شناسهٔ خبر: 51861297 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حمایت

روسای جمهور روسیه و قزاقستان در تماسی تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو و وضعیت جاری در «نورسلطان» را به تفصیل بررسی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در تماسی تلفنی در مورد وضعیت موجود در این کشور آسیای مرکزی گفت و گو کردند.

پوتین در جریان این تماس تلفنی از ایده برگزاری نشست شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی به صورت مجازی حمایت کرد.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور قزاقستان به تفصیل همتای روس خود را در مورد وضعیت جاری در کشورش مطلع و خاطرنشان کرد که اوضاع در این کشور رو به بهبود است.

در این راستا، رئیس جمهور قزاقستان از کمک‌های ارائه شده توسط شرکای  این کشور در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی، به ویژه فدراسیون روسیه، قدردانی کرد.

پوتین و تاکایف در بخش دیگری در مورد اقدامات انجام شده برای برقراری نظم و قانون در قزاقستان بحث و تبادل نظر کردند.

تاکایف با اشاره به لزوم گفت و گوی مشترک سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی خواستار برگزاری شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی در روزهای آتی شد. رئیس جمهور روسیه به نوبه خود از این پیشنهاد حمایت کرد.

در قزاقستان از 2 ژانویه اعتراضات آغاز شد. معترضین نخست خواستار کاهش قیمت گاز  مایع بودند اما با کاهش قیمت آن اعتراضات پایان نیافتند. بر اثر این اعتراضات ده‌ها نفر کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

دولت قزاقستان در پی این اعتراضات استعفا داد و در قلمرو این کشور وضعیت فوق العاده اعلام و از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک شد.

سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست قزاقستان برای کمک را پذیرفت و نیروهای حافظ صلح خود را به این کشور اعزام کرد.

در حال حاضر مقامات قزاق اعلام کردند که نظم و قانون در این کشور برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

نظر شما