شناسهٔ خبر: 51559243 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در نشست سالانه با خبرنگاران

پوتين: آمریکا قابل اعتماد نیست

رئيس جمهور روسيه گفت امیدها برای توافق با آمریکا به‌منظور محدود کردن گسترش ناتو در اروپای شرقی ضعیف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سید علی دارابی خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از مسکو؛ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در هفدهمین نشست سالانه با خبرنگاران گفت: امیدها برای توافق با آمریکا به‌منظور محدود کردن گسترش ناتو در اروپای شرقی ضعیف است و حتی در صورت امضای یک توافق، نمی‌توان به واشنگتن درباره عمل به وعده‌هایش اعتماد کرد.

<div id="video-display-embed-code_7419965"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3314418/7419965?width=400&height=300"></script></div>

پوتین تاکید کرد: آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف، هزاران کیلومتر دورتر از قلمروی ملی خود عمل می‌کنند. روسیه آماده است اقدامات نظامی و فنی را به‌عنوان پاسخی به اقدامات غیردوستانه آمریکا انجام دهد.

وی همچنین افزود: ما با چین برای ساخت سلاح هایی با فناوری پیشرفته و نیز در زمینه فضایی و هواپیمایی همکاری می کنیم.
ولادیمیر پوتین در پاسخ به سوالی درباره تشدید تنش‌ها بین روسیه و ناتو در مرزهای اوکراین گفت: ما برای توسعه سازنده مذاکرات با آمریکایی ها و ناتو همچنان امیدوار هستیم، اما توسعه ناتو به شرق از نظر روسیه غیرقابل قبول است.

پوتین گفت: ناتو در نزدیکی خانه ما نباید سامانه های موشکی مستقر کند ، چراکه آنها هزاران کیلومتر از ما دور هستند و‌ نباید در مرزهای ما تنش آفرینی کنند.

وي ادامه داد: مسئله تامین امنیت و بازگشت آرامش بسیار مهم است ، چراکه در دهه ۹۰ میلادی قرار بود ناتو به مرزهای ما نزدیک نشود ، اما طی ۵ موج بزرگ ناتو در شرق اروپا و تا نزدیکی مرزهای روسیه پیش آمده است.

رئیس جمهور روسیه با بیان این پرسش که آیا روسیه در نزدیکی مرزهای آمریکا و انگلیس نیرو و موشک مستقر کرده است، گفت: طبیعی است که ما چنین کاری نکرده‌ایم ، چون قصد تهاجم به کشوری را نداریم، اما به خوبی از خود دفاع می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: غربی‌ها تاکنون به پیشنهاد درباره تضمین‌های امنیتی واکنش مثبت نشان نداده‌اند و در عوض هر روز حضور خود را در اطراف مرزهای ما تقویت می‌کنند.

ولادیمیر پوتین، برنامه ریزی برای انجام یک عملیات نظامی جدید از طرف کی‌یف علیه منطقه دونباس را رد نکرد و گفت: لازم است ما برای این کار آماده باشیم.

وی افزود: این تصور به وجود می آید که سومین عملیات نظامی در اوکراین در حال آماده شدن است و به ما هشدار می دهند که دخالت نکنیم، اما ما باید و حتما واکنش نشان می دهیم.

پوتین گفت: ما باید در مورد چشم انداز امنیت خود فکر کنیم، چون نمی توانیم فقط تماشاگر وقایع ناگواری باشیم که در اوکراین اتفاق می‌افتد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: توافقات «مینسک» تنها گزینه ممکن برای حل و فصل مساله دونباس است، اما کی‌یف نمی‌خواهد آنها را محقق کند.

پوتین با اشاره به اینکه روسیه بدون هیچ ترفندی، به طور مستقیم این هشدار را مطرح کرده که تحرکات ناتو به شرق نباید انجام شود و مسکو اجازه نخواهد داد که این اتفاق روی دهد، گفت: در حال حاضر توپ در زمین آنهاست، آنها باید جواب ما را بدهند، و نه ما.

پوتین گفت که به بایدن نسبت به استقرار پایگاه های ائتلاف در خاک اوکراین هشدار داده بودم. وی افزود: اقدامات روسیه نه به پیشرفت مذاکرات بر سر تضمین های امنیتی با آمریکا و ناتو، بلکه به تامین بی قید و شرط امنیت روسیه در امروز و در آینده تاریخی بستگی دارد.

رئيس جمهور روسيه تاکيد کرد: غرب باید فورا درباره تضمین‌های امنیتی لازم به روسیه پاسخ بدهد و آن را از فدراسیون روسیه مطالبه نکند.

پوتین در پاسخ به سوال خبرنگار اسکای نیوز درباره "احتمال حمله" روسیه به اوکراین گفت: روسیه کسی را تهدید نمی کند، اما از خود دفاع می‌کند و نمی‌تواند تماشاچی حمله احتمالی اوکراین به دونباس باشد.

 

نظر شما