شناسهٔ خبر: 51785107 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

ابرقدرت جهان در برابر سردار ایرانی زانو زده بود

حداد عادل گفت: سلیمانی تمام نقشه های استکبار را باطل کرد و ابرقدرت جهان در برابر سردار ایرانی زانو زده بود و آنان فکر کردند با شهادت وی، مقاومت تضعیف می شود و ترامپ فکر می کرد با اعلام شهادت شهید سلیمانی در دور دوم هم پیروز می شود، اما چنین نشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری شبستان  از  شیراز ، «غلامعلی حداد عادل»، امروز (سه شنبه 14 دی) در مراسم اختتامیه سومین کنگره شعر بین المللی «خاتم سلیمانی» که در سالن «شهید دستغیب» حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد، گفت: شاعران در این کنگره با شعرخوانی به مقام آن سردار بزرگ ادای احترام می کنند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با یادآوری این مطلب که ادای احترام دارم به حضرت زهرا (س)، بانوی 2 عالم، افزود: شاعران با حضور خودشان به مقام شهید سلیمانی ابراز ارادت کردند.

وی با اشاره به اینکه شیراز به عنوان شهر حافظ و سعدی، باید پرچم دار شعر و ادب باشد، تاکید کرد: باید در مورد شخصیت سردار، سیره زندگی و آثار بعد از زندگی وی، درنگ کنیم ببینیم چه باعث شده تا شخصیت وی وارد عرصه فرهنگ و ادب شود.

حداد عادل با اشاره به اینکه وقتی کلام ناتوان شود، شعر به کمک می آید و هرگاه شعر ناتوان باشد، نغمه های موسیقی وارد می شود، هر کدام اینها به سه ساحت انسان تعلق دارد، یادآور شد: ما از ساحت منطق استفاده می کنیم و وقتی منطق کم می آورد به دنبال تخیل می رویم و اگر تخیل کم آورد به سوی موضوع نغمه های موسیقایی می رویم.

وی با اشاره به اینکه حوادث بزرگ بزرگتر از ساحت منطق است مثل واقعه عاشورا، اظهار کرد: این یک حرکت منطقی برای مقابله با ظلم بود و اگر بخواهید در قالب بیانات منطقی حرف بزنید، این واقعه بزرگ در قالب تنگ منطق نمی گنجد و از همان آغاز در کنار آن شعر هم آمده است.

حداد عادل با اشاره به اینکه در ادبیات ما هم فردوسی عظمت های افسانه ای را با زبان شعر آورده است و خوانش آن با موسیقی است، تاکید کرد: داستان شهید سلیمانی از همین دست موارد است که عظمت آن در قابل این سه ساحت نمی گنجد.

وی با اشاره به اینکه قدر و مقام قاسم سلیمانی بلندمرتبه بود اما با شهادتش این قدر و مقام بلندمرتبه تر شد، افزود: آمریکایی ها عادت کرده بودند هرچه اراده کنند اجرا شود آنها تصمیم داشتند حزب الله لبنان را نابود و انقلاب اسلامی و ملت ایران را ریشه کن کنند، آنها می خواستند خاورمیانه جدید ایجاد کنند، آنان با نام مذهب داعش را ایجاد کردند و مذهب دروغین را در مقابل حرکت دینی برخاسته از انقلاب اسلامی در منطقه قرار دادند، وقتی داعش وارد عراق شد، آمریکا با 53 کشور یک ائتلاف شکل داد و به بهانه مقابله با داعش وارد عراق شدند اما آنان در واقع برای مقابل با داعش نیامده بودند ولی برای شکستن جبهه مقاومت آمده بودند.

حداد عادل با یادآوری این مطلب که سلیمانی تمام این نقشه ها را باطل کرد و ابرقدرت جهان در برابر سردار ایرانی زانو زده بود و آنان فکر کردند با شهادت وی، مقاومت تضعیف می شود و ترامپ فکر می کرد با اعلام شهادت شهید سلیمانی در دور دوم هم پیروز می شود، اما چنین نشد، اظهار کرد: سلیمانی جسمش از بین رفت ولی دل میلیون ها مردم طلوع کرد و سلیمانی جدیدی متولد شد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: بعد از شهادت شهید سلیمانی جبهه مقاومت انگیزه بیشتری پیدا کرده است، آمریکا بعد از این همه هزینه با همان خفت و خواری که از افغانستان رفتند، از عراق بروند، این دستاورد خون شهدای مقاومت است و ریشه و اساس کار شهید سلیمانی صدق و صادقت بود.

وی با اشاره به اینکه خداوند محبت شهید سلیمانی را به دل مردم انداخت، اضافه کرد: آثار فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی شهادت شهید سلیمانی را در دنیا دیدیم و این را می توان باید زبان هنر اعلام کرد.

حداد عادل گفت: شاعران با شعرسرایی تجدید عهد با حاج قاسم انجام می دهند، تمثیل های خوبی درباره شهادت شهید سلیمانی ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه اسلام، انقلاب و مقاومت تضعیف نشد بلکه ملتی بالندگی پیدا کردند، تاکید کرد: امامزادگان واجب التکریم (ع)، مبارزان راه عدالت و اسلام بودند که ماندگار شدند و اکنون شهید سلیمانی هم به این سلسله پیوسته است و یک مقبره تازه به قبور مطهر ایران اضافه شده است و شهید سلیمانی آغاز راه این سلسله در دوره کنونی است.

پایان پیام/130

نظر شما