شناسهٔ خبر: 51643984 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا عنوان کرد؛

پیشنهاد آغاز واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ ساله‌ها با دو نوع واکسن/ سویه «دلمیکرون» هنوز تایید نشده است

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا درباره وضعیت کرونای اومیکرون در کشور و همچنین مباحثی مبنی بر سویه دلمیکرون کرونا و واکسیناسیون گروه سنی 12- توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر طلعت مختاری آزاد - استاد گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره وضعیت امیکرون در کشور، گفت: فعلا هنوز سویه غالب دلتاست، اما کلا درباره عفونت‌های تنفسی محدود کردن انتقال از یک کشور به کشور دیگر، غیرممکن است.

 
وی افزود: اکنون تعداد زیادی از کشورها امیکرون را گزارش کردند و اولین موردی هم که در ایران تایید شد، مسافری بود که از دبی آمده بود که سیستم کنترل قوی هم دارند. بنابراین ممکن است مسافری که وارد می‌شود، در آن لحظه ظاهرا پاسخ تستش منفی باشد، اما چند روز بعد که ویروس در بدنش تکثیر می‌شود، تستش مثبت شود. ما هم جدا از دنیا نیستیم. این ویروس در ایران وجود دارد ولی امیدواریم باتوجه به پیکی که اخیرا گذراندیم و بسیاری از افراد به بیماری مبتلا شدند و افزایش واکسیناسیون، مانند برخی کشورهای اروپایی نشویم.
 
وی گفت: ویروس دارد تغییر می‌کند. این ماهیت ویروس است. مانند ویروس آنفلوآنزا. ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران وقتی برخی ویروس‌های کرونا را کاملا سکانس ژنی انجام می‌دهیم، گاهی مواردی می‌بینیم که نمی‌توانیم تصمیم بگیریم که دلتاست یا امیکرون است. بنابراین این را به سازمان جهانی بهداشت ارسال می‌کنیم تا با ویروس‌های دیگر مقایسه کنند.
 
مختاری آزاد گفت: در بحث دلمیکرون نیز فعلا چنین چیزی تایید نشده، اما یکسری موتاسیون‌هایی مربوط به دلتا و موتاسیون‌هایی مربوط به امیکرون دیده می‌شود و چون در برخی ویروس‌ها هر دوی اینها دیده می‌شود، این موضوع پیش آمد تا شاید چنین چیزی ایجاد شود.
 
پیشنهاد آغاز واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ ساله‌ها 
 
دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری در خصوص آخرین تصمیمات جلسه کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا و وضعیت ردیابی و بیماریابی اُمیکرون در کشور گفت: پیگیری و ردیابی بیماری، درباره ویروس‌هایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که زمان تکثیرشان بیش از یک هفته است، اما از آنجایی که زمان تکثیر یا دوبل شدن اُمیکرون، ۱.۵ تا سه روز است، عملا از نظر سازمان بهداشت جهانی و مجامع علمی ردیابی و پیگیری آن شاید خیلی عملیاتی نیست و انجام‌ نمی‌شود، بلکه عمدتا بر اساس علایم بیماری و درگیری‌ها، پیگیری‌ها و تست انجام‌ می‌شود.
 
وی درباره واکسیناسیون سنین زیر ۱۲ سال گفت: بحث دز سوم واکسن اکنون برای افراد بالای ۱۸ سال مطرح است. در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال هم مانند بالغین باید واکسیناسیون‌شان را کامل کنند. پیشنهاد درباره واکسیناسیون افراد ۵ تا ۱۱ سال از سوی کمیته علمی داده شده و اگر مصوب شود، کار انجام می‌شود. بهترین واکسن هم در دسترس‌ترین واکسن است. آنچه که اکنون مورد نظر برای تصویب است، واکسن سینوفارم و پاستوکووک است که تاییدیه‌های لازم را هم از سازمان غذا و دارو برای این رده‌های سنی دارد.
انتهای پیام/
 
 
 

نظر شما