شناسهٔ خبر: 51640953 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دروغ خودروسازان در این روزها نمایان شد

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: تولید خودروی ملی یک دروغ راست‌نما است که خودروسازان در ذهن ما جاسازی کرده‌اند که این دروغ در بیان خودروسازان نمایان شده که می‌گویند بعضی از قطعات مورد نیاز خودرو را نمی‌توانند وارد کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، لطف‌الله سیاهکلی در نطق میان‌دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (سه‌شنبه 7 دی ) گفت: دروغ راست‌نمایی که خودروسازان انحصارگر در ذهن همه ما جاسازی کرده‌اند تولید خودروی ملی است این دروغ در بیان همین روزهای خودروسازان نمایان شد.

نماینده مردم قزوین در مجلس اظهار داشت: خودروسازان در مقابل این سؤال که چرا خودروهای تولید شده را واگذار نمی‌کنید، اظهار می‌کنند حداقل ارز مورد نیاز هر خودرو 1500 دلار است که نمی‌توانند ارز را تأمین کنند و یا می‌گویند بعضی از قطعات مورد نیاز خودرو را نمی‌توانند وارد کنند.

وی افزود: این بدین معناست که ما خودروی تولید داخل نداریم بلکه میزان مونتاژ خودروها متفاوت است یکی خودرویی را با 20 درصد و دیگری با 80 درصد تولید می‌کند پس از بعد از چند دهه انحصار و خالی کردن جیب مردم برای تولید خودرو ما به افتخار مونتاژ خودرو نائل شده‌ایم و خودروهایی تولید می‌کنیم که مصرف زیاد دارند، گران هستند، کیفیت ندارند، فروشنده از قیمت فروشش ناراضی است، خریدار هم از قیمت خودرو ناراضی است، دولت هم ناراضی است. عرضه و تقاضا نابرابر است. رقابت وجود ندارد، هزینه سربار بالا دارد. مردم هم بی‌توجهی به حقوق مصرف‌کننده را از چشم دولت و نظام می‌بینند.پس به کدامین حسن باید این رویه ادامه پیدا کند و حمایت شود

سیاهکلی اضافه کرد: از یکی از دو مدیرعامل خودروساز سوال کردم که مردم یکسال پول قابل توجهی را برای خرید خودرو به شما داده‌اند و شما با پول مردم خودرو تولید کرده‌اید و حالا باید 50 میلیون تومان اضافه‌تر به شما پرداخت کنند. آیا این معامله شرعی است؟ عقلانی است؟ اخلاقی است؟‌ از سوی دیگر خیلی‌ها نمی‌توانند این مبلغ را پرداخت کنند اما او در جواب می‌گوید اگر کسی نتوانست خودروی ثبت‌نامیش را بخرد یا خودروی ارزان‌تر و در کلاس پایین‌تر بخرد ببینید گستاخی تا کجا رسیده و بی‌حرمتی به ساحت مشتری و مردم تا کجاست.

نماینده مردم قزوین در مجلس اظهار داشت:‌من به طنز به این مدیرعامل شرکت خودروسازی گفتم چون مردم نمی‌توانند 4 چرخه شما را بخرند بهتر به آنها 2 دوچرخ بدهید و البته این برای شما آورده بیشتری دارد.

وی افزود: من برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم خواستار استیضاح وزیر صمت شدم اگر شما نمایندگان به قیمت جدید خودرو معترض هستید استیضاح را امضاء کنید البته وزیر صمت آنقدر خیالاتش راحت است که بیان کرده استیضاح من جدی نیست. شاید هم درست می‌گوید. امیدوارم وزیر محترم این مطلب را تکذیب کند اما مجلس باید برای خودرو کاری جدی و اساسی انجام دهد.

سیاهکلی خاطرنشان کرد:‌ موضوع دیگر وضعیت نابسامان بانک و بانکداری در کشور ما است باید بدانیم بانک در دنیا فقط یک واسط است نه تصدی‌گر و سرمایه‌گذار و بنگاه‌دار و این روش بانکداری مسائلی را برای کشور ما ایجاد کرده است.

نماینده مردم قزوین در مجلس اظهار داشت:‌ سود بانکی کشور از سود تولید بیشتر است تا زمانی که این شرایط برقرار است تولید در کشور رونق نخواهد گرفت بانک با کارآفرین و تولیدکنندگان قرارداد مشارکتی منعقد می‌کند اما در عمل فقط در سود با شریک خود شراکت دارد و نه در ضرر. آیا تا کنون بانکی وجود داشته است که در یک قرارداد مشارکتی ضرر کرده باشد؟ حتما نه.

وی ادامه داد: بانک خودش سرمایه‌گذار را ارزیابی می‌کند، خودش سیاست‌گذاری می‌کند، خودش عقد قرارداد می‌کند، خودش نظارت می‌کند، و هر هنگامی که اشکالی پیش می‌آید از هر سه قوه می‌خواهد او را یاری کند و جالب است قوه قضائیه و دیگر بخش‌های نظام به دنبال اخذ خسارت وارده برای او هستند و کسی نیست بپرسد که چرا بانک باید طرف پیروز باشد و چرا نباید سیستم بانکی با عامل اشکال در بانک مورد بازخواست قرار گیرد.بانک چرا نباید در زیان شرکت باشد.

سیاهکلی خاطرنشان کرد: بدانیم که بانک فقط به سود خودش فکر می‌کند نه به موفقیت شریک به همین دلیل برای بانک اهمیتی ندارد که تولیدی صورت بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما