شناسهٔ خبر: 51573927 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توصیه‌های هواشناسی کشاورزی برای بهره برداران آذربایجان شرقی

سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه‌ای توصیه‌های هواشناسی کشاورزی برای بهره‌برداران استان طی هفته آتی را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،بر اساس اطلاعیه سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با توجه به کاهش دمای هوای استان ، تنظیم دما و رطوبت و بازدید مستمر از استحکام پوشش گلخانه‌ها و تهیه سوخت جایگزین و تجهیز ژنراتور برق لازم است.

تخلیه آب سیلندرها، مخازن سمپاش‌ها و لوله‌ها و نازل‌های سیستم‌های آبیاری و در صورت نیاز استفاده از ضد یخ برای تراکتور‌ها جزو توصیه‌های مهم در استفاده از تراکتور طی روز‌های سرد و برفی است.

توجه ویژه به انتقال سموم (سموم مایع) به محل‌های مناسب جهت جلوگیری از یخ زدگی و در کنار آن، محافظت از محصولات کشاورزی و میوه‌ها در برابر یخ زدگی نیز به بهره برداران توصیه می‌شود.

با توجه به کاهش دما، محافظت دام‌ها از سرمای شدید و در صورت امکان انتقال دام‌های جوان به فضا‌های بسته بایستی در اولویت دامداران استان قرار گیرد.

به گفته‌ سازمان جهاد کشاورزی استان، دمای گلخانه‌ها، مراکز کشت قارچ، مرغداری‌ها و دامداری‌ها بایستی تنظیم شوند و در کشت مزارع غلات دیم در غالب پروژه جهش تولید در دیمزار‌ها تسریع به عمل آید.

کشاورزان بایستی ورودی و خروجی آب استخر‌های پرورش ماهی‌های سرد آبی را تنظیم کرده و نسبت به شکستن لایه‌های یخ به منظور اکسیژن رسانی اقدام کنند.

اقدام به سورت بندی و انتقال محصولات برداشت شده به انبار‌ها و سردخانه‌ها و محافظت از نهال‌های جوان در مقابل سرما نیز به کشاورزان پیشنهاد می‌شود.

در این روز‌ها عشایر و دامداران باید نسبت به عبور از ارتفاعات خودداری کنند و خوراک پرانرژی به میزان کافی تهیه کنند.

عایق بندی کندو‌ها و خودداری از استقرار در ارتفاعات و کنار جاده‌ها از دیگر توصیه‌های هواشناسی بوده و بایستی اقدام به تهیه جیره غذایی و عدم کوددهی به استخر‌های پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال با توجه به شرایط جوی انجام شود.

دامداران از یخ زدگی آب جهت مصرف دام‌ها جلوگیری کرده و صاحبان تجهیزات مکانیزه نیز از تاسیسات و ماشین آلات کشاورزی در برابر یخ زدگی محافظت به عمل آورند.

انتهای پیام/ک

نظر شما