شناسهٔ خبر: 5177005 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

بیانیه نهضت آزادی در حمایت از مسعود پزشکیان

صاحب‌خبر -
به گزارش مردم سالاری آنلاین، 

نهضت آزادی ایران در بیانیه ای خواستار مشارکت در انتخابات و رای دادن به پزشکیان شد.

آنگونه که انتخاب روایت کرده، متن بیانیه به این شرح است؛

به نظر می‌رسد برای خروج از چرخه خشونت و پرهیز از افزایش آسیب‌های ملی، باید از چنین فرصت انتخاباتی در راستای راهبرد اصلاحات جامعه محور البته بصورت مسالمت‌جویانه و خشونت‌پرهیز بهره گرفت، راهبردی که بتوان درسایه وفاق ملی و با مشارکت حداکثر نیروهای اجتماعی پیموده و به یک توافق جمعی میان آحاد ایرانیان برای گذار به دموکراسی و حاکمیت ملت رسید. برای تغییر و اصلاح شرایط کنونی، راهی کم‌هزینه‌تر و مطمئن‌تر از برگزاری انتخابات آزاد و سالم وجود ندارد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: نهضت آزادی ایران طی چند دهه فعالیت خود، همواره بر حفظ و احیای نهاد انتخابات تاکید داشته و بر این باور بوده است که راهبرد اصلاح‌طلبی در نهایت باید به برگزاری انتخابات آزاد، سالم و رقابتی منجر شود. آنچه این روزها در حال برگزاری است، اگرچه با یک انتخابات استاندارد فاصله دارد اما می‌توان به آن از زاویه یک امکان و فرصت برای جایگزینی نیروهای توسعه‌گرا، توانمند و صاحب دانش در دستگاه دولت نگاه کرد. استقرار نیروهای ضدتوسعه و ضدملی در دستگاه‌های دولتی علاوه‌ بر این‌که سرمایه‌های ملی را بر باد می‌دهد و فرصت‌های پیشرفت و توسعه را از کشور می‌رباید، به تضعیف هرچه بیشتر جامعه و نهادهای مدنی نیز منجر می‌شود. بنابراین؛ نهضت آزادی ایران وظیفه ملی و دینی خود می‌داند تا از این فرصت هرچند محدود، در جهت استقرار یک دولت کارامد و قابل قبول و تحصیل هرچه بیشتر خیرعمومی در راستای منافع ملی و منافع ملت بهره جوید.

در این بیانیه تاکید شده است: نهضت آزادی ایران نهایتاً به این جمع بندی رسیده است تا در این انتخابات مشارکت و حضوری اعتراضی داشته باشد. نهضت آزادی ایران ضمن تحلیل شرایط حاکم بر کشور و بررسی کاندیداهای حاضر در صحنه، به این نتیجه رسید که دکتر مسعود پزشکیان، کاندیدایی قابل قبول و مناسب بوده و شهرت ایشان در سلامت و پاکدستی و اعتقادشان به مبارزه با فساد و تبعیض، حائز اهمیت است؛ لذا دادن رای به ایشان، هم می‌تواند به عنوان یک رای معنادار اعتراضی به عملکرد حاکمیت انحصاری و ردصلاحیت گسترده کاندیداها و هم در جهت حرکت به سوی دموکراسی و استقرار یک دولت مردمی و تقویت حاکمیت قانون تلقی شود.

نهضت آزادی ایران ضمن اعلام حمایت از دکتر پزشکیان در این انتخابات، انتظارات خود را از ایشان در صورت موفقیت به شرح زیر اعلام می‌دارد:

۱- تلاش در جهت تحقق اصول مغفول مانده قانون اساسی به ویژه مفاد فصول سوم (حقوق ملت) و پنجم (حاکمیت ملت) برای دستیابی هرچه بیشتر شهروندان به آزادی‌های مدنی و سیاسی.

۲- تلاش درجهت رفع فساد و تبعیض در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی.

۳- تلاش درجهت تحقق حاکمیت قانون و احیای جایگاه نهادهای انتخابی در قانونگذاری و سیاستگذاری‌های عمومی.

۴- تلاش در جهت حفظ یکپارچگی سرزمینی و تمامیت ارضی و کاهش شکاف و تبعیض میان اقوام و گروه‌های اجتماعی مختلف به منظور وحدت ملی.

برای دکتر پزشکیان، پیروزی و موفقیت در انتخابات را آرزو می‌کنیم و به ایشان توصیه می‌کنیم همواره تمام اقدامات خود را با توسل به حق و با اتکا به مردم و به پشتوانه رای ملت انجام دهند. از خداوند منان می‌خواهیم ملت ایران را در گذار از این مسیر دشوار به سوی آزادی و دموکراسی یاری‌گر باشد.

زیدآبادی: مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری در قالب فعلی، راه به جایی نمی‌برد

از سوی دیگر، احمد زیدآبادی فعال سیاسی اصلاح طلب، در کانال تلگرامی خود نوشت:

مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری در قالب فعلی، راه به جایی نمی‌برد! حتی آن دسته از نامزدهایی که وعدهٔ تغییر و تحول و بهبود می‌دهند، به قدری محتاط و دست به عصایند که تبصره‌ها و ارجاعات کلام‌شان، تلویحاً به پس گرفتن ۹۰ درصد آنچه وعده می‌دهند، منجر می‌شود.

مشخص است که رئیس‌جمهور در ساختار کنونی، نه مبسوط‌الید است و نه معجزه‌ای از او انتظار می‌رود، اما حق مخاطب است که تبیین درست و درمانی از مشکلات، موانع و راه‌حل‌های احتمالی از کاندیداهای منتقد وضع موجود بشنود که با این شیوه از برگزاری مناظرات، حتی آن هم مقدور نیست چر رسد به اینکه اقناع کننده و برانگیزنده باشد.

به جای این اتلاف وقتِ طولانی که حتی جنبهٔ سرگرم‌کنندهٔ خود را برای مخاطب عام از دست داده است، لازم است در فرصت اندک پیش رو، مناظرهٔ دو به دو بین کاندیداهای منتقد و حامی وضع موجود برگزار شود تا مشخص شود هر کدام می‌خواهند چه کنند و از آنچه می‌خواهند، چقدرش قابل عملیاتی شدن است.

نظر شما