شناسهٔ خبر: 51821786 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با مذاکرات هسته ای/ در حال به روزرسانی

دیدار اولیانوف با نماینده کره جنوبی و تروئیکای اروپایی/ امیرعبداللهیان: خواستار تضمین برای صادرات نفت و دسترسی به درآمدهای آن هستیم/دیدار باقری و مقام ارشد کره جنوبی برای آزادسازی دارایی های ایران

دور هشتم مذاکرات هسته ای برای احیای برجام میان ایران و گروه 4+1 در جریان است. رایزنی ها طی چند روز گذشته با برگزاری دیدارهای دو و چندجانبه میان هیأت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات ادامه یافته و «علی باقری» مذاکره کننده ارشد ایران دیدارهای متعددی را با طرف‌های مقابل در چارچوب جلسات دوجانبه و چند جانبه برگزار کرده است. هم زمان جلساتی میان نمایندگان گروه ۱+۴ و آمریکا در هتل ماریوت که مقابل هتل کوبورگ قرار دارد برگزار شده است.

صاحب‌خبر -

دیدار باقری و مقام ارشد کره جنوبی برای آزادسازی دارایی های ایران

بین الملل تابناک: دور هشتم مذاکرات هسته ای برای احیای برجام میان ایران و گروه 4+1 در جریان است. رایزنی ها طی چند روز گذشته با برگزاری دیدارهای دو و چندجانبه میان هیأت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات ادامه یافته و «علی باقری» مذاکره کننده ارشد ایران دیدارهای متعددی را با طرف‌های مقابل در چارچوب جلسات دوجانبه و چند جانبه برگزار کرده است. هم زمان جلساتی میان نمایندگان گروه ۱+۴ و آمریکا در هتل ماریوت که مقابل هتل کوبورگ قرار دارد برگزار شده است.

دیدار اولیانوف با نماینده کره جنوبی و تروئیکای اروپایی
۱۴۰۰/۱۰/۱۶ - ۲۲:۵۴

«میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین روز پنجشنبه با معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی و نمایندگان اروپایی حاضر در مذاکرات رفع تحریم‌ها دیدار کرد.

اولیانوف در پیامی توئیتری نوشت: «امروز با "چوی جونگ کان"‌ معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی دیدار کردم که برای اعلام حمایت از مذاکرات درباره برجام و رایزنی با مشارکت‌کنندگان در این توافق درباره دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره جنوبی، وارد وین شده است».

او در یک پیام توئیتری دیگر نوشت: «امروز با همکاران اروپایی خود دیدار کردم تا یادداشت‌های مربوط به وضعیت مذاکرات وین را مورد مقایسه قرار دهیم».

 

امیرعبداللهیان: خواستار تضمین برای صادرات نفت و دسترسی به درآمدهای آن هستیم
۱۴۰۰/۱۰/۱۶ - ۲۰:۳۹

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که دور هشتم مذاکرات وین مذاکره را در مسیر صحیح قرار داد.

امیر عبداللهیان به شبکه خبری الجزیره گفت که اگر طرفهای غربی، نیت و اراده داشته باشند، می‌توان در وین به یک توافق خوب دست یافت.

وی تأکید کرد، نمونه عملی تضمین این است که «ما نفت صادر کنیم و بتوانیم به درآمدهای [حاصل از] آن دسترسی داشته باشیم».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ادامه داد: «خواستار رفع تحریمهایی هستیم که ترامپ اعمال کرد؛ به ویژه [تحریمهایی] که با برجام مغایر است...خواستار تضمینهای جدید هستیم که شامل عدم اعمال تحریم جدید یا اعمال مجدد تحریم پس از لغو آن می‌شود».

امیر عبداللهیان با بیان اینکه با هدف تسهیل مذاکرات، تبادل غیر رسمی پیام بین ایران و آمریکا در جریان است، تصریح کرد: «ما از هیأت آمریکایی، صحبتهای خوبی می‌شنویم، ولی مشاهده اقدامات جدی، اهمیت دارد».

وی با تأکید بر اینکه تهدیدهای رژیم صهیونیستی جدید نیست و در وضعیتی قرار ندارد که بتواند این تهدیدها را عملی کند، درباره ریاض نیز گفت: «گفت‌وگوی ما با عربستان، مثبت و سازنده است و در هر زمانی آماده از سرگیری روابط هستیم».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین خبر داد که طی چند روز آینده، نمایندگان ایران به سازمان همکاری اسلامی در جده بازخواهند گشت و این اقدام مثبتی است.

امیرعبداللهیان با اشاره به تمایل ریاض برای مذاکره درباره مسائل منطقه، خاطر نشان کرد: «به اهمیت گفت‌وگوی منطقه‌ای برای حل مشکلات منطقه باور داریم که شامل عربستان، مصر و ترکیه باشد».

وی همچنین تأکید کرد: «به همسایگان خود هشدار می‌دهیم که عادی‌سازی روابط با اسرائیل، یک اشتباه راهبردی است و آنها نخستین کسانی هستند که هزینه آن را پرداخت خواهند کرد».

