شناسهٔ خبر: 51651227 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

مدیرعامل آی گپ: استیکرهای جشنواره «جایزه سال استیکر» ۱۶۰ هزار بار در یک پیام‌رسان فیلترشده دانلود شد

فاطمه مختاری

نشست خبری سومین مسابقه «جایزه سال استیکر» درحالی برگزار شد که مسئولان برگزاری آن می‌گویند حاکمیت هیچ حمایتی از آن‌ها نمی‌کند؛ آن هم در شرایطی که استیکرهای تولیدشده این جشنواره ۱۶۰ هزار بار در یک پیام‌رسان فیلترشده دانلود شده است.

صاحب‌خبر -

آیگپ نشست خبری سومین مسابقه «جایزه سال استیکر» را امروز، ۷ دی ۱۴۰۰ برگزار کرد و در این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. این دوره جشنواره برای سومین سال متوالی و با رویکرد «ایران فرهنگی» برگزار شده است. منظور از «ایران فرهنگی» تمدنی‌ است که به‌واسطه آن عناصر و مؤلفه‌های مشترک زبانی، فرهنگی و اجتماعی پدید آمده است.

به گزارش زومیت، میثم عسگری، مدیرعامل آیگپ و رئیس جایزه سال استیکر با شرح خلاصه‌ای از فعالیت جشنواره در دو سال گذشته گفت شروع چنین جشنواره‌ای آسان نبود؛ چرا که این رویداد بیش از فناوری، دغدغه فرهنگی دارد و فضای کشور با چنین رویدادهایی آشنا نیست. به‌گفته او، سال اول ۵۰ هنرمند با ۵۱۸ اثر به مرحله داوری رسیدند و درکل حدود هزار اثر به دبیرخانه مراسم فرستاده شد.

عسگری ادامه داد که در سال دوم با توجه به سابقه مراسم، کار حرفه‌ای‌تر دنبال شد و هنرمندان دید جدی‌تری در ایجاد استیکر پیدا کردند که جدای از فضای کاریکاتور بود: «همچنین کارگاه‌های آموزشی برای هنرمندان تشکیل شد تا بیشتر با حیطه استیکر آشنا شوند. در این دوره ۱۹۲ هنرمند با ۱۰۶۰ اثر شرکت کردند و درنهایت ۸۰۰ اثر به مرحله نهایی رسیدند.»

به‌گفته عسگری، استیکرهای متحرک هم در این دوره اضافه شدند؛ اما این تجربه موفقیت‌آموز نبود و هنرمندان چندان با آن کنار نیامدند؛ به همین دلیل این بخش در سومین رویداد حذف شده است. بااین‌حال آیگپ با هزینه خود، هزار اثر از دور اول و ۵۰۰ اثر از دور دوم را به‌صورت متحرک برای دانلود منتشر کرده است و هر پیام‌رسان دیگری نیز می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

بنر سومین جایزه سال استیکر در نشست خبری با حضور بهرام عظیمی، میثم عسگری و مسعود شجاعی

در دوره سوم نیز ۱۱۷۳ اثر از ۱۵۲ هنرمند به دبیرخانه مراسم ارسال شده و داوری میان آن‌ها امروز انجام می‌شود. درنهایت ۲۱ دی‌ماه هم‌زمان با روز جهانی استیکر، مراسم اختتامیه جایزه سال استیکر برگزار می‌شود و برندگان معرفی می‌شوند. جوايز مراسم به شرح زیر است:

جوایز مرحله اول:

به تمامی هنرمندانی که آثارشان به نمایشگاه راه پیدا کند مبلغ ۳۰ میلیون ریال به همراه لوح قدردانی اهدا خواهد شد. اهدای این مبلغ منوط به تکمیل بسته ۲۰ عددی طبق فرمت ارائه‌شده و تأیید هیئت داوران خواهد بود.

جوایز بخش‌های اصلی مرحله دوم:

نفرات اول: ۱۳۰ میلیون ریال به همراه تندیس و دیپلم افتخار

نفرات دوم: ۱۰۰ میلیون ریال به همراه تندیس و دیپلم افتخار

نفرات سوم: ۷۰ میلیون ریال به همراه تندیس و دیپلم افتخار

جوایز بخش‌های ویژه مرحله دوم:

نفرات اول: ۱۰۰ میلیون ریال به همراه تندیس و لوح تجلیل

نفرات دوم: ۷۰ میلیون ریال به همراه تندیس و لوح تجلیل

نفرات سوم: ۵۰ میلیون ریال به همراه تندیس و لوح تجلیل

مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر جایزه سال استیکر، با اشاره به ادامه‌دار شدن برگزاری این رویداد گفت: «این موضوع نشان می‌دهد این اتفاق موفق بوده و می‌تواند بیش از این میان مردم مورد استفاده قرار بگیرد.» شجاعی همچنین با اشاره به اهمیت فضای مجازی برای مقام رهبری گفت: «متاسفانه حاکمیت در جهت حمایت از چنین اتفاق‌هایی که بهبود فضای مجازی کشور را به‌دنبال دارد، سرمایه‌گذاری نمی‌کند و تلاش این مجموعه برای برقراری ارتباط با وزارت ارتباطات و نهادهای مربوطه دیگر در این زمینه به نتیجه نرسیده است.»

