شناسهٔ خبر: 51730953 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها؛

یادداشت/ حاج قاسم اسطوره ماندگار تاریخ

یادداشت "حاج قاسم اسطوره ماندگارتاریخ" به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی و به قلم فهیمه زارع دار مدیر مفدا قزوین نوشته شده است.

صاحب‌خبر -

این روزها و در دومین سالگرد شهادت اسطوره مقاومت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، باید بیش از آنچه که تاکنون در باره این شخصیت بیمانند جبهه مقاومت و استراتژیست کمنظیر نظامی و انقلابی مومن و هوشمند گفته شده، زوایای شخصیت و منش او که امروز فراتر از یک شخص، به یک گفتمان بدل شده است را تبیین کرد؛ گفتمانی که تمام احزاب و گروه ها با احترام از آن یاد میکنند.

سردار سلیمانی استراتژیستی ورزیده و سیاستشناسی خوشفکر بود که نه در قامت جناحهای سیاسی قابل تفسیر بود و نه در زمره جریانی سیاسی محدود میشد؛ او به راهبرد جمهوری اسلامی ایران بهعنوان هویتی ملی و اسلامی نه تنها در حرف و سخن که در عمل و اقدام مومن بود و از همین جا نفوذ، محبوبیت و اقتدار او پدیدار میشد.

ولایتمداری، محور گفتمان سیاسی حاج قاسم را تشکیل میداد. مسلما وی در تصمیمات؛ اعلام مواضع و سیاستها، بیش از همه خط ولایتفقیه را دنبال میکرد و از این منظر هیچ گاه اجازه نداد مورد مصادره گروهها و جریانهای سیاسی و احزاب قرار گیرد. این خصیصه بهنوعی لبیک به سفارش و وصیت امام راحل هم بود که نظامیان را از ورود به دسته‌ ها و گروههای سیاسی بر حذر داشتند.

حاج قاسم توانست نظامیگری را با دیپلماسی پیوند دهد. مسلما نقش و حضور حاج قاسم در موفقیت محور مقاومت در سوریه برای بقا و حفظ حکومت؛ در عراق در دولتسازی و نابودی داعش؛ در یمن برای قدرت گرفتن انصارا... و سیطره بر بخش اعظم یمن و مقاومت در برابر حملات عربستان؛ در افغانستان، به قدرت رسیدن مجاهدان و شکست طالبان؛ در شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه و اقتدار بیسابقه حزب ا... لبنان؛ در تبدیل شدن انتفاضه با سنگ مبارزان فلسطینی به انتفاضه با موشک ضد مواضع رژیم صهیونیستی که در جنگ ۲۲ روزه با رژیم صهیونیستی بهکار آمد و التماس این رژیم برای آتشبس را بهدنبال داشت؛ تعیین کننده بود. آنهم با وجود تغییر چندین دولت در ایران و تحول چندین دولت در عراق و افغانستان و لبنان و سوریه، با این همه در داخل، او فرزند نظام و ملت و سرباز ولایت باقی ماند و در گفتمان انقلاب اسلامی خود را نگه داشت و وارد جناح بندیها و حزبگرایی نشد.

انقلابیگری را باید ویژگی دیگر گفتمان سیاسی حاج قاسم دانست. او مجاهد راه خدا و دشمن استکبار به نمایندگی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه بود. انقلابیگری در راضی نشدن در وضع موجود، در پایبندی به ارزشهای انقلاب، در دفاع از محرومان و مقابله با اشرافیگری و در بسیج جبهه بزرگ مقاومت بر ضد مثلث عبری، عربی و غربی، حاج قاسم را به یکی از تاثیرگذارترین شخصیتهای دو دهه اخیر غرب آسیا تبدیل کرد. یقینا در این میان، معارضه عملی و جهادی با تکفیریها که به نابودی حکومت داعش در عراق انجامید؛ خدمت بزرگ حاج قاسم به جهان امروز بود.

باید بکوشیم این گفتمان را آنگونه که بود، به نسل امروز و فردا معرفی کنیم و با اقدام اندیشمندانه، اجازه ندهیم جریان تحریف، از شهید حاج قاسم سلیمانی، چهرهای بسازد که فرسنگها با آن شخصیت بیبدیل فاصله داشته باشد.

نظر شما