شناسهٔ خبر: 51840172 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

توکایف ریاست شورای امنیت ملی قزاقستان را برعهده گرفت / روسیه تحولات آلماتی را زیر نظر دارد

رئیس‌جمهور قزاقستان بعد از اعلام حالت فوق‌العاده در این کشور، شخصا ریاست شورای امنیت ملی را برعهده گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، روز گذشته، «قاسم جومرت توکایف»، رییس‌جمهور قزاقستان بعد از اعلام حالت فوق‌العاده در این کشور، با استعفای کابینه دولت موافقت کرد.

روز گذشته درحالی‌که خبر‌ها حاکی از حمله به اقامتگاه ریاست‌جمهوری و تصرف فرودگاه شهر «آلماتی» ازسوی معترضان بود، توکایف شخصا ریاست شورای امنیت ملی را برعهده گرفت.

واکنش وزارت خارجه روسیه، تاجیکستان و ایران
کشور‌های همجوار آلماتی که تحولات قزاقستان را به‌دقت زیر نظر دارند، ابراز امیدواری کردند که هرچه زودتر آرامش به این کشور بازگردد.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تحولات قزاقستان، به تحریک بیگانگان و با توسل به تسلیحات و گروه‌های آموزش‌دیده در راستای تضعیف امنیت و تمامیت ارضی این کشور انجام می‌شود. وی بر حمایت مسکو از دولت قزاقستان و کمک به توقف خشونت‌ها تاکید کرد.

وزارت امورخارجه تاجیکستان با اشاره به دوستی دیرینه و اصل مشارکت استراتژیک، از تلاش‌های قزاقستان برای برقراری ثبات و آرامش در این کشور حمایت کرد. از سویی دیگر، خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم با اشاره به تحولات قزاقستان تاکید کرد: طرف‌های خارجی درصدد دامن زدن به ناآرامی‌ها و ایجاد بی‌ثباتی در قزاقستان هستند.

مخالفت چین با ایجاد انقلاب رنگی در قزاقستان
از سویی دیگر، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در پیامی خطاب به «قاسم جومرت توکایف» همتای قزاقستانی خود به تحولاتی که این روز‌ها در قزاقستان رخ می‌دهد، واکنش نشان داد و ناآرامی‌های قزاقستان را محصول تحرکات عوامل بیگانه‌ای تلقی کرد که به دنبال براندازی حاکمیت این کشور از راه ایجاد انقلاب‌های رنگی هستند. وی در این پیام اعلام کرد: چین قاطعانه با نیرو‌های بیگانه‌ای که عامدانه به دنبال ایجاد ناآرامی و شعله ور کردن انقلاب‌های رنگی هستند، مخالف است.

نظر شما