تحرکات گسترده هیات کره‌ جنوبی در حاشیه مذاکرات وین
۱۴۰۰/۱۰/۱۶ - ۱۷:۱۹

معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی که در راس هیاتی دیپلماتیک در حاشیه مذاکرات رفع تحریم‌ها به وین سفر کرده، با نمایندگان کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها دیدار و ابراز امیدواری کرده است که احیای توافقات سال ۹۴ به رفع دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور به واسطه تحریم‌های آمریکا کمک کند.

دیدار باقری و مقام ارشد کره جنوبی برای آزادسازی دارایی های ایران

«چوی جونگ کان» که از چهارم ژانویه (۱۴ دی) در وین بسر می‌برد طی دو روز گذشته با معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام و نمایندگان سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس دیدار کرده است.

وی همچنین با رابرت مالی نماینده ایالات متحده آمریکا که برای بررسی راه‌های بازگشت مجدد ایالات متحده به برجام در وین بسر می‌برد، دیدار کرده است. کره جنوبی حدود هفت میلیارد دلار بابت خرید میعانات گازی از ایران، بدهی دارد که از سال ۲۰۱۸ به این سو و به بهانه تحریم‌های ایران از پرداخت آن خودداری کرده است. رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند که این کشور برای بازپرداخت این بدهی به مجوز دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا (اوفک) نیاز دارد.

به گزارش وزارت امور خارجه کره جنوبی «چوی» در دیدار با نمایندگان برخی کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوهای وین عنوان کرده که دور فعلی مذاکرات به مقاطع حساسی رسیده و وی خواستار تلاش برای دستیابی به پیشرفت‌های مثبت است. در این بیانیه آمده است که معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی، تاکید کرده که «دولت ما به تلاش‌های دیپلماتیک برای پیشرفت و پیشبرد مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد و در عین حال به صورت فعال هر نقشی را که بتواند در این راستا ایفا می‌کند».

ادعاهای وزیر خارجه آلمان درباره مذاکرات برجامی وین
۱۴۰۰/۱۰/۱۶ - ۱۷:۱۷

«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان که به واشنگتن سفر کرده است، در دیدار با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود، با اشاره به مذاکرات طرف‌های برجام در وین، مدعی شد که زمان برای احیای توافق هسته‌ای، محدود است.

وی همچنین گفت که ایران اعتماد زیادی را از دست داده است.

بائربوک پیش از این نیز با تکرار برخی ادعاها در خصوص عدم پیشرفت در مذاکرات وین، خواستار تسریع روند گفت‌وگوها شده بود.

وی مدعی شده بود که مواضع و پیشنهادهای ایران باعث کند بودن روند مذاکرات شده است.

وزیر خارجه آلمان افزود که زمان در حال اتمام است و گفت‌وگوها باید تسریع شود.

دیدار باقری و مقام ارشد کره جنوبی برای آزادسازی دارایی های ایران

ظهر پنج‌شنبه چوی جانگ کان معاون وزیر خارجه کره جنوبی که به شهر وین اتریش سفر کرده، با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این جلسه که به درخواست طرف کره‌ای و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، معاون وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به اهمیت روابط سئول-تهران، توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی ارائه کرده و عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار تأکید کذد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه ‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

در این جلسه همچنین تصریح شد که خودداری غیرقانونی و غیرقابل توجیه کره جنوبی از بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران، نقطه‌ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی منابع ایران اقدام کند.

لازم به ذکر است که این دیدار ارتباط مستقیمی با مذاکرات جاری بین ایران و گروه ۱+۴ نداشته و در چارچوب رایزنی‌های دوجانبه معمول بین دو کشور و به درخواست طرف کره‌ای انجام شده است.

چو جونگ-کان، معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی، که به وین، پایتخت اتریش سفر کرده است، در دیدارهایی با دیپلمات‌های ارشد کشورهای غربی درگیر در مذاکرات وین، با تاکید بر رسیدن مذاکرات به یک «مقطع حساس»، خواستار تلاش برای پیشرفت مذاکرات در جهت مثبت شد.

پیش‌تر وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای از سفر پنج‌روزه (از ۱۴ تا ۱۹ دی‌ماه) چو جونگ-کان و هیئت همراهش به وین، پایتخت اتریش، هم‌زمان با برگزاری مذاکرات احیای برجام خبر داده بود. براساس این بیانیه، هدف از سفر هیئت کره‌ای به وین، بررسی راه‌های حل‌وفصل موضوع دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی، در حاشیه مذاکرات احیای برجام و از طریق رایزنی با مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و همچنین تعامل و هماهنگی نزدیک با ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز پنجشنبه، ۱۶ دی‌ماه، گزارش داد که این دیپلمات ارشد کره‌ای در روزهای گذشته با رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران و سرپرست هیئت آمریکایی در مذاکرات احیای برجام، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، و همچنین مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا دیدار و گفت‌وگو کرده است.

براساس بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی، چو در این نشست‌ها، با درمیان گذاشتن دیدگاه کره جنوبی مبنی‌بر رسیدن دور فعلی مذاکرات به یک «مقطع حساس»، خواستار تلاش برای پیشرفت مثبت مذاکرات شده است. این بیانیه افزود: «چو بار دیگر تاکید کرد که دولت ما به تلاش‌های دیپلماتیک برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد و در عین حال فعالانه هر نقشی را که بتواند، در آن ایفا خواهد کرد.»

نظر شما