شناسهٔ خبر: 51627827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دادگاه فدرال عراق درخواست ابطال انتخابات را رد کرد/ نخستین جلسه پارلمان برگزار می شود/ تظاهرات معترضان + ویدیو

صاحب‌خبر -

شفقنا- دادگاه فدرال عراق درخواست شاکیان نتایج انتخابات پارلمانی عراق مبنی بر ابطال انتخابات و عدم صدور حکم تأیید نتایج انتخابات را رد کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از منابع خبری، دادگاه فدرال عراق در جلسه ای که امروز برگزار کرد، حکم خود را درباره شکایت ارائه شده از جانب رئیس ائتلاف فتح درباره ابطال قانون انتخابات، صادر کرد که بر اساس این حکم درخواست شاکیان درباره ابطال انتخابات و عدم صدور حکم تأیید نتایج انتخابات، رد و غیر قابل قبول تشخیص داده شده است. دادگاه فدرال اعلام کرد که این حکم برای همه دستگاه‌های حکومتی عراق الزام آور است. این دادگاه همچنین به مجلس آینده توصیه کرده که قانون انتخابات را تعدیل کند و شمارش دستی آرا را مبنا قرار دهد.

این حکم دادگاه فدرال عراق در پی شکایت بیش از یک ماه گذشته، ائتلاف الفتح نسبت به نتایج انتخابات اخیر عراق بود، العامری رییس ائتلاف الفتح پس از شکایت به دادگاه، اعلام کرده بود که مستندات کافی برای لغو نتایج انتخابات را ارایه داده است.

کمیساریای انتخابات عراق: نخستین جلسه پارلمان بین دهم و پانزدهم ماه آتی برگزار می شود

پس از رد درخواست ابطال نتایج انتخابات عراق، کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق موعد تشکیل نخستین جلسه پارلمان عراق را حداکثر 15 روز پس از تاریخ تصویب نتایج انتخابات اعلام کرد.

«عماد جلیل»، عضو تیم رسانه ای کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق در گفت وگویی مطبوعاتی گفت: موعد تشکیل نخستین جلسه پارلمان عراق حداکثر 15 روز پس از تاریخ تصویب نتایج انتخابات عراق خواهد بود.

وی در ادامه افزود: موعد برگزاری نخستین جلسه پارلمان عراق بین دهم و پانزدهم ماه آتی خواهد بود و آن زمان کمیساریا اسامی نمایندگان پارلمان را ارسال خواهد کرد و آنها از سوی ریاست جمهوری برای ادای سوگند فراخوانده خواهند شد.

جمیل اشاره کرد که نخستین جلسه پارلمان عراق به ریاست مسن ترین عضو پارلمان برگزار خواهد شد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق: به تصمیم دادگاه فدرال درخصوص نتایج انتخابات پایبندیم 

رهبر جریان حکمت ملی عراق ضمن اعلام پایبندی خود نسبت به تصمیم دادگاه فدرال عراق درخصوص نتایج انتخابات، بر عدم مشارکت در دولت آتی تاکید کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از میدل ایست نیوز، «سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی و ائتلاف نیروهای دولت ملی در عراق نسبت به تصمیم دادگاه فدرال درخصوص نتایج انتخابات پارلمانی عراق واکنش نشان داد و بر عدم مشارکت در دولت آتی عراق تاکید کرد.

در بیانیه وی آمده است: با توجه به اعتقاد راسخمان به حاکمیت قانون و قانون اساسی، پایبندی خود به تصمیم دادگاه فدرال عراق درخصوص نتایج انتخابات را علی رغم ملاحظات جدی ای که داریم اعلام می کنیم.

الحکیم در این بیانیه ضمن تبریک به نیروهای پیروز در انتخابات عراق، آنها را به تلاش در راستای مسئولیتی که برعهده دارند در خدمت به ملت و تسریع در تشکیل دولتی کارآمد و هماهنگ که همه طرف های راغب به مشارکت در آن و آماده برای مسئولیت پذیری در برابر ملت عراق را جمع کند، تشویق کرد.

رهبر ائتلاف نیروهای دولت ملی در پایان بر موضع خود درخصوص عدم مشارکت در دولت آتی عراق تاکید کرد.

تظاهرات معترضان مقابل ساختمان دادگاه فدرال

چند ساعت مانده به برگزاری جلسه دادگاه فدرال عراق برای بررسی شکایت هادی العامری درباره تقلب در انتخابات، ده‌ها تن از هواداران گروه‌های معترض به نتایج انتخابات در برابر دادگاه فدرال و ورودی منطقه خضراء بغداد تجمع کردند. 

منابع خبری از جمله میدل ایست نیوز از حضور گسترده نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش در اطراف ساختمان دادگاه فدرال و ورودی های منطقه خضراء خبر داد.

به گزارش «الحره» نیروهای امنیتی عراق همه مسیرها و پل‌های منتهی به منطقه خضراء را بسته‌ بودند و در برخی مناطق دیوارهای سیمانی نصب کردند.

 

نتایج انتخابات پارلمانی عراق 

گفتنی است طبق اعلام کمیسیون انتخابات عراق، در نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور جریان صدر با کسب ۷۳ کرسی، ائلاف تقدم به رهبری محمد الحلبوسی با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی با ۳۳ کرسی به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفتند. براساس این نتایج، ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری 17 کرسی را به دست آورده است.

نظر شما