شناسهٔ خبر: 51716033 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ماهواره‌بر سیمرغ در رسانه‌های صبح ایران؛

تغییر موازنه قدرت با پرواز سیمرغ

تهران- ایرنا- پرتاب سه محموله تحقیقاتی توسط ماهواره‌بر سیمرغ حرکتی غرورآمیز و مقتدرانه ایران در عرصه دفاعی-فناوری به شمار می‌رود که باعث شد تا نگاه متفاوتی به رویکرد ایران در پیشروی‌های دفاعی-علمی ترسیم شود و موازنه قدرت به نفع ایران تغییر کند.

صاحب‌خبر -

رسانه‌های مختلف در اخبار خود نگاه ویژه‌ای به پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ به فضا داشته‌اند. به گونه‌ای که اصولگرایان، اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان هر کدام گزارش‌ها و گفت وگوهایی در این خصوص منتشر کرده‌اند که در ادامه بخشی از این گزارش‌ها رصد می‌شود.

رسانه‌های اعتدالگرا

ماهواره‌بر سیمرغ سه محموله تحقیقاتی را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی نوشت: سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره بر سیمرغ و حمل سه محموله تحقیقاتی خبر داد. سید احمد حسینی اظهار داشت: پس از دستیابی کشور به توانمندی بومی فضایی و ایجاد قابلیت پرتاب ماهواره‌های کوچک با ماهواره‌برهای سفیر و قاصد، توسعه پرتاب‌گرهای با قابلیت بالاتر مدنظر شد و در همین راستا طراحی و توسعه پایگاه فضایی حضرت امام خمینی و ماهواره بر سیمرغ در برنامه صنعت فضایی کشور قرار گرفت. سردار سید مهدی فرحی، به بیان جزئیاتی از محموله اخیر ارسالی توسط وزارت دفاع به فضا پرداخت و گفت: خوشبختانه با طی کردن موفق فرآیند پرتاب ماهواره بر سیمرغ ۶ که حامل ماهواره ققنوس و دو کیوب‌ست(ماهواره مکعبی) در حوزه فضایی تقریباً دو گام جلو آمدیم. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به پرتاب موفق ماهواره‌بر سیمرغ واکنش نشان داد و مدعی شد که این اقدام «یک نگرانی قابل‌ توجه» و «ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت» است. بنا بر اعلام رسانه‌های آمریکایی این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که ایالات متحده همچنان نگران " توسعه ابزارهای پرتاب فضایی توسط ایران" است و این یک نگرانی قابل‌ توجه در راستای آنچه گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌نامید، است.

پرواز سیمرغ ایرانی به فضا

روزنامه حمایت در گزارشی نوشت: پایگاه ملی فضایی امام خمینی(ره) پنجشنبه گذشته با پرتاب آزمایشی موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر «سیمرغ» به فضا به طور رسمی افتتاح شد. این مرکز ماهواره‌ای مطابق با استانداردهای فناوری روز دنیا و به دست متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ایران طراحی و ساخته شده است. پرتاب این ماهواره‌بر بومی، با بازتاب و واکنش بسیاری روبرو شد. در همین رابطه، آمریکا از پرتاب ماهواه‌بر سیمرغ توسط ایران به فضا ابراز نگرانی کرد، اما گفت به مذاکرات پایبند است. رسانه‌های آمریکا به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش دادند: «واشنگتن کماکان از توسعه ماهواره‌برها توسط ایران که موجد نگرانی‌های خاص منع اشاعه‌ای هستند نگران است». در رسانه‌های چینی هم آمده است: جمهوری اسلامی ایران ماهواره بر سیمرغ را با موفقیت به فضا فرستاد و یکی دیگر از پیشرفت‌های تاریخی در علوم فضایی را برای این کشور به ثبت رساند. گزارش‌های رسانه‌ای چین از جمله تلویزیون مرکزی، خبرگزاری رسمی و سایت‌های «چاینا ارگ» و «گلوبال تایمز» حاکی است ماهواره بر سیمرغ می‌تواند ماهواره‌هایی با وزن ۲۵۰کیلوگرم را تا سطح ۵۰۰کیلومتری زمین پرتاب کند.

