شناسهٔ خبر: 51650909 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

حداقل ارز مورد نیاز برای تولید هر خودرو ۱۵۰۰ دلار است

صاحب‌خبر -

گروه خودرو- با آشفتگی در حوزه خودرو، چه در بازار و چه در تولید و گرانی‌های پی‌درپی خودرو در چند وقت گذشته و آشفته شدن آن، لطف‌ا... سیاهکلی؛ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، ضمن تأکید به موافقتش با آزادسازی واردات خودرو، اظهار کرد: وارداتی که در جهت تولید، تنظیم بازار و ایجاد رقابت و حذف انحصار باشد، نه‌تنها ضدتولید نیست بلکه مفید هم هست. وارد نکردن خودرو یعنی رانت برای گروهی انصحارطلب. رانتی که ضدتولید است و هزینه‌اش را مردم می‌پردازند. به گزارش مناقصه‌مزایده، این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از افزایش نارضایتی عمومی مردم از وضعیت بازار خودروی داخلی خبر داد و گفت: رانت عدم واردات خودرو، هم خودروسازان را تنبل کرده، هم خودرو را بی‌کیفیت‌تر، و قیمت آن را ناعادلانه کرده است. نماینده مردم قزوین در مجلس، تولید خودروی ملی را «دروغ» خواند و تأکید کرد: تولید خودروی ملی، دروغ راست‌نمایی است که خودروسازان انحصارگر در ذهن ما جاسازی کرده‌اند. این غلط یا دروغ در بیان همین روزهای خودروسازان نمایان شد. خودروسازان در مقابل این سؤال که چرا خودروهای تولید شده را واگذار نمی‌کنید، اظهار کردند که حداقل ارز مورد نیاز هر خودرو ۱۵۰۰ دلار است که نمی‌توانند آن را تأمین کنند یا اینکه توانایی وارد کردن بعضی قطعات خودرو را ندارند. این بدین معناست که چیزی به عنوان خودروی تولید داخل نداریم. وی با بیان اینکه تولید خودروی ملی در ایران به معنای تفاوت میزان مونتاژ خودرو است، گفت: یک خودرو با میزان ۲۰ درصد مونتاژ تولید می‌شود و خودروی دیگر با ۸۰ درصد مونتاژ تولید می‌شود. بعد از چند دهه انحصار و خالی کردن جیب مردم به افتخار مونتاژ خودرو نائل شده‌ایم و خودروهایی تولید می‌کنیم که مصرف بالایی دارند، گران هستند، کیفیت ندارد و فروشنده و خریدار و دولت از قیمت بازار ناراضی هستند. سیاهکلی؛ ادامه داد: مردم بی‌توجهی به حقوق مصرف را از چشم نظام می‌بینند. پس به کدامین حسن باید این رویه ادامه پیدا کند و حمایت شود؟ از یکی از دو مدیرعامل خوردوساز سؤال کردم که شما با پول مردم خودرو تولید کرده‌اید و حالا باید مردم ۵۰ میلیون اضافه‌تر به شما پرداخت کنند، آیا این معامله شرعی و اخلاقی است؟ خیلی‌‌ها نمی‌توانند با این شرایط خودرو بخرند. آن مدیر در جواب گفت: «اگر کسی نتوانست خودروی ثبت‌نامی بخرد، یک خودروی ارزان‌تر و کلاس پایین‌تر بخرد.» ببینید گستاخی و بی‌حرمتی به ساحت مردم و مشتری تا کجا رفته است. به طنز به او گفتم: «از آنجا که مردم نمی‌توانند چهار چرخه شما را بخرند، بهتر است به آن‌ها دوچرخه یا موتور بدهید و این البته برای شما آورده بیشتری دارد.»

اگر واقعاً به قیمت جدید خودرو معترض هستید، استیضاح وزیر صمت را امضاء کنید

نماینده مردم قزوین در مجلس، با بیان اینکه خواستار استیضاح وزیر صمت شده‌ام، خطاب به نمایندگان، گفت: اگر واقعاً به قیمت جدید خودرو معترض هستید، استیضاح را امضاء کنید. البته خیال وزیر آنقدر راحت است که گفته استیضاح من جدی نیست. شاید هم درست می‌گوید. امیدوارم وزیر این مطلب را تکذیب کند اما مجلس باید برای خودروسازی چاره بیندیشد. همچنین علی جدی؛ نیز درباره تصمیم وزارت صمت مبنی بر افزایش کارخانه‌ای قیمت خودرو، گفت: خودروسازان و وزارت صمت راحت‌‌ترین روش یعنی افزایش قیمت خودرو را انتخاب کنند زیرا معتقدند با افزایش قیمت، خودروساز تیراژ تولید را بیشتر کرده و در ادامه با رشد تولید و عرضه به بازار قیمت‌ها تعدیل می‌شود. حال آنکه این روش موجب پیچیده‌تر شدن مشکل خواهد شد و منطقی نیست. نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در خودروسازی هزینه نیروی انسانی هفت درصد و هزینه‌های مالی 12 درصد است، افزود: باید بالا بودن قیمت تمام شده تولید خودرو را جای دیگری جستجو کرد زیرا هزینه تولید برخی قطعه‌سازی‌ها -که به نوعی انحصاری هستند- بسیار بالاست.

زیان انباشته خودرو با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو برطرف نمی‌شود

وی اضافه کرد: زیان انباشته خودرو با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو برطرف نمی‌شود، زیرا قطعه‌سازان، بهای قطعه را مجدد افزایش می‌دهند. برای رفع مشکلات موجود در این حوزه در وهله نخست باید اصلاح ساختار و رقابت شکل گیرد و التهاب بازار رفع شود سپس تصمیمات اساسی اخذ شود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه در شرایطی که تقاضا در حوزه خودرو بسیار بوده اما عرضه چندانی در بازار خودرو صورت نمی‌گیرد، افزایش قیمت خودرو مشکلی را رفع نمی‌کند، ادامه داد: این موضوعات موجب شد که مجلس با تصویب واردات مدیریت شده خودرو، زمینه ساماندهی بازار را فراهم کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه به‌طور مثال اگر 50 هزار خودرو وارد کشور شود، بازار ساماندهی شده و رقابت شکل می‌گیرد، تصریح کرد: با وضعیت فعلی نه‌تنها هر تصمیمی برای افزایش قیمت خودرو مشکلی از خودروسازان را حل نمی‌کند بلکه از آنجا که تولید به میزان عرضه نیست، گرانی خودرو در کارخانه به بازار منتقل می‌شود.