شناسهٔ خبر: 51555140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مقام اروپایی:

مذاکرات وین ٢٧ دسامبر از سر گرفته می‌شود

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که مذاکرات وین از دوشنبه ششم دی از سر گرفته می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، امروز پنجشنبه در حساب کاربری توئیتر خود از آغاز دور هشتم مذاکرات وین از ۲۷ دسامبر (۶ دی) خبر داد.

مورا در توئیت خود نوشت: «مذاکرات وین از ۲۷ دسامبر از سر گرفته می‌شود. کمیسیون مشترک برجام برای گفت‌وگو و تعیین نقشه راه پیش رو تشکیل جلسه خواهد داد.»

او در ادامه توئیت خود افزود: «مهم این است که سرعت حل مسائل کلیدی را افزایش دهیم و  با همکاری آمریکا رو به جلو برویم. به دور هشتم مذاکرات خوش آمدید.»

این در حالی است که دیپلمات‌های هیئت‌های ۴+۱ هفته گذشته پس از پایان دور هفتم مذاکرات وین اعلام کردند که ممکن است دور بعدی مذاکرات از ۲۷ دسامبر (۶ دی) از سرگرفته شود.

پیش از این مقامات اروپایی دیگری نیز از شروع دور هشتم مذاکرات بعد از کریسمس و قبل از سال نوی میلادی خبر داده بودند.

گفتنی است که دور هفتم مذاکرات پس از وقفه‌ای چندماهه در دولت جدید از ۸ آذر آغاز شد و روز جمعه پایان یافت. تیم ایران در این مذاکرات بر رفع تحریم‌های آمریکا علیه تهران تمرکز دارد.  

به گفته علی باقری مذاکره کننده ارشد ایرانی، نتیجه دو دور گفت‌وگو‌های ماه اخیر در وین، پذیرش سند‌های پیشنهادی ایران به عنوان مبنایی برای ادامه مذاکرات است. در اولین دور از گفت‌وگو‌های دولت جدید ایران و طرف‌های برجام، هیئت مذاکره کننده کشورمان دو سند را به طرف مقابل ارائه داد. یک سند مربوط به اقدامات آمریکا برای لغو تحریم‌ها و سند دیگر مربوط به برنامه‌های ایران برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای است. اگرچه در ششمین و هفتمین دور از مذاکرات طرف غربی حاضر به پذیرش پیشنهاد ایران نبود، اما در نهایت ابتکار تهران را برای پیشبرد مذاکرات پذیرفت.

انتهای پیام/

نظر شما