شناسهٔ خبر: 51870869 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رفتار روسیه در قبال غرب، نگرانی امریکا را برانگیخته است

استراتژی دوگانه ناتو در قبال مسکو

صاحب‌خبر -
زهره صفاری/ ابهام ناتو درباره واکنش روسیه به اقدامات غرب و اروپا در موضوع اوکراین، دبیرکل ناتو را در آستانه دیدار سران مسکو با واشنگتن و نمایندگان این سازمان، مجبور به اعلام موضع دوگانه مصالحه و تهدید کرده است.
به گزارش سایت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، وزرای خارجه کشورهای عضو در آستانه دیدار 12 ژانویه (چهارشنبه) با روسیه، در نشستی مجازی، صف‌آرایی نظامی در مرز اوکراین و چالش امنیتی اروپا را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. در همین حال «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت: «اقدامات روسیه، نظم امنیتی اروپا را بشدت تحت تأثیر قرار داده اما ناتو همچنان در قبال روسیه بر بازدارندگی و دفاع قوی و مذاکرات مؤثر پایبند است. اینکه روسیه پای میز مذاکره آمده نشانه بسیار خوبی است چراکه با افزایش تنش‌ها، مذاکرات اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.» اما این یک روی سکه اظهارات دبیرکل ناتو بود. چراکه او در ادامه صحبت‌هایش مسکو را در هشداری تهدید به تحریم کرد: «ما هر تلاشی برای ایجاد یک راهکار سیاسی و ممانعت از اعمال زور خواهیم کرد اما در عین حال باید برای شکست احتمالی مذاکرات نیز آماده باشیم. بنابراین، این پیام آشکار را به مسکو می‌‌دهیم که اگر آنها متوسل به زور شوند تحریم‌های اقتصادی و سیاسی تبعات آن خواهد بود.»
به نوشته «یورونیوز»، اینکه «ولادیمیر پوتین»، سناریوی سال 2014 پس از حمله به شرق اوکراین را در پیش گیرد، سران ناتو را نگران کرده است اما «استولتنبرگ» هرگونه تهدیدی از سوی اوکراین را مردود می‌‌داند: «درخواست مسکو درباره ممانعت از عضویت اوکراین در ناتو قابل پذیرش نیست و غرب همچنان از این کشور حمایت خواهد کرد اما در کل اوکراین تهدیدی برای روسیه به شمار نمی‌رود و ناتو نیز اوکراین را به عنوان یک شریک و نه یک متحد شناخته و از آن حمایت می‌‌کند.»
مثبت‌اندیشی مسکو، نگرانی غرب
هیأت‌های عالیرتبه امریکا و روسیه به ریاست «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه ایالات متحده و «سرگئی ریابکوف»، همتای روسی او در شرایطی فردا در ژنو با یکدیگر دیدار خواهند کرد که مسکو به نتیجه گیری سریع امیدوار است و واشنگتن همچنان سعی در ابهام افکنی در خروجی این نشست دارد. «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا در حالی که پیشبرد اهداف را در مسیر دوسویه‌ای می‌‌بیند با هشداری به روسیه گفت: «ما همچنان به دنبال راهکاری دیپلماتیک با روسیه هستیم اما در جاده‌ای دوسویه. اگر روسیه بپذیرد  اولویت ما راهکار دیپلماتیک است. در غیر این صورت آماده مقابله با هرگونه خشونت از سوی روسیه هستیم.» به باور کارشناسان «فایننشال تایمز»، شاید بخشی از این نگرانی به دلیل این باشد که «ولادیمیر پوتین» اخیراً با مجبور کردن امریکا به مذاکراتی برای تغییر ساختار امنیتی اروپا با دست پر نمایندگان خود را به این نشست می‌‌فرستد. اما در سوی مقابل «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا شرایط آرامی ندارد و علاوه بر این بحران، معضلات بزرگی مانند شیوع امیکرون و تورم فزاینده، او و دولتش را گرفتار کرده است.
یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه روسیه به «تاس» گفت: «نمایندگان امریکا در نشست روز دوشنبه تنها بر سر مسائل امنیتی دوجانبه بحث و تبادل نظر خواهند داشت. اما امیدواریم خروجی این نشست به مذاکرات کارگروه امنیتی دیگری ختم شود.» وی افزود: «تماس‌ها با امریکا برای خارج کردن تسلیحات هسته‌ای‌اش از قلمروی روسیه موضوع جدیدی نیست که امریکا پیش‌تر آن را نشنیده باشد اما ما در گذشته نیز اعلام کردیم که این موضوع می‌‌تواند برای امریکا دردسرساز شود.»

نظر شما