شناسهٔ خبر: 51634025 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

ریاض و تکاپو برای خروج از باتلاق یمن

عربستان بعد از شکست در جبهه های راهبردی جنگ یمن به کارت سوخته «بمباران غیرنظامیان» این کشور روی آورده تا به زعم خود بتواند تغییری در معادلات جنگ ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف، تحولات اخیر در جبهه های مختلف جنگ یمن نشان می دهد که روند این جنگ به ویژه از جانب ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی درحال بازگشت به روزهای ابتدایی آن است. ائتلاف متجاوز بعد از شکست در مناطق استراتژیک و حساسی همچون مارب و همچنین عقب نشینی از الحدیده، به اهرم فشار سنتی خود ضد یمن یعنی بمباران غیرنظامیان روی آورده است.

طی چند هفته گذشته جنگنده های ائتلاف سعودی در حملاتی وحشیانه مواضع غیرنظامی صنعا همچون بیمارستان و فرودگاه و ورزشگاه را هدف قرار دادند. پنجشنبه هفته گذشته بعد از حملات دیوانه وار ائتلاف متجاوز در محله های مسکونی صنعا که خسارت فراوانی به منازل شهروندان و بیمارستان زنان و کودمان منطقه السبعین وارد کرد، فرودگاه بین المللی صنعا را نیز مورد هدف قرار داد.

بعد از آن در اقدامی جنون آمیز، جنگنده های ائتلاف سعودی-آمریکایی ورزشگاه «الثوره» در مرکز صنعا را هدف قرار دادند.این اقدام چند روز بعد از آن صورت گرفت که تیم ملی نوجوانان یمن موفق شد در بازی های جام قهرمانی غرب آسیا تیم ملی نوجوانان عربستان را شکست دهد. شهروندان یمنی بر همین اساس بعد از جنایت عربستان در ورزشگاه الثوره، این کشور را به تمسخر گرفته و از تیم ملی کشور خود خواستند جام را به سعودیها بدهد.

هم زمان با تداوم جنایات عربستان علیه غیرنظامیان یمنی، سخنگوی ائتلاف متجاوز اخیرا در یک کنفرانس مطبوعاتی ویدئویی به خبرنگاران نشان داده و مدعی شد که ایران و حزب الله درحال آموزش نیروهای انصارالله یمن هستند. وی همچنین آماری از حملات موشکی و پهپادی انصارالله به مواضع عربستان از سال 2015 تاکنون ارائه داد.

از طرف دیگر ترکی المالکی در ادامه ادعاهای خود گفت که انصارالله فرودگاه بین المللی صنعا را تبدیل به انبار تسلیحات و سکوی پرتاب موشک و پهپاد علیه عربستان کرده است. این درحالی است که بسیاری از نمایندگان سازمان ملل در این فرودگاه حضور دارند و هرگز چیزی درباره حملات موشکی انصارالله از فرودگاه صنعا حرفی نزده اند و همچنین انصارالله برای حمله موشکی و پهپادی نیازی به استفاده از چنین مواضعی ندارد.

بر این اساس میتوان نتیجه گرفته ادعای مذکور ائتلاف متجاوز در راستای تلاش برای توجیه جنایت های آن در فرودگاه غیرنظامی صنعاست. المالکی همچنین در واکنش به حمله این ائتلاف به ورزشگاه الثوره مدعی شد که انصارالله از این ورزشگاه استفاده نظامی میکند و مصونیت آن لغو شده است.

تحلیلگران بر این باورند عربستان در شرایطی که همه کارت های خود در جنگ یمن را در حال سوختن می بیند، به کشتار غیرنظامیان متوسل شده و با این ادعاها برای تبرئه خود تلاش میکند. به ویژه جایی که سخنگوی ائتلاف متجاوز از آمار موشکها و پهپادهای یمنی که عمق عربستان را نشانه رفته اند صحبت میکرد، ناامیدی و شکست در سخنان وی هویدا بود.

از طرف دیگر درحالی که بعد از 4 دوره مذاکره میان ایران و عربستان برخی درباره بهبود روابط میان دو طرف ابراز امیدواری میکردند و همچنین صحبتهایی درباره احیای روابط ریاض و دمشق مطرح بود، اما میبینیم که مواضع طرف سعودی به یکباره تغییر کرد. هفته گذشته «عبدالله المعلمی» نماینده عربستان در سازمان ملل حمله تندی ضد سوریه انجام داد و اکنون سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی، ایران را متهم به مشارکت در جنگ یمن می کند.

با توجه به موارد فوق برخی ناظران بر این باورند که این تحرکات عربستان در راستای خواسته های آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت میگیرد و ریاض قصد دارد در هر جنگ منطقه ای که در آینده ممکن است میان محور مقاومت و محور آمریکایی-صهیونیستی رخ بدهد، کنار محور دوم ایستاده و آسمان خود را به روی جنگنده های اسرائیلی باز کند. بنابراین اکنون در حال آماد سازی افکار عمومی عربستان علیه ایران و محور مقاومت است.

البته طرف یمنی نیز در برابر ادعاهای ائتلاف متجاوز ساکت نمانده و «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن ضمن تاکید بر پاسخ قاطع انصارالله به هرگونه تجاوز سعودی علیه غیرنظامیان یمنی، اعلام کرد که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در حال پیشروی به مرزهای عربستان سعودی هستند و در مرحله آینده، جنگ به جبهه داخلی عربستان کشیده میشود.

سیطره انصارالله بر مناطق راهبردی در استان الجوف هم زمان با حملات جنگنده های سعودی به مناطق غیرنظامی یمن به ویژه صنعا بیانگر آن است که جنگ یمن در سال 2022 وارد مرحله جدیدی خواهد شد که احتمالا شباهت زیادی به روزهای ابتدایی جنگ دارد؛ با این تفاوت که طرف یمنی در این مرحله نسبت به 6 سال گذشته از توانایی نظامی بالایی برخوردار است.

برهمین اساس مشخص نیست که دقیقا چه تحولاتی در انتظار جنگ یمن است اما در هرصورت عربستان نمیتواند امیداور به استفاده از کارت تجاوز به غیرنظامیان جهت تغییر معادلات جنگ باشد؛ چرا که این روش طی نزدیک به 7 سال جنگ نتیجه ای جز سیاه تر شدن کارنامه حقوق بشری این کشور نداشته است و هرگز موجب عقب نشینی انصارالله نشد.

 

 

نظر شما