رسانه‌های اصولگرا

در مدار پیشرفت و اقتدار

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: استفاده از «ماهواره‌بر ایرانی» گرچه برای ایرانی‌ها تبدیل به خاطره‌ شده اما برای بسیاری از کشورهای حتی پیشرفته هم یک آرزوست. آرزویی که حتی انگلیسی‌ها نیز نتوانسته‌اند به آن دست یابند و هر بار برای پرتاب ماهواره‌های خود باید سراغ روس‌ها بروند. اوایل صبح روز گذشته پایگاه فضایی امام خمینی(ره) شاهد پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ بود. این مأموریت فضایی برای نخستین بار سه محموله تحقیقاتی را به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب و محقق کرد. تا پیش از این ایران برای پرتاب محموله‌های با وزن بالا محدودیت داشت اما در پرتاب دیروز با وجود افزایش وزن از ۵۰ کیلو به ۲۵۰ کیلو و افزایش ارتفاع از ۲۵۰ کیلومتر به ۵۰۰ کیلومتر این رخداد با موفقیت آزمایش و پرتاب شد. این خبر واکنش‌های کشورهای دیگر را در پی داشت. رسانه‌های امریکا به نقل از سخنگوی وزارت خارجه امریکا گزارش دادند که ایالات متحده از توسعه ماهواره‌برها توسط ایران اعلام نگرانی کرده است. خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک دیپلمات آلمانی این اقدام را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت عنوان کرد و در اقدامی زیاده‌خواهانه از ایران خواست از پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر خودداری کند. این درحالی است که پرتاب موشک‌های بالستیک و ماهواره‌برها کاملاً خارج از حیطه شمول قطعنامه ۲۲۳۱ است و طبق حقوق بین‌الملل، برخورداری از برنامه موشکی متعارف یک حق ذاتی است که تحت قطعنامه ۲۲۳۱ نیز به هیچ وجه منع یا محدود نشده است.

دریافت پیام از مدار ۴۷۰ کیلومتری زمین

روزنامه خراسان در گفت وگو با سید احمد حسینی سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌نویسد: یکی از فناوری‌های مهم و جدید در کشورهای دارای صنعت فضایی، استفاده از منظومه ماهواره‌هاست، یعنی به جای این‌که ماهواره‌ها به صورت تک‌به‌تک پرتاب شوند، چند ماهواره به صورت همزمان پرتاب شوند و پس از قرارگرفتن در فواصل تعیین‌شده، با هم یک شبکه تشکیل دهند. اگر ما یک ماهواره در مدار لئو (بین۱۶۰ تا۲۰۰۰ کیلومتر فاصله از سطح زمین) داشته باشیم، این ماهواره هر ۹۰ دقیقه یک بار به دور زمین می‌چرخد اما فقط دو بار در طول شبانه‌روز در آسمان کشور خودمان قابل دسترسی و مخابره داده خواهد بود؛ بنابراین این‌طور نیست که مدام قابل دسترسی و ارسال و دریافت پیام باشد در حالی که اگر می‌خواهیم از یک ماهواره به شکل بهینه استفاده کنیم، باید بتوانیم مدام با آن ارتباط برقرار کنیم. برای ارتباط دایمی با ماهواره باید بتوانیم چندین ماهواره را با هم پرتاب کنیم تا با فواصل طراحی‌شده در فضا قرار بگیرند و با هم در ارتباط باشند تا منظومه‌سازی ماهواره‌ای محقق شود، که خوشبختانه ما توانستیم مرحله تحقیقاتی این فناوری را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

