شناسهٔ خبر: 51809513 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرملین کشورهای دیگر را از مداخله در امور قزاقستان برحذر داشت

مسکو- ایرنا - سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، کشورهای دیگر را از مداخله در امور قزاقستان برحذر داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری ریانووستی،  دیمیتری پسکوف روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: در وضعیت کنونی قزاقستان، خودداری کشورها از مداخله در امور داخلی این کشور اهمیت فراوان دارد.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که اطمینان دارد دولت قزاقستان از توانایی برای حل و فصل وضعیت این کشور بدون کمک خارجی برخوردار است. 

در پی تشدید ناآرامی های چند روز اخیر به ویژه امروز در شهرهای اصلی قزاقستان، معترضان به سیاست افزایش قیمت سوخت در این کشور امروز به دفتر شهردار آلماتی بزرگترین شهر کشور یورش برده و سعی کردند عمارت شهرداری را تصرف کنند، اما با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شدند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری قزاقستان (کازینفورم)، اگرچه معترضان به تلاش خود برای تصرف ساختمان شهرداری ادامه می دهند و نقاطی از ساختمان شهرداری را دچار حریق های جزیی کردند، اما نیروهای امنیتی نیز همچنان با تجهیزات ویژه و سلاح های سبک از جمله نارنجک های صوتی و گاز اشک آور، از عمارت اصلی شهرداری محافظت می کنند.

خبرگزاری الجزیره قطر به نقل از وبسایت "زاکون" قزاقستان، آمار معترضان در آلماتی را حدود سه هزار نفر برآورد کرد و نوشت: اعتراضات در برخی نقاط دیگر آلماتی نیز آغاز شده و گزارش ها حاکی است که برخی از معترضان با استفاده متقابل از چماق و میله های فلزی و دیگر ابزارهای تهاجمی با پلیس و نیروهای امنیتی درگیر می شوند و حتی تعدادی از نیروهای پلیس را دستگیر کرده و مورد ضرب و شتم قرار دادند تا جایی که طی درگیرهای شب گذشته در شهرهای "شیمکنت" و "طراز" ۹۵ نیروی پلیس زخمی شده بودند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان، از کشته و مجروح شدن شماری از ماموران پلیس در ناآرامی های این کشور خبر داد.

وی این را نیز گفت که امروز ریاست شورای امنیت قزاقستان که تاکنون نورسلطان نظربایف رئیس جمهور پیشین قزاقستان رئیس آن بود، را برعهده گرفت.

وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه و در پی استعفای دولت و اعلام وضعیت فوق العاده در قزاقستان اعلام کرد: مسکو از نزدیک و به دقت اوضاع و تحولات این کشور را زیر نظر دارد.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه روسیه همچنین در بیانیه خود اعلام کرد که از طرف روسیه هنوز تلفاتی در جریان اوضاع در قزاقستان گزارش نشده است.

قزاقستان شریک مهم روسیه در جامعه همسود است و دو کشور در چارچوب این سازمان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان پیمان امنیت جمعی و نیز در عرصه هایی همچون مذاکرات پنج گانه دریای خزر و تعامل در حوزه انرژی و فضایی، با یکدیگر همکاری گسترده دارند.  

نظر شما