شناسهٔ خبر: 51596840 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه

نمایندگان مجلس با تغییر ساز و کار بررسی لایحه بودجه در مجلس با هدف هم‌افزایی میان دو قوه و صرفه‌جویی در وقت و هزینه موافقت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، نمایندگان  مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه (5دی)مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح دو فوریتی اصلاح ماده (182) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس با 176 رأی موافق، 62 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضرموافقت کردند.

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس  در توضیحاتی گفت: این طرح با حضور طراحان و کارشناسان بررسی و در نشست صبح چهارشنبه (29 آذر ماه) به تصویب رسید.قانون فعلی نحوه بررسی بودجه در مجلس به این شکل است که لایحه بودجه تقدیم مجلس می‌شود و مستقیما به کمیسیون تلفیق رفته و بعد از بررسی و تصویب کلیات و جزئیات آن، به صحن می‌آید.

وی ادامه داد: با توجه به ابهامات موجود در وقت و هزینه که برای مجلس پیش می‌آید و اتفاقی که در زمان بررسی لایحه بودجه سال 1400 افتاد و کلیات آن در صحن رأی نیاورد، تصمیم گرفتیم به منظور تعامل بیشتر مجلس با دولت و صرفه‌جویی در وقت و هزینه آیین‌نامه را به این نحو اصلاح کنیم که ابتدا کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق طی بازه زمانی مشخص بررسی شده و به صحن بیاید و در صورت تصویب آن، مجدد به کمیسیون تلفیق بازگشته و جزئیات نیز در بازه زمانی مشخصی بررسی شود.

وی گفت: در صورت عدم تصویب کلیات لایحه بودجه در صحن علنی، این لایحه به دولت ارجاع می‌شود تا تغییرات مورد نظر صورت گرفته و مجدداً به مجلس بازگردد.این طرح هیچ حقی را از نمایندگان ضایع نمی‌کند و همانند گذشته می‌توانند پیشنهادات خود را مطرح کنند و صرفا به جای یک شوری، به صورت دو شوری بررسی می‌شود تا همکاری میان مجلس و دولت بیشتر شده و در وقت و هزینه صرفه جویی شود.

محمدحسین حسین زاده بحرینی نیز در مورد این طرح گفت: دو سال پی در پی تجربه کردیم کمیسیون تلفیق موضوع بودجه را طی یک ماه بررسی می‌کند و سپس کلیات لایحه در صحن رد می‌شود.امسال  آقای زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار کمیسیون بودجه طرح دو فوریتی پیشنهاد کرد که کار کمیسیون تلفیق نیز به دو بخش تقسیم شود؛ در واقع ابتدا کلیات مورد رسیدگی قرار بگیرد و نتیجه آن مبنی بر تصویب یا رد به صحن ارائه شود. اگر صحن می‌خواهد رد کند کمیسیون تلفیق مجلس یک ماه معطل نشود و در غیر این صورت با پذیرش لایحه از سوی صحن کار کمیسیون ادامه پیدا کند بنابراین هیچ فرآیندی نسبت به روند فعلی تغییر نمی‌کند.

وی ادامه داد: اجازه پیشنهاد نمایندگان همانند گذشته و قانون در خصوص بودجه وجود دارد و این پیشنهادات در تلفیق نیز مطرح می‌شود لذا هیچ حقی از نمایندگان سلب نخواهد شد و فقط کارها تسهیل می‌شود.حقوق نمایندگان در جای خودش محفوظ است و این طرح فقط در تلاش است از وقت مجلس بهینه استفاده شود؛ در واقع اگر قرار است مجلس کلیات را رد یا تصویب کند در 5 روز نخست مشخص می‌شود لذا در متن این پیشنهاد تصریح شده وقتی کلیات به کمیسیون تلفیق بازگردد آن وقت به جزئیات رسیدگی می‌شود و نهایتا صحن نیز جزئیات را بررسی خواهد کرد و تک تک پیشنهادات در صحن و کمیسیون تلفیق مطرح می‌شود. فرآیند بودجه‌نویسی تغییر نمی‌کند لذا این پیشنهاد اقدامی خردمندانه و هوشمندانه محسوب می‌شود.

حسین‌زاده بحرینی گفت: برخی از همکاران در  مورد اعمال ماده 150 و 151 آیین‌نامه نسبت به این طرح نکاتی را مطرح کردند که باید یادآور شد این مواد صحبت از اصل مواد در قانون دارد در حالی که بودجه ماده واحده است؛ همچنین باید یادآور شد مواد 150 و 151 ربطی به بودجه ندارد زیرا این مقوله روال خاص خودش را دارد. در واقع این مواد برای طرح‌های عادی و غیربودجه‌ای است؛ هر چند روح‌الامینی برای محکم‌کاری پیشنهادی در خصوص اینکه مواد 150 و 151 در مورد بودجه اعمال نشود ارائه کرده که کمیسیون تلفیق نیز با آن موافق است.

پایان پیام/33

نظر شما