شناسهٔ خبر: 51583047 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش :

با کمک رسانه می توان برای سندتحول بنیادین گفتمان سازی کرد

وزیر آموزش و پرورش: اگر بخواهیم برای سندتحول بنیادین گفتمان سازی کنیم بی شک با کمک رسانه میسر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای یوسف نوری امروز در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار داشت: طبق سند تحول بنیادین چهار رکن فرایند تربیت داریم که خانواده، حکومت، رسانه و نهاد‌ها و سازمان‌های غیردولتی از این جمله هستند.
وی افزود: ارکان فرآیند تربیت در مبانی اسناد تحولی به چهار نهاد خانواده، حکومت، رسانه و سازمان‌های غیردولتی تقسیم می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروزه رفتار‌های عالمانه رسانه با نظام تعلیم و تربیت دیده می‌شود، اضافه کرد: قدرت ارتباطات در ترتیب نهاد‌ها و حکومت نقش بی بدیل دارد. هرجا رسانه به کمک ارزش‌ها یا غیرهنجار‌ها بیاید، جامعه ارزشمند یا ضد ارزش می‌شود.
آقای نوری افزود: امروز قدرت ارتباطات در تحکیم مبانی دولت‌ها و در حکومت و اداره نقش بی بدیلی دارد. هرجا رسانه به کمک ارزش‌ها و ضدارزش‌ها آمده است آن جامعه ارزشمند و یا غیرارزشمند خواهد شد.
آقای نوری گفت: ارزیابی‌های بسیاری از این نهاد انجام شده است. امروز در رسانه‌های مان به تدریج رفتار‌های عالمانه، محققانه و رفتار‌های سنجیده رسانه را به ویژه با نظام تعلیم و تربیت می‌بینیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توقع ما از رسانه نباید توقع فرمایشی بلکه باید یک درخواست واقعی باشد افزود: هرکجا رسانه ضعفی دید باید منعکس کند تا برای رفع آن چاره اندیشی کنیم.
آقای نوری گفت: رسانه یکی از ارکان فرایند تربیت است.

اخذ مجوز استخدام «معلم مستقر» در مناطق مرزی

وزیر آموزش و پرورش از اخذ مجوز استخدام معلم در مناطق مرزی به صورت ثابت برای اجرای عدالت آموزشی خبر داد.
 آقای یوسف نوری در نشست خبری با اصحاب رسانه که به منظور تبیین برنامه‌های تحولی خود برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و نظام تعلیم و تربیت گفت: امنیت امروز ما در جامعه و نظام تعلیم و تربیت مرهون این شهیدان است؛ باید به روح شهدای معلم و دانش‌آموز درود بفرستیم این شهدا برای ما حجت هستند باید تعلیم و تربیت را براساس سیره تربیتی این شهیدان شکل دهیم.

وی درباره نقش رسانه و نسبت آن با آموزش و پرورش افزود: ارکان فرایند تربیت در مبانی اسناد تحولی به ۴ نهاد تقسیم می‌شود؛ ارکان فرایند تربیت خانواده، حکومت، رسانه و نهادها و سازمان‌های غیردولتی است.

آقای نوری با تأکید براینکه امروز قدرت ارتباطات نقش بی بدیلی دارد ادامه داد: جامعه با کمک رسانه با ارزش خواهد شد. رفتارهای سنجیده رسانه‌ها در ارتباط با نظام تعلیم و تربیت دیده می‌شود لذا رسانه‌ها باید صرف نظر از سلایق و گرایش‌ها به تحقق اهداف تعلیم و تربیت کمک کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای گفتمان سازی سند تحول بنیادین نیاز به رسانه داریم گفت: ارتباطات افکار عمومی را به سمت ارزش‌ها مدیریت می‌کند و رسانه این نقش را برعهده دارد.

وی عنوان کرد: به عنوان یک خادم و همکار عزیزان فرهنگی از رسانه‌ها تقاضا دارم این رسالت را در کنار هم به انجام برسانیم باید بستر حضور رسانه‌ها به ویژه در پیاده سازی و استقرار سند تحول بنیادین را فراهم کنند.

