شناسهٔ خبر: 51789627 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بررسی عملکرد اینستاگرام در سانسور شهید سلیمانی

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

حذف محتوا‌های مرتبط با سردار سلیمانی در اینستاگرام، غلط بودن ذهنیت آزادی رسانه و آزادی بیان در غرب را اثبات کرد.
فؤاد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با فارس با بیان اینکه اقدام اینستاگرام در حذف صفحات دارای محتوای حمایت از انقلاب اسلامی و مقاومت مسبوق به سابقه است، افزود: درگذشته ذهنیت غلطی میان برخی وجود داشت که مدعی بود در غرب آزادی بیان، رسانه، اندیشه و تفکر وجود دارد، اما حذف صفحات دارای محتوای مرتبط با سردار سلیمانی در اینستاگرام غلط بودن ذهنیت آزادی رسانه و آزادی بیان را در غرب اثبات کرد. وی با بیان اینکه غربی‌ها شدیدترین سانسور‌ها در رسانه را اعمال می‌کنند، ادامه داد: سانسور در رسانه‌های غربی از گذشته تاکنون وجود داشته است، اما توانمندی آنان در سانسور به گونه‌ای است که در ظاهر خود را حامی آزادی بیان معرفی می‌کنند و در این زمینه نیز موفق هستند، اما در عمل بالاترین سطح سانسور‌ها را اعمال می‌کنند بدون اینکه هزینه آن را بپردازند.
این استاد دانشگاه، استفاده غرب از رسانه را بخشی از گفتمان حاکم بر آنان ارزیابی کرد و گفت: غربی‌ها با انتشار هر موضوعی که از آن احساس خطر کنند با شدیدترین روش‌ها برخورد و آن را سانسور می‌کنند تا صدایی برخلاف میل و خواسته‌ای که دارند به گوش افکار عمومی نرسد. ایزدی با تأکید بر اینکه باید از ابزار‌های جدیدی برای مقابله با موج سانسور محتوا‌هایی مانند آنچه در موضوع سردار سلیمانی تولید و از سوی اینستاگرام حذف شده است، بهره گرفته شود، افزود: با توجه به جایگاه فراجناحی سردار سلیمانی و نگاهی که در کشور نسبت به او وجود دارد، باید از این فرصت برای ایجاد موجی بزرگ در فضای مجازی در قالب همه پلت‌فرم‌های موجود استفاده کرد تا امکان سانسور مطالب و برخورد با صفحات مروج محتوای سردار سلیمانی برای صاحبان این پلت‌فرم‌ها افزایش یابد. وی اضافه کرد: در مقابل این حرکت‌ها باید با تدبیر عمل شود، حتی اگر هزینه داشته باشد، این اقدم باید انجام شود، از سوی دیگر باید بستر‌هایی فراهم شود که در نهایت وابستگی به بستر‌های غربی برای اطلاع‌رسانی را کاهش دهد. ایجاد بستر‌های رقیب کاری است که در کشور درباره آن زیاد صحبت شده است، اما تاکنون اقدامی انجام نشده است که این ضعف باید جبران شود.
نقض ادامه‌دار آزادی بیان با حذف هشتگ «HERO»
سخنگوی دولت حذف محتوا‌های مرتبط با سردار سلیمانی را در راستای رفتار‌های خشن امریکا و جنایت انجام شده در ترور شهید سلیمانی ارزیابی کرد. علی بهادری‌جهرمی در صفحه شخصی خود با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «حذف تصاویر «# HERO (قهرمان)» از فضای مجازی در راستا و امتداد همان روحیه خشن امریکایی و جنایت تروریستی ۱:۲۰ است. وی در این توئیت تأکید کرده است: اقدام بزدلانه ایالات متحده نقض فاحش آزادی بیان و حقوق بشر علیه احساسات میلیون‌ها انسان در سراسر جهان است. امریکا باید به این رویه خلاف موازین حقوقی پایان دهد.» گفتنی است در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، بسیاری از کاربران با هشتگ #قهرمان نام و یاد شهید سلیمانی را زنده نگه داشتند که شبکه‌های مجازی با حذف محتوا‌هایی با این هشتگ اقدام به سانسور محتوای تولید شده کرده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما