شناسهٔ خبر: 51817521 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صلحبانان روس وارد قزاقستان شدند

مسکو- ایرنا- نخستین واحد صلحبانان روس در چارچوب نیروهای پیمان امنیت جمعی وارد قزاقستان شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، یک مقام دبیرخانه سازمان امنیت جمعی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: نیروی صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی واحدی متشکل از صلحبانان روس را به قزاقستان برای اجرای عملیات صلحبانی اعزام کرد.

به گفته این مقام ، صلحبانان این واحد انجام وظایف خود در مناطق گرفتار ناآرامی ها و آشوب زده در قزاقستان را آغاز کردند.

نیروی صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی از واحدهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان تشکیل یافته است و انتظار می رود بقیه واحدها به قزاقستان اعزام شوند. 

نیروی صلحبان روسی که به قزاقستان اعزام می شود از نیروی هوابرد این کشور تشکیل شده است و هم اینک انتقال این نیروها با هواپیماهای نیروی هوافضای روسیه جریان دارد. 

  قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان روز چهارشنبه از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کرده بود.  
سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. CSTO با هدف "تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال، تمامیت ارضی و تمامیت ارضی کشورهای عضو" تأسیس شده است.  

به گفته توکایف، مردم قزاقستان از این درخواست کمک حمایت می‌کنند و چنین اقدامی برای مقابله با تروریست‌ها لازم است.  

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و رئیس دوره ای پیمان امنیت جمعی، امروز پنجشنبه اعلام کرده بود که این سازمان نیروی صلحبان به قزاقستان اعزام می کند.

به گزارش ایرنا، پاشینیان بامداد روز پنجشنبه در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی کاخ کرملین منتشر شد، به تصمیم سازمان پیمان امنیت جمعی برای اعزام صلحبانان به قزاقستان برای کمک به برقراری نظم در این کشور اشاره کرد.

وی در بیانیه خود خاطرنشان کرد: در رابطه با درخواست قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان از سازمان پیمان امنیت جمعی و باتوجه به تهدید امنیت ملی و حق حاکمیت قزاقستان، ازجمله بر اثر مداخله خارجی، شورای امنیت جمعی پیمان امنیت جمعی مطابق بند چهار قرارداد امنیت جمعی تصمیم به اعزام گروه صلحبانان به این کشور در یک مدت محدود برای تثبیت و عادی سازی اوضاع در قزاقستان گرفت.

در همین حال شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ از ادامه درگیریها در آلماتی پایتخت سابق و بزرگترین شهر قزاقستان خبر داد.

بر اساس گزارش این رسانه، دهها نفر از معترضان در جریان درگیریها با نظامیان قزاقستان کشته شده اند و صدها مغازه از جمله چندین فروشگاه ویژه فروش سلاح و تجهیزات جنگی و شکاری به آتش کشیده شده یا غارت شده است.

در شبانه روز اخیر هشت نظامی قزاق کشته شده و بیش از یکهزار نفر مصدوم شده اند که نزدیک به ۴۰۰ نفر در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری شده اند. 

 دولت قزاقستان روز چهارشنبه و درمیان اعتراضات گسترده در این کشور در سرتاسر قزاقستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد.  

برچسب‌ها:

نظر شما