آموزش و پرورش نیازمند عزم ملی است

آقای نوری با تأکید براینکه باید گفتمان سازی سند تحول بنیادین شکل بگیرد بیان کرد: آموزش و پرورش یک دستگاهی است که نیازمند عزم ملی است برای این موضوع باید دغدغه ملی ایجاد شود. این دستگاه با همکاری ۴ نهاد ذکر شده موفق می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: به گفته رئیس جمهور، آموزش و پرورش دستگاه مولد نیروی انسانی است البته باید از نگاه آیت الله رئیسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حسن اعتمادشان به بنده تشکر کنم امیدوارم بتوانم در راستای تحقق اسناد بالادستی گام‌های موثری برداریم.

وی گفت: رابطه آموزش و پرورش با تولید، ارتقای فرهنگ و هنجارهای اسلامی رابطه مستقیم و با ناهنجاری‌ها و انحرافات رابطه معکوس دارد این امر به دست آمده از تحقیقات است.

کارآفرینی باید دغدغه دانش‌آموز باشد

آقای نوری افزود: باید سواد اقتصادی و کارآفرینی دانش‌آموزان را افزایش دهیم ساحت‌های ششگانه را محقق کنیم تا کارآفرینی دغدغه یک دانش‌آموز شود. دانش‌آموز باید برای آینده زندگی خود فرد موثری باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ۸۵ درصد دانش‌آموزان هنرستانی جذب کار می‌شوند ایجاد سواد کارآفرینی و چند بعدی در این راستا موثر و مفید بوده است. آموزش و پرورش باید این هجرت را عملی کند این امر در سند تحول پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: سازمان تعلیم و تربیت کودک با بسیاری از اولیای دانش‌آموزان ارتباط دارد این ارتباط باید مستمر باشد.

آقای نوری معلم را مهم ترین عنصر در تحول و پیاده سازی اسناد بالادستی دانست و گفت: در دوران کرونا معلمان کلاس را به خانه بردند و کار کردند؛ بوسه بر دست این افراد لازم است. امیدوارم قدردان این چنین معلمان باشیم.

اخذ مجوز استخدام تعدادی نیرو در مناطق مرزی

وی افزود: برنامه ما ۵ محور حاکمیتی؛ یاددهی یادگیری و عدالت آموزشی؛ بهسازی سازمان‌ها با نگاه مدرسه محوری؛ منابع انسانی و اقتصاد آموزش و پرورش دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به عنوان مثال باید بتوانیم برای دانش‌آموزان مرزی معلم ثابت داشته باشیم تا عدالت و نصیب آموزشی تکمیل شود لذا مجوز استخدام تعدادی نیرو برای استقرار در این مناطق را گرفته ایم و در بودجه امسال سرانه این بخش را ویژه دیده ایم.

وی درباره انتصابات معاونان و مدیران خود بیان کرد: برنامه‌های تحولی ما به شورای معاونان ارائه شده است؛ در هفته جاری رئیس مرکز روابط عمومی منصوب می‌شود و ارتباط با رسانه‌ها نیز شکل خواهد گرفت.

وزیر آموزش و پرورش خبر داد انتصابات تعدادی از استان‌ها و معاونان انجام شده که به زودی اعلام می‌شود و در هفته جاری ۴ معاون معرفی می‌شوند.

آقای نوری درباره تعیین تکلیف نیروهای خرید خدمات گفت: ساعت کاری این افراد از ۴۴ ساعت به ۲۴ ساعت تبدیل شده اما حق الزحمه این افراد داده خواهد شد. بیمه این افراد نیز کامل پرداخت می‌شود.

وی درباره برنامه خود پیرامون جبران افت یادگیری افزود: روش آموزش ترکیبی و تلفیقی در آموزش و پرورش پیاده نشد؛ سازمان پژوهش باید برای آموزش ترکیبی برنامه داشته باشد چراکه آموزش مجازی روش جایگزینی برای آموزش حضوری نیست. باید به معلمان نیز برای تدریس و آموزش ترکیبی آموزش‌های لازم را ارائه دهیم.

آقای نوری عنوان کرد: امسال برای اجرای سند تحول بنیادین بودجه مناسبی درنظر گرفته شده و ترمیم سند ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد.

فرهنگیان یک خواسته دارند که از طریق تجمعات خواسته خود را بیان می‌کنند برای نهادینه کردن این کار باید سازمانی راه اندازی شود تا حرف معلم را بشنویم

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدارس هیأت امنایی همان مدارس نمونه مردمی هستند که شهریه این مدارس برای برنامه‌های فوق العاده رایگان است. مردم باید به این مدارس کمک کنند اما این امر نباید اجباری باشد.

وی درباره تجمعات فرهنگیان پیرامون رتبه بندی افزود: فرهنگیان یک خواسته دارند که از طریق تجمعات خواسته خود را بیان می‌کنند برای نهادینه کردن این کار باید سازمانی راه اندازی شود تا حرف معلم را بشنویم امشب نیز جلسه ای با معلمان داریم تا دغدغه‌های انان را پاسخ دهیم.

آقای نوری درباره رفاه فرهنگیان گفت: گروهی را بیرون و درون مجموعه برای بیمه فرهنگیان قرار داده ام تا مسائل را بررسی کنند. شرکت‌های بیمه ای نیز باید با آموزش و پرورش همکاری کنند.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان نیز باید مدیریت و کارهای آن سامان دهی شود. وزارت راه و شهرسازی آمادگی دارد تا ۳۰۰ هزار مسکن ملی در اختیار فرهنگیان قرار دهد لذا اطلاعات فرهنگیان برای این موضوع جمع آوری خواهد شد.

مطالبات بازنشستگان پرداخت شده است
وی همچنین در ادامه خبر داد مطالبات بازنشستگان سال ۹۹ پرداخت شده است. پیرامون ساماندهی نیروی انسانی نیز اقداماتی انجام داده ایم و جلساتی نیز برای آن برگزار کردیم تا نیروی انسانی سال آینده را تامین کنیم.

آقای نوری در ادامه با اعلام اینکه قرارگاهی برای ترمیم سند تحول بنیادین راه اندازی خواهد شد گفت: برنامه اجرایی سند نوشته می‌شود تا بتوان این سند را مستقر کرد.

وزیر آموزش و پرورش درباره موضوع غیرحضوری شدن مدارس با توجه به سویه جدید کرونا گفت: حرف ستاد کرونا برای ما حجت است و باید براین اساس فعالیت کنیم امروز جلسه ستاد کرونا است امیدواریم نتیجه این موضوع به سلامت جامعه ما منجر شود.

وی درباره زمان اجرای طرح رتبه بندی معلمان گفت: این سوال را باید شورای نگهبان پاسخ دهد اما این طرح از مهر ۱۴۰۱ اجرا خواهد شد. هدف اصلی این طرح ارتقای کیفیت است در کنار این امر حقوق افراد افزایش می‌یابد.

آقای نوری همچنین در ادامه تاکید کرد این طرح باید خوب اجرا شود و کیفیت تربیتی را ارتقا دهد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر پانا پیرامون برنامه خود برای تعارض منافع گفت: این امر یک اصل است و در دستگاه‌های دولتی تبصره خاصی دارد آموزش و پرورش باید این اصل را اجرا کند؛ باید موضوعات را رصد کنیم تا افراد از اطلاعات سواستفاده نکنند ما بر این امر اصرار داریم.

آقای نوری همچنین ادامه داد: باید شبکه شاد را تقویت کنیم تا در کنار بازگشایی مدارس آموزش‌ها ارائه شود. مدرسه باید برنامه درسی منظمی را تدارک ببیند.

وی افزود: جایگزینی برای شبکه شاد نداریم جلساتی برگزار می‌کنیم تا این شبکه فعال‌تر و قوی‌تر شود.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: هیچ کلاسی نباید بدون معلم باشد لذا باید در این باره اطلاع کسب کنیم به ویژه در دوره ابتدایی کلاس‌ها باید با معلم باشد.
 

