شناسهٔ خبر: 51682165 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان:

حجم زیادی از بارش‌ها به علت عدم وجود مخازن به‌صورت رواناب از دسترس خارج شد

زهره گودرزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: حجم زیادی از بارش‌های اخیر به علت عدم وجود مخازن به‌صورت رواناب از دسترس خارج شد.

صاحب‌خبر -

داریوش حسن‌نژاد امروز نهم دی‌ماه، اظهار کرد: با توجه به وابستگی رواناب حاصل از بارش به شرایط رطوبتی خاک و نوع بارش از نظر شدت-مدت و پراکندگی، پیش‌بینی رواناب با عدم قطعیت‌های فراوانی روبرو است.  

وی تصریح کرد: بارش‌های اخیر علیرغم پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش سطح و دبی رودخانه‌های اصلی، تأثیر زیادی بر آن‌ها نداشت، به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شد دبی حداکثر لحظه‌ای رودخانه کشکان در محل پلدختر به بیش از ۲۰۰۰ مترمکعب برسد اما این عدد به  حدود ۱۳۰ مترمکعب در ثانیه رسید و دبی سایر رودخانه‌ها هم تغییرات قابل‌توجهی نداشتند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خاطرنشان کرد: حجم رواناب عبوری حاصل از بارش ۲۶ تا ۳۰ ام آذرماه در ایستگاه هیدرومتری کشکان پلدختر حدود ۵۰ میلیون مترمکعب برآورد شد.

حسن‌نژاد اضافه کرد: بیشترین بارش این سامانه در بخش‌های جنوبی  و خروجی استان رخ داد و تأثیری بر رودخانه‌های داخل استان نداشت و از استان خارج شد.

وی بیان کرد: همچنین در مسیر رودخانه‌های اصلی سدی احداث نشده است، لذا رواناب حاصل از بارش‌ها به علت شرایط توپوگرافی استان به‌سرعت از دسترس خارج می‌شود و نمی‌توان از آن برای مصارف مختلف از جمله کشاورزی استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: خوشبختانه این بارش‌ها موجب جوشش چشمه‌ها و تغذیه آب زیرزمینی شد و چشمه‌های فصلی مانند سراب کیو جریان پیدا کردند.

انتهای پیام

نظر شما