شناسهٔ خبر: 51872148 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

تفاوت چاپ افست و دیجیتال

صاحب‌خبر - اگر فردی هستید که برای شرکت ها سفارش بروشور، پوستر، کاتالوگ و ... می دهید باید روی نکاتی مانند طرح و رنگ بندی، طراحی گرافیکی و ... تسلط داشته باشید اما همواره یک انتخاب و دو راهی مهم در مسیر کاری شما وجود دارد: انتخاب بین چاپ افست و چاپ دیجیتال؟ در ادامه این مقاله به بررسی مزایا و معایب هر یک از این دو نوع چاپ می پردازیم و تفاوت چاپ افست با دیجیتال را بیان خواهیم کرد.

چاپ افست چیست؟
 

چاپ افست یا لیتوگرافی یکی از روش های قدیمی و با کیفیت است که برای فعالیت های تجاری در تیراژ بالا مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس مقاله چاپ افست وبسایت سیناپکینگ، از این روش بعنوان به صرفه ترین روش چاپی برای چاپ مقادیر انبوهی از صفحات یاد می شود.
مزایای چاپ افست
 
  1. ارائه کیفیت تصویر بسیار بالا
چاپ افست، چاپ تصاویر را با کیفیت بالا تضمین می کند. شما می توانید این روش چاپ را برای انواع تصاویر و متون بدون ایجاد لکه و رگه پیکسلی انتخاب کنید.
  1. ثبات و تعادل بالای رنگ
استفاده از چاپ افست هم دقت رنگ و هم تعادل ترکیب رنگ را در طراحی شما نشان می دهد. از آنجایی که چاپ افست می‌تواند جوهر رنگی سفارشی را برای تقریباً همه کارها کاملاً ترکیب کند، رنگ‌های فوق‌العاده‌ای را دریافت می‌کنید.
  1. قابلیت چاپ روی سطوح مختلف
یکی از ویژگی های بسیار عالی که چاپ افست را متمایز می کند، قابلیت بالای آن در چاپ روی سطوح مختلف است که تقریبا روی هر ماده و سطحی به راحتی طرح را چاپ می کند.
  1. مقرون به صرفه
صرفه جویی در حجم بالا!
این روش از چاپ، وقتی شما نیاز به چاپ با تیراژ بالا دارید؛ بسیار به صرفه است و نسبت به چاپ دیجیتال، در نهایت هزینه کمتری خواهید کرد.

معایب چاپ افست
  • چاپ افست نسبت به چاپ دیجیتال زمان بیشتری برای آماده سازی می برد.
    اگر چاپ تعداد کم و با حجم پایین داشته باشید، هزینه چاپ افست بسیار بالا می رود.
    اگر اشتباهی قبل یا هنگام آماده سازی این نوع چاپ صورت بگیرد، رفع آن بسیار چالش بر انگیز خواهد بود.
    نیروی انسانی برای چاپ افست باید کاملا زبده و ماهر باشد و شرایط محیطی نیز نسبت به چاپ دیجیتال ختگیرانه تر است.
 چاپ دیجیتال
 
چاپ دیجیتال به دلیل راحتی استفاده، امکان پیشرفت تکنولوژی و هزینه منطقی در تعداد پایین، بخصوص برای کاتالوگ یا بروشور مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع چاپ، اطلاعات دیجیتالی توسط کامپیوتر و نرم افزار به چاپگر منتقل می شوند. روی نتیجه کار چاپ دیجیتال برای تثبیت و افزایش دوام، می توان لمینت و سلفون کشید.
چاپگر های لیزری و جوهر افشان دو نمونه خوب از چاپگر های دیجیتال هستند.
اساساً چاپگر لیزری رنگی دیجیتال از رنگ‌هایی استفاده می‌کند که از پالت رنگی CMYK سرچشمه می‌گیرند. با توجه به محدودیت خروجی رنگ، به ویژه در هنگام پر شدن درجه بندی یا گرادیان، محدودیت های کیفیتی در چاپ دیجیتال ایجاد می شود. با این وجود، پرینترهای لیزری دیجیتال برای افرادی که به دنبال چاپ سریعتر هستند، گزینه مناسب و مقرون به صرفه ای هستند.
از آنجایی که چاپگرهای جوهر افشان رنگی عمدتاً از پالت رنگی RGB استفاده می کنند، متوجه خواهید شد که محدوده رنگ آنها به نوعی بزرگتر است. با وجود این، سرعت آن به اندازه پرینترهای لیزری نیست. چاپگرهای جوهرافشان جزئیات جامع تری ارائه می دهند و از نظر کیفیت، رنگ بهتری در چاپ تصویر دارند اما از آنجایی که چاپگرهای جوهرافشان نسبتا کند هستند، برای پروژه هایی با حجم بالا چندان ایده آل نیستند.

مزایای چاپ دیجیتال
 
  • زمان کوتاه تر آماده سازی و سرعت بالای چاپ
    برای کار هایی با تیراژ پایین بسیار مقرون به صرفه است.
    چاپ سیاه و سفید بسیار ارزان قیمت
    امکان اضافه کردن داده بدون زحمت زیاد

معایب چاپ دیجیتال

  • گزینه های کمتر برای چاپ، نسبت به چاپ افست
    کیفیت و پایداری کمتر رنگ
    برای چاپ در تیراژ بالا بسیار گران قیمت است.
    وضوح تصویر، شفافیت و کیفیت کمتر رنگ را ارائه می دهد.
 جدول مقایسه چاپ افست و دیجیتال در ویژگی های مختلف
 
چاپ دیجیتال چاپ افست ویژگی
جوهر مورد استفاده فورا خشک می شود و برای چاپ روی کاغذ معمولی ایده آل است. چاپ افست برای افرادی که دنبال چاپ تصویر با سایر بزرگ و با کیفیت هستند ایده آل است. کیفیت رنگ دریافتی از این نوع چاپ بالاست و زمان بیشتری می برد تا رنگ چاپی خشک شود. کیفیت
انتخاب ابعاد کاغذ چاپی محدود است. چاپ روی تمامی مواد و کاغذ ها در ابعاد مختلف امکان پذیر است. انتخاب سایز
چاپ در این روش معمولا فوری است. زمان بالایی برای آماده سازی و چاپ می برد. زمان
برای چاپ با تعداد کمتر از 1000 عدد بسیار مقرون به صرفه است. اگر چاپی شما بیش از 1000 عدد است این روش بسیار مقرون به صرفه می باشد. قیمت
امکان ایجاد تغییرات در چاپ بصورت فوری ثبات رنگ بالا امتیازات دیگر
 
 
در نهایت باید گفت هر دو نوع چاپ دیجیتال و افست برای شما مناسب است اما ابتدا باید نیاز ها (کیفیت، میزان سفارش، زمان و ...) و میزان هزینه خود را مشخص کنید.

معرفی بهترین مرکز چاپ ایران
 
مجتمع چاپی سیناپکینگ با بیش از 25 سال سابقه فعالیت در زمینه چاپ انواع لیبل های امنیتی مانند هولوگرام، برچسب اموال، لیبل pvc، متالایز، شیشه ای و ... آماده ارائه خدمات چاپ افست و دیجیتال به هم میهنان عزیز می باشد. برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی به وبسایت این مجموعه به نشانی sinapacking مراجعه نمایید یا با شماره تماس 34278 تماس حاصل نمایید.

برچسب‌ها:

نظر شما