آیگپ با هزینه خود، ۱۵۰۰ استیکر دو دوره جشنواره را به‌صورت متحرک برای دانلود منتشر کرد

او اعلام کرد که حاکمیت هنوز متوجه اهمیت فضای مجازی نشده و شبکه‌های اجتماعی داخلی را مورد حمایت جدی قرار نداده؛ آن هم درحالی‌که پلتفرم‌های خارجی که در کشور ما روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به‌سادگی دسترسی کاربران ایرانی را می‌بندد و نمی‌توانیم هیچ دادخواهی درقبال محتوای‌مان داشته باشیم.

بهرام عظیمی، کاریکاتوریست و رئیس هیأت داورن جایزه سال استیکر، در تأیید این گفته‌ها اضافه کرد اتفاقی که متعاقب برگزاری جشنواره رخ داد این بود که هنرمندان هرساله دور هم جمع می‌شوند و این موضوعی نیست که در دنیا شاهد آن باشیم. عظیمی اضافه کرد جشنواره ما جزو یکی از برترین جشنواره‌های دنیاست؛ اما هنوز مردم از نتیجه‌های آن که استیکرها هستند، استفاده نمی‌کنند. علت این است که هیچ سازمان و وزارت‌خانه‌ای از این رویداد حمایت نمی‌کند؛ دلیل عدم حمایت‌شان هم این است که مدیران ما همه را رقیب خود می‌دانند و تا وقتی خودشان پشت یک موضوع نباشند و به اسم خودشان تمام نشود، از آن حمایت نمی‌کنند.

عسگری: جشنواره با منابع مالی که آیگپ جذب کرده، برگزار شده است

در ادامه این حرف، مدیرعامل آیگپ اظهار کرد، تنها پاسخ نهادهای حاکمیتی در حمایت از جشنواره سال استیکر این بود که می‌توانند لوگوی خود را برای ما ارسال کنند تا از نام آن‌ها استفاده کنیم.

میثم عسگری تأکید کرد برگزاری این جشنواره تماما با منابعی که آیگپ از راه‌های مختلف جذب کرده، برگزار شده و هیچ بودجه‌ی حاکمیتی دریافت نکرده است. او اضافه کرد کتابچه جشنواره حاوی استیکرهای هنرمندان به تمام مجموعه‌های بزرگ کارتون و انیمیشن در کشور برای واگذاری آن‌ها و تولید اکسسوری و انیمیشن فرستاده شده اما توجهی دریافت نکرده است.

مدیرعامل آیگپ اشاره کرد تنها در یکی از پیام‌رسان‌های خارجی محبوب که در کشور فیلتر شده است، استیکرهای تولیدشده این جشنواره در سال‌های گذشته ۱۶۰ هزار بار دانلود شده است. او گفت پیام‌رسان‌های ایرانی به‌دلیل نداشتن منابع مناسب تاکنون رشد مناسب نکرده‌اند درحالی‌که فاصله زیادی با پیام‌رسانی همچون واتساپ ندارند.

او اضافه کرد کارآفرینان و نیروهای انسانی حوزه فناوری درحال ترک کشور هستند و این موضوع در سال‌های آتی منجر به معضلات عمیقی در حوزه فناوری اطلاعات کشور خواهد شد. دلیل هم آن است که سرمایه‌گذاری جدی و مناسبی ازسوی حاکمیت در حوزه ICT صورت نمی‌گیرد. او اضافه کرد پیام‌رسان، پلتفرمی است که در تمام دنیا زیان‌ده است و درآمد آن از کارهای جانبی است؛ برای مثال او اشاره کرد که فیسبوک دیتای کاربران خود را می‌فروشد و علنا به این موضوع معترف است.

عسگری در پاسخ به زومیت درمورد درآمد این شرکت از استیکرهای تولیدشده گفت:

استیکرها در سطح دنیا یک طرح اقتصادی دارند و از آن‌ها اکسسوری هم تولید می‌شود. ما هنوز درآمدزایی برای این استیکرها متصور نیستیم و تمام استیکرها به‌صورت رایگان دراختیار کاربران قرار می‌گیرد.

او ادامه داد:‌ «تنها بخشی که استیکرهای ما به‌نوعی در طرحی درآمدزا مورد استفاده قرار می‌گیرند، بخش کارت هدیه دیجیتال است که با کاراکترهای استیکر تولید می‌شود؛ شما برای یک مناسبت یک طرح انتخاب می‌کنید و می‌توانید کارت هدیه را در پیام‌رسان برای دوست خود بفرستید. البته باز هم تأکید می‌کنم که این هزینه برای استیکر نیست.»

نظر شما