد، گفتم که مطمئناً AFC وارد می‌شود و پرونده این دو باشگاه را می‌بندد و همان طور که دیدیم این اتفاق افتاد. این مطمئناً ضررهای زیادی به فوتبال ایران می‌زند. کلی از بازیکنان بواسطه حضور این دو تیم در آسیا می‌توانستند دیده شوند و به کشورهای دیگر لژیونر شوند. باید عرض کنم که آدرس غلط به هواداران می‌دهند، AFC در این مسأله کاری نکرد، مشکلات این دو باشگاه در سال‌های قبل به مراتب بیشتر بوده است. متأسفانه امسال فدراسیون فوتبال بنا به دلایلی که هنوز مشخص نیست، این دو باشگاه را حذف کرد و AFC را حساس کرد و مجوز این دو باشگاه‌ را باطل کرد. حذف دو تیم در سال آینده نیز بستگی به کمیته اخلاق AFC دارد. من شک دارم که این اتفاق رخ دهد. اما از فصل بعد دیگر AFC براحتی به اینها مجوز نمی‌دهد. الان رئیس فدراسیون و شخص عزیزی خادم باید جواب بدهد که روی چه آیتم‌هایی این دو باشگاه را حذف کرده است.» همچنین مسعود اقبالی، مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: «حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا ضربه بزرگی به فوتبال ایران بود. این اتفاق دیر یا زود رخ می‌داد و پیش‌بینی می‌شد که این خبر از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام شود. باید از الان خیلی جدی‌تر به این موضوع رسیدگی شود تا در سال‌های آینده این مشکل برطرف شود. در فوتبال ما بواسطه همان واژه‌هایی مانند فوتبال حرفه‌ای هزینه بسیاری انجام می‌شود، اما باید منتظر خروجی‌های مناسب هم باشیم که متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و باید پرسید مشکل
 کار کجاست.»
ورود کمیسیون اصل 90 به مجلس
حجت‌الاسلام حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز دیروز در واکنش به حذف تیم‌های پرسپولیس، استقلال و گل گهر از لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: «در صورتی که شکایتی در این زمینه انجام شود این کمیسیون به موضوع حذف تیم‌های ایرانی از رقابت‌های آسیایی ورود خواهد کرد. طبیعتاً باید در این زمینه مسئولان پاسخگو باشند و ما قضیه را بررسی خواهیم کرد.»

نظر شما