شناسهٔ خبر: 51581916 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده بر روی ۱۴ قلم کالا

دستورالعمل عرضه ۱۴ قلم کالا به موجب الزام درج قیمت تولیدکننده به اتحادیه ها و اتاق های اصناف سراسر کشور اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شاتا اتاق اصناف ایران در راستای شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولید بر 14 (6+8) قلم کالا، دستورالعمل عرضه این اقلام را به اتحادیه ها و اتاق های اصناف سراسر کشور اعلام کرد.

موارد این دستور العمل بر اساس نامه های شماره 40485/400/370 مورخ 1400/09/02 و 370/400/41892 مورخ 1400/09/28 سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به این اتاق، بدین شرح است:
– قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا می بایست عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب های صادره ( فاکتورهای فروش ) باشد و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده در کنار قیمت به منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات درج گردد.
– هر گونه تخفیف بیش از 3% می بایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از 3 درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری اعلامی از سوی سـازمان حمایت بوده و می بایست از این گونه اقدامات خودداری گردد.
– در مواردی از قبیل (مناسبت های ویژه، پایان سال، اعیاد و … ) و لزوم اعطای تخفیف های مقطعی بیش از میزان تعیین شده ، واحدهای مربوطه می بایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف کنندگان اقدام نمایند.
– حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه های توزیعی از تأمین کننده تا مصـرف کننده می تواند به قیمت تولیدکننده/واردکننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (10 درصد) و سود خرده فروشی (برای کالاهای اعلام شده 10-7 درصد منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) باشد.
– در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می یابد.
– خرده فروشان می بایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه های مجاز در چارچوب مصوبات اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج نمایند.

لذا با عنایت به بند 23سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوه های نظارت بر بازار و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و واقعی نمودن قیمت ها، اصلاح نظام توزیع کالا و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی ضروری است ، کلیه واحدهای صنفی توزیع کننده از تاریخ 1400/09/27 از خرید کالاهای آب معدنی، آب میوه، ماءالشعیر،نوشابه های گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو و از تاریخ 1400/10/04 پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی بدون درج قیمت تولیدکننده بر روی بسته بندی خودداری و نسبت به نصب برچسب قیمت فروش با لحاظ سود و هزینه های مصوب به منظور شفاف سازی اقدام نمایند.

لازم به ذکر است این طرح مطابق دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطه ای و نهایی ابلاغی طی نامه شماره 60/211738 مورخ 1400/9/6 وزیر محترم صنعت و معدن و تجارت ( تصاویر پیوست) در مرحله اول بصورت آزمایشی طی مدت شش ماه اجراء خواهد شد و دیگر اقلام کالایی نیز به مرور افزایش خواهند یافت.

نظر شما