«سیمرغ» دوباره اوج گرفت

روزنامه جوان در گزارشی می آورد: روز پنج‌شنبه و همزمان با حماسه تاریخی نهم دی ماهواره‌بر سیمرغ با موفقیت به فضا پرتاب شد. این ماهواره‌بر توانست سه محموله تحقیقاتی را به صورت همزمان با موفقیت به فضا پرتاب کند. سیمرغ دیروز توجه همه را برد به دوردست‌ها، البته این نخستین پروازش نبود بلکه پیش‌تر نیز چند پرواز انجام داده بود. در واقع می‌توان گفت که شروع پرتاب ماهواره‌برهای سیمرغ از سال ۱۳۹۶ و به عبارتی از ۱۳۹۵ آغاز شده است. این بار، اما در پرتاب نهم دی‌ماه ۱۴۰۰، موفقیت‌های این ماهواره‌بر بیش از گذشته به همه اثبات شد. سیمرغ، یک ماهواره‌بر دومرحله‌ای است که با خوشه‌ای کردن چهار موتور سفیر در مرحله اول توانایی حمل ماهواره‌های ایرانی را داراست. این قابلیت باعث می‌شود بتوانیم ماهواره‌های سنگین‌تری را به مدار حمل کنیم و از طرفی هم، چندین ماهواره کوچک را در یک پرتاب به فضا پرتاب کنیم. سیمرغ در حالی به آسمان پرتاب شد که چندی پیش در پنجم آذرماه، رئیس‌جمهور نخستین جلسه شورای عالی فضایی را پس از حدود ۱۱سال تشکیل داد. رئیس‌جمهور در این جلسه گفت که همه بخش‌های فعال در این صنعت باید با همپوشانی و همگرایی و استفاده از تجربیات یکدیگر و پرهیز از کارهای موازی دست به دست هم بدهند و خواسته مقام معظم رهبری را برای رسیدن به مدار ۳۶هزار کیلومتری محقق سازند، البته دستیابی به این هدف یک مسیر حداقل ۱۰ساله است، اما مطمئن هستیم که به فضل خداوند با روحیه جهادی متخصصان کشور و با حمایتی که دولت سیزدهم خواهد کرد، این مسیر کوتاه و کوتاه‌تر خواهد شد.

اوج‌گیری سیمرغ

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: سردار سیدمهدی فرحی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می گوید: سیمرغ، یک ماهواره‌بر ۲ مرحله‌ای است که با خوشه‌ای کردن ۴ موتور سفیر در مرحله اول توانایی حمل ماهواره‌های ایرانی را داراست. این قابلیت باعث می‌شود امکان ارسال ماهواره‌های سنگین‌تری نیز به مدار وجود داشته باشد، از طرفی هم می‌توان چندین ماهواره کوچک را در یک پرتاب به فضا پرتاب کرد. پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ تنها چند روز پس از برگزاری رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ با واکنش واشنگتن همراه شد. در همین زمینه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایالات‌متحده همچنان نگران توسعه پرتابگرهای فضایی ایران است که خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به همراه دارد. ند پرایس با این حال افزود واشنگتن خواهان بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ میلادی با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. وی ضمن تاکید بر این نکته که برنامه هسته‌ای ایران عملا توسط برجام محدود شده بود، گفت: ایالات‌متحده از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر برنامه‌های موشکی ایران استفاده خواهد کرد و از دیگر کشورها می‌خواهد برای توقف فعالیت‌های موشکی این کشور گام بردارند.

