شناسهٔ خبر: 51571117 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ضررصیفی‌کاران از ممنوعیت صادرات فلفل به روسیه

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

پس از اینکه روسیه واردات فلفل را از ایران ممنوع کرد، محصول صیفی‌کاران و گلخانه‌داران روی دستشان مانده و ضرر کرده‌اند، فعالان بازار معتقدند اگر قیمت‌ها کاهش یابد، بخش عمده فلفل در بازار داخلی مصرف می‌شود، اما قیمت‌ها همچنان بین ۱۰‌تا ۱۵‌هزار تومان است. به گفته صیفی‌کاران قیمت تمام شده فلفل بین ۱۵ تا ۲۰‌هزار تومان است و در حال حاضر با قیمت ۵ تا ۶‌هزار‌تومان به فروش می‌رسد.
اوایل آذر ماه بود که روسیه اعلام کرد، دیگر از ایران فلفل وارد نخواهد کرد، ابتدا مسئولان اتحادیه‌ها دلیل این اقدام روسیه را باقی‌مانده سموم بیش از حد استاندارد عنوان کردند، اما پس از آن سازمان حفظ نباتات اعلام کرد که بحث وجود باقی‌مانده سم در محصولات فلفل صادراتی نیست، بلکه روسیه می‌گوید، در پرورش این‌ها چهار نوع سم استفاده شده‌است که از نظر آن‌ها غیر‌مجاز است، البته اینکه چه سمی بوده تاکنون به آن اشاره نشده است.
نتیجه این شد که روسیه گمرک خود را روی فلفل ایرانی بست و کشاورزان ایرانی هم که به امید صادرات به این کشور تولید کرده‌بودند، نیز سرگردان شدند، محصول در داخل خریداری نداشت و خیلی از آن‌ها فاسد شد و از بین رفت و کشاورزان متضرر شدند. وزارت جهاد کشاورزی بار‌ها گفته رایزنی با کشور روسیه انجام می‌شود و به زودی مشکل برطرف می‌شود، هنوز اقدام عملی که کشاورزان بتوانند محصول خود را صادر کنند، ایجاد نشده و کشاورزان گوشه و کنار کشور هم با ارسال نامه و کلیپ‌هایی می‌گویند تولیدشان در گلخانه از بین می‌رود.
گزارش فارس حاکی است که برومندی معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی دو روز پیش به مقصد روسیه سفر کرده‌است، اما هنوز جزئیاتی از سفر و یا توافقات احتمالی آن‌ها منتشر نشده است و کشاورزان چشم انتظارند نتیجه مذاکرات ایران و روسیه هر چه زودتر اعلام شود تا بتوانند محصولات گلخانه‌ای خود را که در معرض فساد است، هر چه زودتر صادر کنند.
فلفل کشاورزان روی دستشان
مانده است
گزارش‌های رسیده از شهرستان‌ها حاکی است که محصولشان فاسد شده و فلفل‌کاران ضرر کرده‌اند. هرچند که دلالان اجازه کاهش قیمت نمی‌دهند و قیمت‌ها بین ۱۰ تا ۱۵‌هزار تومان است. روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه شهرستان تیران و کرون قطب تولید محصولات گلخانه‌ای در استان اصفهان است به خبرگزاری فارس اعلام کرد: از سطح ۲۳۰‌هکتار گلخانه‌های نوین این شهرستان سالانه ۳۲‌هزار تن محصول با کیفیت تولید و بیش از ۹۰‌درصد آن صادر می‌شود. محمدحسین احمدی، مدیر جهاد کشاروزی شهرستان تیران و کرون با اشاره به توقف صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه افزود: روزانه بیش از ۱۰۰‌تن فلفل دلمه‌ای رنگی صادراتی این شهرستان در بازار‌های داخلی سرگردان است.
یک سوم قیمت تمام شده باید محصولاتمان را به فروش برسانیم
یکی از گلخانه‌داران تیران و کرون هم با بیان اینکه قیمت تمام شده فلفل بین ۱۵ تا ۲۰‌هزار‌تومان است و در حال حاضر با قیمت ۵ تا ۶‌هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: فلفل دلمه‌ای رنگی یکی از این محصولات است که تحت شرایط مراقبتی خاص تولید می‌شود و با توجه به حساسیت این گیاه استفاده از کود و سموم باید بر اساس استاندارد باشد، درغیر این صورت دچار ضرر و زیان در میزان تولید خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما