شناسهٔ خبر: 51557268 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فواد حسین در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان؛

وعده وزیر خارجه عراق برای جبران خسارت وارده به کنسولگری ایران

وزیر خارجه عراق گفت: در پی این هستیم که میزان خسارت‌های وارد شده به کنسولگری‌های ایران در کربلا و نجف را برآورد و پرداخت کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای فواد حسین در نشست خبری مشترک با آقای حسین امیرعبداللهیان در وزارت امور خارجه با ابراز تاسف از حمله به کنسولگری ایران در این شهر‌ها افزود: ​وزارت خارجه عراق به طور مستمر با سفارت ایران در ارتباط است تا میزان این خسارت‌ها را برآورد و جبران کند.
وی گفت: این خسارت‌ها را بر اساس برآورد و توافق دو جانبه جبران خواهیم کرد.
وزیر خارجه عراق همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره مشکل آب در این کشور اظهار داشت: مشکلات آب یکی از مشکلات بزرگ منطقه‌ای است که هر سال بیشتر می‌شود.
آقای فواد حسین افزود: خشکسالی از مشکلاتی است که امسال گریبانگیر منطقه شده و تا یکی دو هفته پیش در ایران و عراق بارانی نبارید و تغییرات آب و هوایی و اقلیمی در جهان از مشکلات اساسی است که ایران و عراق هم با آن مواجهند.
وی گفت: یک نگرانی این است که در آینده‌ای نزدیک به سمت خشکسالی برویم و لازم است که با ایران و ترکیه برای مقابله با این مشکل توافق و همکاری کنیم.
وزیر خارجه عراق افزود: می‌دانیم که در ایران هم چنین مشکلی وجود دارد، اما خیلی رودخانه‌ها هستند که از ایران سرچشمه می‌گیرند و وارد عراق می‌شوند، اما اکنون مسیر این رودخانه‌ها عوض شده و این سبب مشکلات در عراق است.
آقای فواد حسین اضافه کرد: یکی از رودخانه‌ها به علت تغییر مسیر سبب خشکسالی در عراق شده و مردم اقلیم کردستان عراق را با مشکل مواجه کرده که خطرناک است چنانکه مسیر دو رودخانه دجله و فرات از ترکیه می‌گذرد و به عراق وارد می‌شود.
وی تصریح کرد:​ برخی فکر می‌کنند که آب حق آنان و فقط مربوط به خودشان است در حالی که آب‌هایی که در مناطق مرزی جاری است جزو حقابه‌های بین المللی محسوب می‌شود و جزو یک کشور محسوب نمی‌شود.
آقای فواد حسین با اشاره به روابط و همکاری خوب کشورش با ایران و ترکیه در این زمینه گفت: نمی‌خواهیم این مسائل تبدیل به مشکلات بین المللی شود بلکه می‌خواهیم که آن را در گفتگو با تهران و آنکارا رفع کنیم.
وزیر خارجه عراق افزود: یکی از مسائلی که می‌خواهیم آن را بسیار جدی پیگیری کنیم گفتگو درباره مسئله آب میان ایران، ترکیه و سوریه است که لازم می‌دانیم چهار کشور با برگزاری نشست مشترکی در این باره توافق کنند.
وی گفت: اگر سوریه در حال حاضر نمی‌تواند در این نشست حضور داشته باشد فعلاً این نشست را می‌شود با حضور مقامات ایران، ترکیه و عراق برگزار کرد تا این مسئله را حل کنیم، زیرا این موضوع به زندگی تک تک مردم مربوط می‌شود.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این خصوص اظهار داشت: در خصوص مسئله آب و رودخانه‌های مرزی، هفته پیش هیاتی از وزارت نیرو به ترکیه رفت و گفتگو‌هایی در این خصوص انجام داد این موضوع در دستور کار ثابت ایران و عراق نیز قرار دارد.
آقای امیرعبداللهیان بحران آب را در منطقه جدی دانست و افزود: در چارچوب قطعنامه الجزایر، جزئیات نحوه بهره برداری از رودخانه‌های مرزی و کشتیرانی در اروند رود مشخص است و در مذاکرات دو جانبه پیشرفت‌های خوبی برای استفاده مشترک از این رودخانه و نیز لایروبی آن حاصل شده است.
وی نحوه سدسازی‌ها در منطقه و نیز چگونگی بهره برداری از رودخانه‌ها را محور گفتگو‌های ثابت منطقه‌ای برشمرد که ادامه خواهد یافت.
وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد: با توجه به حقوق مشترک تهران، بغداد و آنکارا سه کشور به نتیجه مرضی الطرفینی در خصوص رفع مشکل آب دست یابند.
آقای امیرعبداللهیان در بخش دیگری از اظهاراتش روابط تهران و بغداد را در همه زمینه‌ها فعال و با نشاط دانست و افزود: آمار رفت و آمد اتباع دو کشور به عنوان گردشگری و زیارتی سالانه بیش از چهار میلیون نفر است که آماری فوق العاده محسوب می‌شود و شاید مشابه آن را در جهان نداشته باشیم.
وی همچنین با اشاره به همکاری‌های نزدیک دو کشور در زمینه صدور گاز و برق به عراق گفت: طرح‌های مختلفی در عرصه‌های متنوع به ویژه از جانب بخش خصوصی ایران در این کشور همسایه در حال اجراست.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: یکی از این طرح‌ها از جانب شرکت نیروگاهی در بصره برای تولید سه هزار مگاوات برق در حال انجام است که هزار مگاوات آن در مرحله نخست در حال بهره برداری است و دو هزار مگاوات دیگر نیز در آینده‌ای نزدیک تولید و عرضه می‌شود.
آقای امیرعبداللهیان تبادل تجاری کالا در مرز دو کشور و نیز توافق برای ترانزیت کالا از خاک دو کشور را از دیگر همکاری‌های دو جانبه برشمرد.
وی همچنین تاکید کرد: با اشاره به اهمیت بازگشایی مرز بوکمال در این خصوص مذاکره کردیم، زیرا برخی مشکلات مردم سوریه به ویژه برای تامین دارو و غذا با بازگشایی این منطقه مرزی رفع می‌شود که امیدوارم هر چه زودتر به نتیجه لازم برسد.
وزیر امور خارجه در پایان گفت: با صدای بلند اعلام می‌کنم که روابط همه جانبه تهران و بغداد به خوبی ادامه دارد روابطی که به معنای واقعی، راهبردی است.

نظر شما