قدرت در آسمان

روزنامه صبح نو در گزارشی می نویسد: اگرچه در سال‌های گذشته به‌دلیل بستن با کدخدا و به‌اصطلاح تنش‌زدایی با دنیا از اقدامات فضایی جلوگیری و رزمایش‌های موشکی عامل برهم‌زننده سازش با جهان معرفی می‌شد، اما در روزهای اخیر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سیمرغ و غرش ۱۶گانه بالستیک‌های سپاه همزمان با مذاکرات در وین نشان‌دهنده تغییر رویکردی جدی است. البته سیمرغ در سال‌های گذشته بارها مورداستفاده قرار گرفته است و در روز پنجشنبه ماموریت مهمی را به سرانجام رساند. ۲۰بهمن‌ماه سال۹۸ نیز قرار بود تا جدیدترین ماهواره ایرانی با نام ظفر به‌وسیله ماهواره‌بر سیمرغ به مدار ۵۰۰کیلومتری تزریق شود. ایران دو دهه است که برنامه‌های فضایی را در دستورکار دارد که در دولت‌های مختلف با فرازوفرودهایی همراه شده است. تا پیش از سیمرغ، تمام بار پرتاب ماهواره‌های ایرانی برعهده سفیر-۱ بود. در سال۱۳۹۳ که آخرین ماموریت موفق این ماهواره‌بر انجام شد، «ماهواره فجر» مسافر سفیر-۱ بود. ماهواره‌بر سفیر-۱ نهایتا ماهواره‌های تا وزن حدود ۵۰کیلوگرم را می‌توانستند حمل کنند و این موضوع پاسخگوی نیازهای ایران نبود؛ زیرا چندین ماهواره در رده وزنی ۸۰ تا ۱۰۰کیلوگرم مانند طلوع، پیام و ظفر را در دستورکار داشت؛ ازاین‌رو ساخت ماهواره‌بر سیمرغ در دهه۸۰ در دستورکار قرار گرفت و موتور مرحله اول و ماکت مقیاس واقعی خود ماهواره‌بر در ۱۴بهمن ۱۳۸۸ رونمایی شد. ماهواره‌بر سیمرغ دارای طول کلی ۲۵.۹۷متر است که ۱۷.۸۱متر مربوط‌به مرحله اول و ۸.۱۵متر نیز متعلق به مرحله دوم آن است. قطر مرحله اول این ماهواره‌بر برابر ۲.۴متر و قطر مرحله دوم برابر ۱.۵متر است.

از «ماهواره بر سیمرغ» تا «شبیه سازی حمله به دیمونا»

خبرگزاری مشرق در گزارشی می آورد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون- فارغ از اینکه کدام دولت روی کار بوده است- همواره «میدان» در خدمت «دیپلماسی» بوده است. برای نمونه در دولت قبل، سربازان حاج قاسم و دلاورمردان مدافع حرم، با شکستن کمر داعش و نواختن سیلی بر گوش آمریکا، تروئیکای اروپا و حکام مرتجع منطقه، دست تیم مذاکره کننده در مذاکرات هسته ای را پُر کرده و از قرارگرفتن ایران در موضع ضعف جلوگیری کردند. در هفته های اخیر نیز رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ دقیقا در همین راستا انجام شد. نظام سلطه همواره در پی آن است تا با برتری در عرصه های مختلف علمی و نظامی و صنعتی و با تقسیم بندی جهان به «کشورهای سلطه گر-کشورهای سلطه پذیر»، برای دیگر کشورها تعیین تکلیف کرده و رفتار «ارباب-رعیتی» با ملت ها و دولت های دیگر داشته باشد. با توجه به این مسئله، از آغاز به کار دولت سیزدهم، دیپلماسی اقتدار با بهره مندی از ظرفیت های گوناگون و متنوع کشورمان، به صورت جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است. در همین راستا همزمان با مذاکرات وین، در روزهای گذشته ماهواره بر سیمرغ، ۳ محموله تحقیقاتی را به فضا پرتاب کرد. پس از پرتاب موفق ماهواره بر سیمرغ، «عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرام خود نوشت: دقیقا یک ماه قبل، اولین جلسه شورای عالی فضایی با حضور رییس محترم جمهور بعد از یازده سال برگزار شد.  یکی از مصوبات جلسه، تثبیت فناوری تزریق ماهواره در لایه لئو تا پایان سال ۱۴۰۱ بود. مسیر سختی  که امروز اولین مرحله آن با دستان پرتوان متخصصان صنعت فضایی کشور رقم خورد.

