به گزارش شهرآرانیوز، شرکت سایپا قبل از رونمایی در بخش مشخصات فنی خودرو شاهین اعلام کرده بود این خودرو موتور برلیانس سری ۳۰۰ را حمل میکند، اما پس از آن و در پی تحریمهایی که جدیدا روی خودروسازی ایران اعمال شده، موتور خودرو شاهین به موتور اصلاح شده تیبا در دو نوع توربو و ساده تغییر پیدا کرد.
نام گذاری خودرو شاهین تحت تاثیر پیشنهاد دکتر غلامرضا کیامرزی که یک پژوهشگر در حوضه پرندگان شکاریست انتخاب شده است. ابتدا قرار بود این ماشین با نام رهام روانه بازار شود، اما با پیشنهاد دکتر کیامرزی اسم شاهین به منظور حمایت از گونههای در حال انقراض شاهین ایرانی و حفاظت از آنها انتخاب شد و در تاریخ ۷ اسفند سال ۱۳۹۸ توسط مدیران ارشد سایپا با آن موافقت شد.
اما مهمتر از تغییر اسم، تغییرات اعمال شده در مشخصات فنی خودرو شاهین سایپا است که تحت تاثیر تحریمها اتفاق افتاده است که مشکلات جانبی برای این خودرو ایجاد کرده که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. همراه ما باشید.
شگفتی سازی تولیدکنندگان ایرانی با طراحی ظاهری شیک خودرو شاهین
طراحی ظاهری ماشین شاهین جز بهترین طراحیهایی است که خودروسازان ایرانی تاکنون از خود ارائه دادند و کاری متفاوت از دیگر تولیدات محسوب میشود. این کار نشان دهندهی این مورد است که خودروسازان توان تولید خودرویی مطابق طراحیهای خارجی دارند. از مواردی که باید در این قسمت به آن اشاره کرد این مورد است که تمام این طراحی مدیون خلاقیت تیم طراحان سایپا نیست. شاهین شباهت بسیار زیادی به ولکس ۳۰C داشته و قطعا از طراحی ظاهری سدان چینی در بحث ترسیم شمایل سایپا شاهین الهامات بسیاری گرفته شده است. حتی میتوان گفت خودرو شاهین فیسلیفتی نسبتا زیبا از ولکس سی ۳۰ است.
در بخش ظاهری خودرو اسپرت چراغهای جلو، طرح سهبعدی و جذابی دارد که مورد پسند مشتریان ایرانی قرار گرفته و همینطور چراغهای دو تکه عقب، بهجز بخش کوچکی از آن که به نظر میرسد به اجبار روی در صندوق قرار داده شده و فرم هندسی نامتناسبی دارد، جذاب و عامهپسند است. درواقع طراحان میتوانستند با اضافه کردن قابلیت روشن شدن این چراغها در این بخش به ظاهر خودرو زیبایی ببخشند. بهطور کلی، اما طراحان شاهین موفق شدهاند طرح بدنه این خودرو را به شیوهای جذاب و معقول و در قالب بدنهای زیبا و چشمنواز به مشتریان بازار ایرانی ارائه دهند.
اما این تنها طراحی بیرون ماشین شاهین است. طراحی داخل ماشین شاهین چندان مورد پسند نقد کنندهها واقع نشده است. یکی از ایرادات بزرگ طراحی داخلی این خودرو داشبورد آن است که از پلاستیک خشک ساخته شده و مرغوبیت کافی ندارد. با این حال نمیتوان از زیبایی و جذابیت ظاهری خودرو شاهین در قیاس با خودروهای تولید داخلی چشم پوشی کرد. کیفیت متریال کابین داخلی ماشین شاهین نیز چندان مرغوب نیست، اما نسبت به سایر محصولات سایپا نظیر کوییک، تیبا و ساینا، باکیفیتتر است. البته باید گفت طراحی کنسول میانی به همراه فرم مناسب غربیلک فرمان و حالت اسپرت پنل کیلومترشمار پشت آن تقریبا مناسب و زیباست و قابل قبول مشتریان واقع شده است.
