شناسهٔ خبر: 51625512 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

افغانستان به پول‌های بلوکه‌شده توسط آمریکا نیاز دارد

وزارت خارجه روسیه با تاکید مجدد بر لزوم آزادسازی دارایی‌های ارزی بلوکه‌شده افغانستان در کشورهای خارجی، به واشنگتن هشدار داد به بهانه حضور طالبان در قدرت، بحران انسانی در افغانستان را سیاسی نکند.

صاحب‌خبر -

«پیوتر ایلیچف» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل و مدیر بخش سازمان‌های بین‌المللی در وزارت خارجه روسیه گفت مردم افغانستان به پول‌های بلوکه‌شده خود توسط آمریکا نیاز دارند.

ایلیچف امروز (دوشنبه) در مصاحبه با شبکه «ریانووستی»، درباره افزایش کمک‌های روسیه به افغانستان ، گفت: «دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل اذعان کرده وضعیت در افغانستان همچنان دشوار و ناپایدار است. این نه تنها به دلیل جنگ طولانی مدت، بلکه به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا است که منجر به بی‌ثباتی بیشتر وضعیت انسانی در سال ۲۰۲۰ شد. برنامه جهانی غذای سازمان ملل سومین و بالاترین سطح دشواری را برای عملیات کشور در افغانستان تعیین کرده است».

وی با بیان اینکه روسیه از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ مبلغی حدود ۶ میلیون دلار را در قالب مواد غذایی اساسی به افغانستان کمک کرده، اظهار داشت: «لازم است توجه داشته باشیم که روسیه در قطعنامه ۲۵۹۳ شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان که در ۳۰ آگوست به تصویب رسیده، از همه کمک‌کنندگان و سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی برای ارائه کمک به افغانستان و کشورهای اصلی پناهنده‌پذیر درخواست کرده است».

این دیپلمات روس ضمن اشاره به غیرفعال بودن سیستم بانکی در افغانستان، توضیح داد: «بنابراین انتقال پول وعده داده شده به مردم این کشور غیرممکن است. کارکنان سازمان ملل باید پول نقد همراه خود بیاورند».

ایلیچف در پاسخ به سوالی درباره احتمال درخواست روسیه برای جلسه اضطراری شورای امنیت جهت رأی‌دادن به رفع توقیف اموال خارجی افغانستان، گفت: «روسیه هم در تماس‌های دوجانبه و هم در مجامع بین‌المللی مرتباً بر لزوم آزادسازی دارایی‌های افغانستان در اسرع وقت تأکید می‌کند تا افغانستان و جمعیت آن را از یک فاجعه انسانی تمام عیار که می‌تواند پیامدهای مخربی را در مقیاس منطقه‌ای و حتی بین‌المللی ایجاد کند، نجات دهد».

افغانستان به پول‌های بلوکه‌شده توسط آمریکا نیاز دارد

به نوشته ریانووستی، وی در ادامه تصریح کرد: «متأسفانه شرکای غربی ما - در درجه اول آمریکایی‌ها که اکثریت قریب به‌اتفاق وجوه افغانی در بانک‌های آنها قرار دارد - فقط درباره موانع این کار صحبت می‌کنند. این در حالی است که وضعیت کنونی، بدون شک نتیجه مستقیم حضور نظامی غیرمسئولانه ۲۰ ساله آمریکا در این کشور است».

این دیپلمات روس همچنین افزود: «در عین حال، روسیه به ترغیب واشنگتن و متحدانش ادامه خواهد داد تا به طور کامل از سیاسی‌کردن مسائل انسانی [افغانستان] دست بکشند. امروزه در شرایطی که خطرات گسترش مواد مخدر و تهدیدات تروریستی در سرتاسر منطقه و فراتر از مرزهای آن رشد می‌کند، [آزادسازی] منابع مالی افغانستان که در حساب‌های بین‌المللی نگهداری می‌شود، برای مقابله مؤثر با چالش‌های پیش روی این کشور ضروری است».

پیش از این نیز «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان و مدیر بخش دوم آسیا در وزارت خارجه روسیه  ضمن رد گزارش‌ها درباره فروش تسلیحات این کشور به طالبان، درباره احتمال حرکت صدها هزار پناهجوی افغان به سمت اروپا هشدار داد.

زمانی که طالبان به صورت ناگهانی در ماه آگوست به قدرت رسید، دولت‌های جهان دسترسی افغانستان به کمک‌های مالی بین‌المللی را قطع کردند و تقریباً ۱۰ میلیارد دلار دارایی بانک مرکزی افغانستان را که در خارج از کشور نگهداری می‌شد، مسدود کردند. این امر منجر به فروپاشی امور مالی عمومی این کشور شد و بسیاری از کارگران حقوق خود را دریافت نکردند، که این امر فشار بر سیستم بانکی افغانستان را افزایش داد.

نظر شما