دستاوردها و ویژگی‌های ماهواره‌بر سیمرغ برای صنعت فضایی کشور

خبرگزاری قدس در گزارشی نوشت: ماهواره‌بر سیمرغ یک موشک چند مرحله ای است که در سال ۱۳۹۵ نخستین مأموریت فضایی خود را انجام داد. این موشک سه مرحله‌ای است و با وزنی حدود ۸۵ تن و طول ۲۵ متر، از سیستم سوخت مرحله ای مایع و جامد استفاده می‌کند. مدت زمان لازم برای رسیدن این ماهواره بر به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری حدود ۸ دقیقه است. وقتی ارتفاع اولیه ماهواره‌بر به ۱۰۰ کیلومتر و سرعت ۲هزارو۵۰۰ متر بر ثانیه می‌رسد بخش اول از موشک جدا می‌شود. در مرحله دوم که به ۷هزارو۳۵۰ متر بر ثانیه با ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری می رسیم، بعد از فعال شدن مرحله سوم، محموله همراه در مدار برنامه‌ریزی شده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های متمایزکننده ماهواره‌بر سیمرغ این است که مونتاژ قطعات و آماده سازی برای پرتاب روی سکو انجام گرفته است. این پرتاب باتوجه به دور جدید مذاکرات ایران با کشور های ۱+۴ نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود. در این آزمایش روشن شد با اتکا به علم و صنعت دانشمندان ایرانی می‌توان از تحریم‌ها عبور کرد و این نویدبخش و انگیزه آفرین است. از سوی دیگر این حاکی از حساسیت راهبردی علم هوا فضا و نیاز این حوزه به سرمایه گذاری، تحقیق و توسعه بسیار بالاست. در مسئله هوافضا مسائل متعددی می‌تواند اثرگذار باشد که از جمله آن‌ها تلاش شبانه روزی برای پایین آوردن خطاپذیری در دوران تحریم‌های ۱۰۰درصدی است.

تغییر موازنه در فضا

روزنامه فرهیختگان در گزارشی می نویسد: ماهواره‌بر تحقیقاتی سیمرغ پنجشنبه هفته گذشته به فضا پرتاب شد. ارسال این ماهواره‌بر اجرایی شدن بخشی از سند توسعه هوافضا مصوب سال ۱۳۹۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی است. تجربه تاریخی دو دهه گذشته نشان می‌دهد عقب‌نشینی ایران از مواضع منطقی و مشروع خودش در زمینه پیشرفت‌های علمی و فضایی باعث زیاده‌خواهی‌های طرف‌های غربی می‌شود اما هر کجا که دولت‌های مستقر منطق مقاومت و دفاع از پیشرفت‌های موشکی را در پیش گرفته‌اند، شاهد عقب‌نشینی طرف‌های غربی از زیاده‌خواهی‌های خود و احیای حقوق مردم ایران بوده‌ایم. این بار نیز با وجود اینکه پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ اتفاقی کاملا تحقیقاتی‌ است، اما در چنین شرایطی همزمانی پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ با مذاکرات هسته‌ای وین، این پیام از سوی ایران به جهان را مخابره می‌کند که جمهوری اسلامی در مسیر پیشرفت‌های علمی و مشروعش هیچ محدودیتی را نمی‌پذیرد و در آینده نیز این مسیر بدون دخالت کشورهای غربی با جدیت و قدرت بیشتری ادامه پیدا می‌کند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

واکنش ایران به فضاسازی‌ها علیه پرتاب ماهواره‌بر ایرانی سیمرغ

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی می‌نوشت: خطیب زاده در واکنش به فضاسازی های اخیر برخی مقامات آمریکایی و اروپایی در خصوص پرتاب آزمایشی ماهواره بر سیمرغ تأکید کرد پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی از جمله در حوزه هوا-فضا، حق مسلم ملت ایران بوده و اینگونه اظهارات مداخله جویانه در عزم ملت ایران برای پیشرفت در این حوزه، خللی ایجاد نخواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به فضاسازی‌های مقامات غربی درباره پرتاب ماهواره‌بر ایرانی سیمرغ، تأکید کرد برخلاف اظهارات طرف‌های غربی، هیچ قطعنامه‌ای ایران را از برنامه ‌تحقیقات فضایی و آزمایش‌های مرتبط از جمله در حوزه ماهواره‌برها منع نمی‌کند. سعید خطیب زاده افزود: هیچ قطعنامه‌ای جمهوری اسلامی ایران را از برنامه ‌تحقیقات فضایی و آزمایش‌های مرتبط از جمله در حوزه ماهواره برها منع نمی‌کند، لذا استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ مغالطه ای بی مورد و از اساس خلاف واقع است.

