شناسهٔ خبر: 51617293 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

تاثیر دوز سوم واکسن در دوری از ابتلا به اومیکرون

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: با تزریق دوز سوم واکسن، به طرز قابل توجهی میزان ابتلا به امیکرون کاهش پیدا می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ سید محمد موسوی میرزایی، شامگاه یکشنبه 5 دی ماه با بیان اینکه پیک پنجم کرونا تحت کنترل درآمده و آمار میزان مرگ و میر در کشور به ۵۰ نفر رسیده است، گفت: زمانی که همه به سمتی میرفتیم که از این ویروس منحوس کرونا دور شویم شاهد سویه جدید امیکرون در جهان هستیم.

 وی با بیان اینکه به همان اندازه که سویه‌های قبلی نگرانی ایجاد می‌کرد، این سویه بسیار بیشتر برای ما دغدغه و نگرانی ایجاد کرده است، افزود: اروپا که مدتی را در یک آرامش نسبی به سر می‌برد و عملا به زندگی عادی برگشته بودند، متاسفانه با ورود سویه جدید امیکرون به شدت دچار همه گیری بیماری شدند و زندگی و عملکرد روزانه آنان را تحت تاثیر قرار داد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: امیکرون نوع جهش یافته ویروس کرونا است که طبق بررسی‌ها از نظر سرعت گسترش حدودا ۴ تا ۵ برابر انواع دیگر کرونا سرعت گسترش دارد؛ یعنی به سرعت می‌تواند در جامعه‌ای شروع شود و مدت زمان بسیار کوتاهی تمام جامعه را درگیر کند که این موضوع دغدغه و نگرانی ما را زیاد می‌کند.

وی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم ترس به جامعه القا کنیم، گفت: بررسی‌ها نشان داده از نظر قدرت عفونت و بیماری زایی امیکرون نسبت به گونه های قبلی ضعیف تر است، اما از نظر میزان گسترش بسیار زیاد است؛ اگر ویروسی ضعیف تر باشد و گسترش آن زیاد باشد در مقیاس جمعیت چون افراد خیلی زیادی را درگیر خواهد کرد قاعدتا میزان مرگ و میر هم به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد و چون همه گیر می شود، به شدت می‌تواند زندگی اجتماعی مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

موسوی در خصوص شیوه‌های پیشگیری از گسترش سویه امیکرون بیان کرد: رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، تهویه مناسب، عدم حضور در جمعیت و فضاها سربسته و رعایت بهداشت فردی کمک خیلی زیادی خواهد کرد که ما را از سویه امیکرون نجات دهد و ان شاءلله که مردم درگیر این سویه نشوند و زندگی اجتماعیشان تحت تاثیر قرار نگیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: ثابت شده که استفاده از واکسن به طرز قابل توجهی توانست در کنترل بیماری کرونا موثر باشد؛ بررسی‌های اخیر نشان داده به همان اندازه که واکسن موثر بوده، کسانی که بیشتر از شش ماه از تزریق دوز دوم واکسنشان گذشته سطح آنتی بادی در بدنشان کاهش پیدا کرده و مجدد در معرض خطر بیماری کرونا قرار گرفتند که این نکته را می‌رساند که یک همت جمعی لازم است تا با توجه به شرایطی که اکنون مهیا شده (واکسن به اندازه کافی موجود است و شرایط تسهیل شده و جمعیت بالای ۱۸ سال را شامل می‌شود) با تزریق دوز سوم واکسن به طرز قابل توجهی میزان ابتلا به امیکرون کاهش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: امیدواریم این عفونت با کنترل بهداشت فردی، اجتماعی و تزریق واکسن فراگیر نمی‌شود و زندگی ما را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

منبع: ایسنا

نظر شما