بررسی مشخصات فنی ماشین شاهین با موتور توربوشارژ
شاهین سایپا خودرویی است دارای پیشرانه m۱۵ تیبا که با سامانه پرخوران توربوشارژ، مجهز شده است. با بررسی ماشین شاهین متوجه میشوید که یک پیشرانهای هشتسوپاپ که حجمی ۱.۵ لیتری قدرتمند دارد در آن کار گذاشته شده است که توانی برابر با ۱۰۸ اسب بخار تولید میکند. بررسی شاهین اسب بخار نشان میدهد گشتاور بسیار قابل قبول ۱۶۵ نیوتونی از بهترین قابلیتهایی است که این موتور دارد. تولیدکنندگان خودرو شاهین به طور رسمی اطلاعاتی پیرامون شتاب صفر تا ۱۰۰ شاهین منتشر نکرده اند. اما برخی تستهای غیررسمی خبر از شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدود ۱۵ تا ۱۶ ثانیهای این خودرو میدهند که تا حدودی نمره قابل قبولی به نظر میرسد. میانگین مصرف سوخت سایپا شاهین نیز به طور رسمی اعلام نشده، اما این رقم احتمالا چیزی حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی خواهد بود.
در ادامه یک سری مشخصات ماشین شاهین سایپا را با هم مرور میکنیم:
- وجود یک موتور چهار سیلندری توربوشارژ با هشتسوپاپ با حجم موتور ۱۴۹۷ سی سی
- وجود گیربکس پنجسرعته دستی (در اتوماتیک این مورد شش سرعته است)
- توان خروجی شاهین ۱۰۸ اسب بخار
- صفر تا صد این خودرو در حدود ۱۵ تا ۱۶ ثانیه پر میشود
- سرعت نهایی خودرو شاهین ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است
- مصرف سوخت حدود ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
- وزن ۱۲۶۰ کیلوگرم
- ابعاد این خودرو بر اساس میلیمتر شامل ۴۴۶۰ طول، ۱۷۶۸ عرض، ۱۵۰۱ ارتفاع، ۲۶۵۰ فاصله محوری است
- حجم باک خودرو شاهین ۴۷ لیتر است و استاندارد آلایندگی این خودرو یورو ۵ است
بررسی امکانات شگفت انگیز خودروی شاهین
بررسی ماشین شاهین سایپا نشان میدهد که این ماشین دارای یک سانروف برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سامانه مولتیمدیا با نمایشگر ۷ اینچ و یک کامپیوتر سفری، رهیاب ماهوارهای، دوربین دنده عقب، سنسورهای پارک، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور نور، چراغ روشنایی در روز، آینه جانبی تاشونده برقی، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، سیستم ضد سرقت immobilizer است. علاوه بر این موارد در کاتالوگ شاهین سایپا سیستم ایمنی قابل قبولی در خودرو ثبت شده است. همچنین وجود ترمزهای ضد قفل مجهز به توزیع الکترونیکی نیرو، ایربگهای جلو، هشداردهنده بستن کمربند ایمنی و سیستم کنترل فشار باد تایر در این خودرو امنیت قابل قبولی به این خودرو بخشیده است.
خودروسازان سایپا این خودرو را برای تستهای ایمنی خودرو به موسسات اروپایی فرستادند. این حرکت جدیدی از طرف خودروسازان وطنی است؛ چرا که پیش از این شاهد چنین اتفاقاتی در داخل کشور نبودیم. این امر سبب شده تا خودرو شاهین در میان رقبا سربلند باشد و توانایی رقابت با برلیانس سری ۳۰۰، دنا پارس توربو، آریو و چری آریزو ۵ را داشته باشد. البته هر کدام از این رقبا نیز دارای مزایا و معایبی هستند که قابل بحث است. اما با نقد و بررسی ماشین شاهین و همینطور استقبال مردم از این خودرو متوجه میشویم که شاهین توانسته عملکرد خوبی ارائه دهد.
قیمت ماشین شاهین سایپا ۱۴۰۰ در بازار آزاد
قیمت ماشین شاهین سایپا ۹۹ در زمانی که قرار نبود چنین تحریمهای سخت گیرانهای بر خودروسازی کشور اعمال شود در نسخه فول خود به زیر ۷۰ میلیون تومان برآورد شده بود و قرار بود این ماشین یک خودروی نیمه لوکس برای اقشار عمومی مردم باشد. ولی با افزایش نرخ دلار و کمبود قطعات و کاهش تولید قیمت ماشین شاهین به ۳۷۵ تا ۴۰۰ میلیون تومان میرسد.
در آخر
بررسی مشخصات شاهین سایپا و تعیین قیمت شاهین سایپا اطلاعاتی است که در این مطلب آوردیم. اما باید گفت در کنار امکاناتی که از آنها در این مطلب یاد شد ضعف شاهین سایپا نیز در موتور آن است که با توجه به قیمت، قابلیت مدرنتر بودن آن برای خودروسازان داخلی فراهم بود. اما به طور کلی اگر خواستار یک خودرو زیبا و ایمن هستید میتوانید روی شاهین حساب کنید.
منبع: پرشین خودرو
∎
نظر شما