واکنش آمریکا به پرتاب موفق ماهواره‌بر سیمرغ

خبرگزاری ایسنا در گزارشی می آورد: یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ، مدعی شد که این اقدام «یک نگرانی قابل‌ توجه در راستای گسترش سلاح‌های هسته‌ای» است و آن را «ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت» دانست. بنا بر اعلام رسانه‌های آمریکایی این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که ایالات متحده همچنان نگران " توسعه ابزارهای پرتاب فضایی توسط ایران" است و این یک نگرانی قابل‌ توجه در راستای آنچه گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌نامید، است. این مقام رسانه‌ای وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که پرتاب ماهواره‌بر ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. (قطعنامه‌ای که خواهان توقف هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک است). این مسئول مطبوعاتی آمریکا ادامه داد: ایالات متحده همچنان از تمام ابزارهای منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای در اختیار خود برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر برنامه‌های موشکی ایران استفاده می‌کند و از دیگر کشورها می‌خواهد که به فعالیت‌های توسعه موشکی ایران رسیدگی کنند.

فرانسه: پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ توسط ایران تاسف‌آور است

خبرگزاری ایسنا در گزارشی به نقل از رویترز می نویسد: وزارت خارجه فرانسه روز جمعه ضمن محکوم‌کردن پرتاب موفق ماهواره‌بر سیمرغ ادعا کرد که این اقدام ایران نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود. وزارت خارجه فرانسه در ادامه مدعی شد: این اقدامات به دلیل آنکه همزمان با حصول پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای در وین انجام گرفته‌اند، بیشتر تاسف‌اور هستند. این وزارت‌خانه همچنین از ایران خواست که از "پرتاب موشک‌های بالستیکی که توانایی حمل تسلیحات هسته‌ای دارند" خودداری کند. صبح امروز نیز یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ، مدعی شد که این اقدام «یک نگرانی قابل‌ توجه در راستای گسترش سلاح‌های هسته‌ای» است و آن را «ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت» دانست. این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزوده بود که ایالات متحده همچنان نگران " توسعه ابزارهای پرتاب فضایی توسط ایران" است و این یک نگرانی قابل‌ توجه در راستای آنچه گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌نامید، است.

جمع‌بندی

پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ به فضا، یکی از مهمترین خبرهایی است که رسانه‌های صبح ایران به آن پرداخته‌اند. در همین خصوص رسانه‌های اعتدالگرا معتقد هستند که این مأموریت فضایی برای نخستین بار سه محموله تحقیقاتی را به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب و محقق کرد.

رسانه‌های اصولگرا نیز گزارش‌های خود را به تحلیل و بررسی پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ به فضا اختصاص داده اند. این رسانه‌ها به دستاوردها و ویژگی‌های ماهواره‌بر سیمرغ برای صنعت فضایی کشور پرداخته‌اند و در خصوص اقتدار بین المللی ایران معتقد هستند که هر کجا که دولت‌های مستقر منطق مقاومت و دفاع از پیشرفت‌های موشکی را در پیش گرفته‌اند، شاهد عقب‌نشینی طرف‌های غربی از زیاده‌خواهی‌های خود و احیای حقوق مردم ایران بوده‌ایم.

رسانه‌های اصلاح‌طلب اما آنچنان به این خبر مهم توجهی نداشته‌اند و تنها در چند گزارش به بازتاب‌های داخلی و جهانی این خبر اکتفا کرده‌اند و به واکنش فرانسه و امریکا پرداخته‌اند و می‌نویسند که وزارت خارجه فرانسه روز جمعه ضمن محکوم‌کردن پرتاب موفق ماهواره‌بر سیمرغ ادعا کرد که این اقدام ایران نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود.

نظر شما