شناسهٔ خبر: 51642059 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مسئول برگشت محصولات صادراتی به روسیه مشخص شد

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران تاکید کرد که وزارت جهاد و سازمان حفظ نباتات مسئول فلفل دلمه ای‌های برگشت خورده از روسیه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران در رابطه با اینکه روسیه اعلام کرده بود که سم محصولات گلخانه‌ای نباید مورد استفاده قرار گیرد و وزارت جهاد در این خصوص اطلاع رسانی نکرده بود، گفت: این اطلاعات به کشاورز و صادر کننده منتقل نشد.

وی ادامه داد: برای این موضوع مدت زمانی هم در نظر گرفته بودند و از طرفی محصولات باید گواهی سلامت را از تاریخ ۲۰۲۱.۱۰.۱ دریافت میکرد.

نورانی افزود: در نهایت اعلام کردند که این مسئله به سازمان حفظ نباتات مربوط نمی‌شود و می‌بایست به سازمان غذاودارو منتقل شود.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران معتقد است بسیاری تجار به روز هستند و از دولت جلوتر می‌باشند ولی مکاتبات مذکور دولتی بوده و به بیرون درز پیدا نکرده که ما بررسی نماییم.

نورانی ادامه داد: روسیه نیز به تجار اعلام نکرده که شرایط قرنطینه‌ای فرق کرده و این ارتباطی به بخش خصوصی ندارد.

وی در عین حال گفت: شرایط مبارزه با آفات نباتی بر عهده بخش خصوصی نیست ولی باید دانست سموم از کجا و با چه کیفیتی وارد می‌شود که به امنیت غذایی باز می‌گردد و برای داخل و خارج کشور بسیار مهم است.

نورانی در رادیو گفت‌وگو گفت: فلفل دلمه‌ای که بازگشته به خاطر باقی مانده سموم نبوده بلکه ۹ کانتینر یخچالی در موسکو را مورد آزمایش قرار داده‌اند و باقی مانده سموم در فلفل‌ها وجود نداشته و ما فقط از پروتکل سم مصرفی روسیه اطلاع نداشتیم.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران افزود: در حال حاضر سه استان ما کیوی تولید می‌کند و نباید تصور کرد تمام کیوی صادراتی به هند برگشت خورده است بلکه یک مورد بوده که از مسیر امارات به هند منتقل شده و اعلام کرده‌اند که به قارچ شپشک سفید مبتلا شده ولی صادرکننده‌های شناسنامه دار ما همیشه مراقب سرمایه خودشان هستند نه اینکه بی پروا کار کنند.

نظر شما