شناسهٔ خبر: 51610285 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

بودجه بخش انرژی لایحه بودجه ۱۴۰۱بررسی شد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به انتخاب اعضا کمیسیون جهت عضویت در کمیسیون تلفیق گفت: در جلسه امروز بخش انرژی لایحه بودجه ۱۴۰۱بررسی شد.

صاحب‌خبر -

مصطفی نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی شبستان با اشاره به جلسه امروز کمیسیون انرژی گفت: در جلسه امروز کمیسیون آقایان علیرضا ورناصری، سهراب گیلانی و هادی بیگی نژاد برای عضویت در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 انتخاب شدند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین امروز در کمیسیون گزارش دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه کشور را در رابطه با لایحه بودجه سال 1401 و مشخصا احکام و تبصره های  مربوط به حوزه انرژی را استماع شد.

وی با بیان اینکه حوزه انرژی لایحه بودجه سال آینده نکات قوت و ضعفی دارد، گفت: از نکات قوت این لایحه تاکید بر توسعه برق تجدیدپذیر است چراکه منابعی بالغ بر 7 هزار 800 میلیارد تومان برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیرها از محل عوارض برق و تبصره 14  برای توسعه تجدیدپذیرها پیش‌بینی شده است.

نخعی با اشاره به تبصره 15 لایحه بودجه اضافه کرد: از دیگر اقداماتی که برای نخستین بار در قوانین بودجه سنواتی اتفاق افتاده، ایجاد 5 هزار مگاوات برق حرارتی در قالب تشکیل صندوق پروژه است که مشارکت‌های مردمی را به دنبال دارد، درواقع مردم مشارکت کرده، سهامدار شده، نیروگاه‌ها احداث می‌شوند و مردم سهامدار این نیروگاه‌ها هستند البته این مهم در تبصره 15 به صراحت پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: مجلس در جهت حمایت از کارخانه‌هایی که دارای نیروگاه هستند و انرژی خود را تامین می‌کنند، گاز این کارخانه‌ها یارانه‌ای در نظر گرفته شده است البته مشروط به اینکه کنتور مجزایی داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده برای تولید 6 هزار مگاوات برق برنامه‌ریزی شده است، گفت: همچنین 15 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در نظر گرفته شده است که این عدد نسبتا خوبی است چراکه می‌تواند به بهبود مصرف انرژی در کشور کمک کند، البته به شرط انکه به طور مناسبی از سوی نهادهای ذی ربط هزینه شود.

وی با اشاره به نقاط ضعف و ابهامات لایحه بودجه 1401 در حوزه انرژی،گفت: تبصره‌هایی در حوزه انرژی وجود دارند که منابع لازم برای آن‌ها صریح و شفاف پیش‌بینی نشده است به‌عنوان مثال جزء(ط) تبصره یک درخصوص پالایشگاه‌سازی است که منبع بودجه‌ای مشخصی برای آن معرفی نشده است.
نخعی تصریح کرد: همچنین تبصره‌ها و بندهای مهم و اثرگذاری که مجلس در حوزه انرژی به قانون بودجه 1400 اضافه کرده در لایحه بودجه سال آینده حذف شده که بند(ل) تبصره یک درباره اصلاح رابطه مالی میان نفت و دولت، مبحث تعرفه‌گذاری پلکانی، بند(ه) تبصره یک درمورد ال.پی.چی خودروها، بند(ز) تبصره 15 درباره افزایش قیمت برق صنایع بخشی ازجمله تبصره‌های حذف شده در لایحه بودجه به شمار می‌آیند که این موضوع برای نمایندگان نگران‌کننده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: به طور کلی اگرچه حوزه انرژی در لایحه بودجه چالش دارد اما تلاش کمیسیون انرژی تقویت نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف طی یک هم‌اندیشی میان دولت و مجلس است.

پایان پیام/33

نظر شما