استخدام 34 هزار معلم جدید

وزیر آموزش و پرورش گفت: مجوز استخدام معلم جدید را گرفته ایم که این معلمان در مناطق مرزی و عشایری برای ایجاد عدالت آموزشی به کار گرفته خواهند شد، همچنان که در بودجه امسال سرانه آموزشی مناطق محروم هم دیده شده است.
آقای یوسف نوری در جمع خبرنگاران به رتبه بندی معلمان اشاره کرد و افزود:‌ براساس آنچه در مجلس مصوب شده است معلمان به 5 رتبه تقسیم شده اند و این رتبه بندی انگیزه و توان بیشتری به معلمان می دهد و بازدهی آنها را بالا می برد.
وی از کاهش ساعت کار معلمان خرید خدماتی خبر داد و گفت: ساعات کار این معلمان از 44 به 24 ساعت تقلیل یافته و بحث بیمه آنها همچنان باقی است که باید آن را برطرف کنیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: روش آموزش تلفیقی و ترکیبی (آموزش حضوری و مجازی) را دنبال خواهیم کرد و البته حضور دانش آموزان فقط برای یک ساعت در روز مشکلی را برای دانش آموزان و معلمان حل نخواهد کرد و باید برای آن فکری کنیم.
آقای نوری تأکید کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز بازگشایی را به ما داده است ولی معلمان باید برنامه های خود را در «شاد» دنبال کنند و آموزش مجازی مکمل آموزش حضوری باشد.
وی گفت: معلمان باید تولید محتوا کرده و آن را در شبکه آموزش دانش آموزی بارگذاری کنند تا دانش آموزان بتوانند از آن استفاده کنند.
وزیر آموزش و پرورش از ترمیم سند تحول آموزش و پرورش خبر داد و افزود: این سند با توجه به اقتضائات روز و نیاز دانش آموزان هر 5 سال یک بار باید بازبینی شود و ما قرارگاهی برای ترمیم این سند در نظر گرفته ایم زیرا این سند هنوز نقشه راه ندارد و بودجه و ردیف های سند تحول آموزش و پرورش مشخص و شاخص های آن تعریف شده است.
آقای نوری گفت: در آیین نامه مدارس هیأت امنایی آمده است که شهریه این مدارس باید فقط برای فوق برنامه و آن هم اختیاری باشد و دریافت هرگونه وجه الزامی غیر قانونی است.
وی به تجمعات معلمان اشاره کرد و افزود: تجمعات معلمان صنفی است و برای این که به درخواست معلمان معترض رسیدگی کنیم باید سازمانی را تأسیس کنیم تا ما انتقادات و گله های معلمان را بشنویم و برای حل آن گام برداریم .
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای آزادی معلمان دستگیر شده با دادستان کشور مکاتبه شده است که معلمان بزودی آزاد شوند.
آقای نوری افزود: برای ایجاد رفاه فرهنگیان با شرکت های بیمه برای همکاری با فرهنگیان صحبت کرده ایم تا بتوانیم تا پایان این ماه بیمه فرهنگیان را سر و سامان بدهیم.
وی گفت: پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته سال 99 پرداخت شده و در صندوق ذخیره فرهنگیان است باید بتوانیم از کارشناسان خبره استفاده کنیم تا بتوانیم صندوق را افزایش دهیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: با صحبت هایی که با وزارت مسکن داشته ایم قرار است 300 هزار واحد مسکونی از طرح ملی مسکن در اختیار فرهنگیان قرار گیرد.
آقای نوری درباره ورود ویروس جدید اُمیکرون و تأثیر آن در بین نوجوانان گفت: این ویروس کشندگی کم ولی سرعت انتشار بالایی دارد و حضوری و غیر حضوری بودن کلاس ها در آینده منوط به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است.
وی افزود: رتبه بندی معلمان از ابتدای مهرمحاسبه خواهد شد، همچنین مشکل کمبود معلم را هر چه زودتر سر و سامان خواهیم داد، به هیچ عنوان نباید مدرسه بدون معلم داشته باشیم و کمبود معلم در هر منطقه آموزش و پرورش باید هر چه زودتر جبران و تأمین شود.
وزیر آموزش و پرورش از رسانه ها خواست که هر جا مشکلی برای کم کاری دیدند آن را منتقل کنند تا بررسی و رفع شود.
آقای نوری گفت: معلمان مقبول ترین قشر کارکنان دولت هستند و چون مهمترین عنصر در تحول بنیادین هستند باید مشکلات آنها به خوبی رسیدگی شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: معلمان در دوران کرونا سخت ترین شرایط را در خانه ها برای آموزش دانش آموزان گذراندند تا بچه ها از درس خواندن باز نمانند.

برچسب‌ها:

نظر شما