شناسهٔ خبر: 51624292 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

اخبار گرانی زودتر از حذف ارز ترجیحی رسید!

صاحب‌خبر -
اقباله هیئتی
تنها انتشار اخبار حذف ارز ترجیحی كالاها به گرانی در بازار منجرشد؛‌ دولت محترم تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! وقتی فقط خبر این اقدام قیمت‌ها را افزایش داده،‌ اقدام عملی دولت تا چه حد می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

 انتشار اخبار حذف ارز 4200 تومانی به گرانی برخی اقلام پرمصرف از جمله مرغ در بازر انجامیده است.  یك فعال صنفی در صنعت مرغ و تخم‌مرغ اعلام كرد:‌حواشی اخبار حذف ارز ترجیحی كه تاثیر مستقیم بر نهاده‌های دامی و در نتیجه قیمت مرغ و تخم مرغ دارد، در چند روز گذشته به گرانی 4 هزارتومانی هر كیلو گوشت مرغ انجامیده است!به گفته كارشناسان،‌ در كنار مرغ،‌بسیاری دیگر از كالاها از جمله گوشت قرمز،‌تخم‌مرغ،‌گندم و روغن كه اتفاقا از جمله پرمصرف‌ترین اقلام در میان اقشار پایین دست جامعه هستند،‌ مستعد افزایش قیمت تا 6 برابر هستند! در كنار خوراكی‌ها و اقلام معیشتی، وضعیت دارو هم بسیار بحرانی خواهد شد،‌هنوز  ارز دولتی حذف نشده فقط خبر آن باعث شده است برخی کالاها از جمله اقلام دارویی که دچار کمبود شده‌اند و مقدمه افزایش قیمت است. قبل از اینکه دولت بخواهد ارز را حذف کند انتظارات تورمی کار خود را می‌کند. مخصوصا در حوزه دارو این مشکل به وجود آمده که برخی شرکت های دارویی میزان عرضه خود را کمتر می‌کنند چون تصورشان بر این است.که با بالارفتن قیمت‌ها کالای خود را گران تر بفروشند. وقتی هزینه تولید برای همه  بنگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند، افزایش قیمت طبیعی است که آن را تورم ناشی از فشار هزینه می‌نامیم و می‌تواند به تورم سایر کالاها نیز منجر شود.قطعا حذف ارز4200 ترجیحی آثار تورمی دارد و جو روانی حاکم بر جامعه هم که الان وجود دارد نشان می‌دهد که ممکن است شدت تورم ناشی از حذف این ارز بالا باشد.
در مورد مضرات ارز 4200 تومانی هم اگر قرار است گفته شود،‌باید بر این نكته تاكید كرد كه در كنار تمام فساد و رانتی كه این ارز به وجود آورد، آمار بانک مرکزی می گوید که نان و دارو تا حد لازم و بدون افزایش قیمت شدید موجود است.
دولت روحانی 24 کالا مورد استفاده ارز4200تومانی را به هفت قلم کاهش داد. این هفت مورد بسیار ضروری هستند و همه  مردم با این موارد سر و کار دارند و کسی نیست که این هفت قلم را در سبد غذایی و دارویی خودش استفاده نکند.آیا با این شرایط معیشتی بهتر نیست دولت به جای حذف كامل این ارز،‌نظارت را دقیق‌تر كند تا یارانه این ارز به دست مردم برسد؟ تبعات تورمی حذف این ارز مسلما بسیار بیش از آن چیزی است كه مشاوران به مقامات اعلام كرده‌اند و نتیجه آن را نه خیلی دور بلكه همین دو - سه ماه آینده در بازار  و در سفره‌های مردم خواهیم دید. اگر همراه با حذف ارز 4200 تومانی كه خود موجب ایجاد تورم خواهد شد،‌دولت اقدام به افزایش قیمت بنزین هم بكند كه دیگر سرنوشت گرانی و تورم در سال آینده را به سختی می‌توان حتی نزدیك به این روزها تصور كرد.

نظر شما